نکاتی خواندنی درباره روان تنی!

اختلالات «روان‌تنی» به آن دسته از بیماری‌های جسمانی گفته می‎شود که عوامل روانی در شروع و تشدید آن‌ها موثر است. به گزارش «سایک نیوز» به نقل از مجله «سلامت»، مطالعات‌ جدید نگاهی دقیق‌تر به این پدیده انداخته‌اند که اغلب به اشتباه تشخیص داده می‌شود.

به گفته «پروفسور رومانوسکی» پزشک «مرکز طبی آریزونا»، تبِ روانی وضعیت شناخته‏شده‏ای است اما تعداد کمی از پزشکان در دنیا درباره‏اش مطالعه کرده‌اند و بیماران مبتلا به تب روانی را درمان می‌کنند. یکی از این پزشکان، دکتر «تاکاکازو اوکا» از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه «کیوشو» است. او متخصص طب روان‌تنی است و بیماران مبتلا به تب روانی را مداوا می‌کند. «اوکا» در مقاله‌ای که در نشریه «Tempreature» منتشر کرده‎است، یافته‌های تحقیق جدیدش و تجربیات بالینی را که از این بیماری دارد، توضیح می‌دهد.
به گفته اوکا، تاکنون مطالعه‌ای همه‌گیرشناسانه در مورد تب روانی صورت نگرفته‎است، بنابراین به سختی می‌توان تعداد این بیماران را تخمین زد. او توضیح می‎دهد: «شکایت بیمارانِ مبتلا به تب روانی، از علایم ناشی از دمای بالای بدن و علایم ناشی از استرس است.
دمای بالای بدن، تنها یکی از علایم ناشی از استرس یا تشدید شده توسط آن است. بیماران، نه تنها می‌خواهند دمای بدن‌شان نرمال شود، بلکه خواهان درمان تمام علایم هستند».
درحال حاضر گزینه‌های درمانی گوناگونی وجود دارد، اما به‌طور کلی شبیه سایر درمان های مربوط به استرس هستند، نه خودِ تب روانی به‌طور خاص. با این وجود، اوکا عقیده دارد به‌زودی پیشرفت مهمی در این درمان حاصل خواهد شد چون تحقیقات بیشتری در این زمینه در حال انجام است.
اوکا پیشنهاد می‌کند به جای عبارت رایج «تب روانی»، نام این بیماری را «فزون تبیِ عملکردی» بگذاریم تا هم مانع از انگ زدن به این بیماران بشود و هم آسیب‌شناسی مربوط به استرس و هم‌چنین عملکرد ناقص سیستم عصبی خودکار را دربر ‌گیرد. محققان به پزشکان توصیه می‎کنند تمام علایم تب روانی را بشناسند و آن را با بیماری‌های فیزیکی اشتباه نگیرند. بیمار مبتلا به تب روانی با داروهای متداول تب عفونی درمان نمی‎شود و باید درمانِ روانی دریافت کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 276505 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟