چند روش ساده برای چیدمان متفاوت سفره افطار

اگر چه این اثر هنریِ خوردنی فقط چند دقیقه شکل و شمایل اولیه اش را حفظ می‌کرد اما این باعث نمی‌شد که خانم خانه دست از هنرمندی بردارد. رمز موفقیت این سفره‌های خاطره انگیز که علی رغم سادگی، اشتهاآور بودند، نه در تعداد و تنوع غذا و اسراف و تبذیر که در چیدمانشان بود. در ادامه، چند نکته کلیدی برای چیدن یک سفره افطار مناسب را مرور می‌کنیم. مطمئن باشید از آنجا که اجرای این ایده‌ها در روحیه و سلامت جسمی و روحی روزه دارهای خانه تان تاثیر مستقیم دارد، حتما برایتان پاداش اخروی به دنبال خواهد داشت و این جدای از لذتی است که همان لحظه، تجربه می‌کنید.

از ظروف با رنگ روشن استفاده کنید

خوردنی‌های سفره افطار معمولا رنگ‌های متنوعی دارند؛ از این طرف نان و پنیر و سبزی و خرما و خیار و گوجه‌فرنگی و چای، از آن طرف سوپ و آش و شیر و شربت که همه در کنار هم، تنوعی از شکل و رنگ ایجاد می‌کنند که سفره افطار را به هیچ کدام از سفره‌های ناهار و صبحانه و شام شبیه نمی‌کند. برای همین بهتر است برای چیدن این همه رنگ، ظروف مورد استفاده تان ترجیحا سفید و روشن باشد تا رنگ‌های مختلف خوراکی‌ها در زمینه روشن به چشم بیاید.

ظروف را مدیریت کنید

لازم نیست برای هر مدل غذا یا خوراکی، ظرف جداگانه ای استفاده کنید. این کار هم سفره را شلوغ می‌کند، هم زیبایی بصری سفره را از بین می‌برد، هم روزه داران را گیج می‌کند و هم زحمت بعد از افطارتان زیاد می‌شود. کافی است برای هر چندتامواد خوراکیِ نزدیک به هم به لحاظ جنس و طعم، یک ظرف در نظر بگیرید. مثلا یک دیس برای چیدن پنیر، خیار، گوجه‌فرنگی و گردو در کنار هم که می‌توانید با قالب زدن هر یک و برش‌های مختلف، به شکلی متفاوت تزیینش کنید. یا حلوا، خرما و زولبیا بامیه را در کنارِ هم و درون یک بشقاب بچینید. چیدمان زیبا، جان می‌دهد برای سفره‌های جمع و جور و میزهای کوچکِ خانه‌های نقلی.

رومیزی یا سفره‌هایی هزار نقش

استفاده از سفره‌های زیبا در چیدمان، تاثیر مهمی دارد. سفره‌هایی از جنس پارچه‌های قلمکار اصفهان حس اصالت و آرامش به چیدمان می‌دهد. استفاده از رومیزی‌هایی با رنگ‌های گرم مثل قرمز و نارنجی هم به خاطر خاصیت اشتها آوری این رنگ‌ها ، برای سفره افطار مناسب است.

سفره را تزیین کنیـد

خوراکی‌های ساده و مختلفی را که بر سر سفره افطار قرار می‌دهید با قالب‌ها و اشکال مختلف تزیین کنید. میوه، سبزیجات، تربچه و پیازچه، قابلیت انواع تزیین را دارند. حتی اگر غذایی مثل شله و حلیم را از بیرون تهیه می‌کنید، از خیر تزیین مختصر آن با دارچین و کنجد نگذرید. تزیین آش‌ها با پیاز داغ، نعناع داغ، زعفران و کشک؛ تزیین شله زرد و ماقوت و فرنی با انواع مغز و پودرنارگیل؛ استفاده از ظروف خوش‌نقش و نگارِ سفالی؛ گذاشتنِ یک گلدان با چند شاخه گل و ....روش‌های ساده و ارزانی است که به سفره افطارتان، هویت می‌دهد.

محل صرف افطار

مهم است که سفره‌های افطار، حال و هوای متفاوتی با دیگر سفره‌ها در روزهای معمولی داشته باشد. مخصوصا اگر یک روزه اولی در خانه دارید یا فرزندانتان روزه دار هستند، این حواشی دلچسب کمک می‌کند از روزه و روزه داری و افطار، خاطره دلنشین و زیبایی در ذهن شان بماند. برای همین گاهی محل متفاوت و زیبایی برای سفره افطار در نظر بگیرید. مثلا کنار باغچه کوچتان در حیاط، یا روی بالکن و تراس و کنار گلدان‌ها. یا یک گوشه دنج و دوست داشتنی خانه که از نظر زیبایی چشم نوازتر است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 268776 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟