در این غار گونه هایی از حیات وجود دارد

باوجود اینکه دانشمندان در پی یافتن حیات بیگانه در فضا هستند، اما بر روی کره زمین و در برخی مناطق بکر و ناشناخته نیز گونه‌هایی از حیات وجود دارد که مشابه آنها تاکنون شناسایی نشده است.تجزیه و تحلیل خاک غار نشان داده است که درون آن پوشیده از جلبک ها، قارچ‌ها و حیواناتی است که در برخی موارد تفاوت‌های زیادی از نظر ساختار ژنتیکی (DNA) با سایر گونه‌های شناخته شده دارند.

محققان در این راستا غار‌های گسترده‌ای در ناحیه اطراف مناطق قطب جنوب و در جزیره راس (Ross) کشف کرده اند که حاوی اطلاعات ارزشمندی در خصوص پیدایش حیات در زمین و تکامل گونه‌های تک سلولی است.با وجود قرار گرفتن در قطب جنوب و وجود یخچال‌های طبیعی گسترده در منطقه، اما دمای غار‌های زیرزمینی گرم است و حتی به ۸۰ درجه فارنهایت (۲۵ درجه سانتیگراد) نیز می‌رسد که زمینه رشد و زندگی جانداران میکروسکوپی را در آن فراهم می‌کند.

پژوهش بر روی گونه‌های جانوری، قارچ‌ها و جلبک‌های موجود در این غار توسط دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا در دست انجام است.کارشناسان امیدوار هستند با ادامه پژوهش‌ها در خصوص این غار و حفر تونل به منظور استخراج نمونه، بتوانند به تنوع گونه‌های حیات بیشتری دست پیدا کنند.

در پژوهشی مشابه، دانشمندان دانشگاه واییکاتو از کشور نیوزیلند دریافتند امکان حیات در غار‌های زیرزمینی تعداد زیادی از آتش فشان‌های جنوبگان وجود دارد و حتی امکان وجود مسیر‌های مشترک و راه‌های ارتباطی بین غارهاست.

گروهی از دانشمندان برای یافت گونه‌های حیات در جنوبگان، با استفاده از مته یک حفره یخی به عمق بیش از سه هزار و ۴۰۵ متر ایجاد کرده و از نمونه یخ به دست آمده نمونه برداری انجام داده اند؛ از جمله مواد شیمیایی به دست آمده در این ستون یخی اسید هیدرو فلوئوریک و فلز‌های سنگین است.

کارشناسان امیدوار هستند در آینده بتوانند اطلاعات بیشتری درخصوص ۱۵ آتش فشان جنوبگان و امکان حیات گونه‌های جدید در بستر آنها به دست آورند.

از جمله مانع‌های پیش روی دانشمندان برای بررسی آتش فشان ها، آب و هوای سرد جنوبگان و نیز سختی دسترسی به غار‌های زیر زمینی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 309411 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟