تاریخچه سگ شارپی

به گزارش رکنا، این سگ که در اکثر موقعیت ها به عنوان سگ نگهبان مورد استفاده قرار گرفته می شود. در دسته سگ های غیر ورزشی طبقه بندی شده است. این گونه از سگ یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین نژاد های سگ است. چهره متفاوت و جذاب او باعث شده است، تا همیشه در مرکز توجه باشد. چین و چروک هایی که در تمامی نقاط بدن به خصوص صورت این سگ پیدا است، بر جذابیت و معروفیت او افزوده است. این سگ جالب و پر طرف دار دارای یک زبان آبی و سیاه است. که همین امر باعث افزایش هر چه بیش تر طرف داران او است.

سگ shar pei که یکی از مشهور ترین سگ های جهان به شمار می رود. به مرور زمان محبوبیت او کم شده است. به شکلی که در سال 2014 میلادی، در حدود 58 سپس در سال 2015 میلادی در رتبه 59 قرار گرفت. طبق آماری که به دست آمده است، این سگ در سال 2016 میلادی در رتبه 61 در جهان قرار گرفته است. این آمار و اطلاعات خبر از کاهش طرف دراران او می دهد.

این گونه سگ یکی از قدیمی ترین و با اصالت ترین سگ های جهان و تاریخ است که باستان شناسان خواستگاه و محل تولد او را به کشور چین ربط می دهند. نام این سگ ( shar pei ) در زبان چینی به معنا پوست ماسه ای است. همین وجه تشابه باستان شناسان را در نظریه و تصمیم خود محکم تر ساخته است. درواقع سگ نژاد شارپی همانند دیگر نژادهای سگ مانند پاک دلقک و سگ چاو چاو اصالت و خصوصیات ظاهری خود را حفظ کرده ‌اند و دستخوش تغییرات زیاد نبوده ‌اند، ظاهری که آنها را بسیار متفاوت و منحصر به فرد کرده است.

قدمت نژاد سگ شارپی

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته قدمت نژاد سگ شارپی به حدود ۲۰۰۰ سال قبل و در زمان حکومت سلسله هان در کشور چین برمی ‌گردد و اینطور به نظر می ‌رسد که خاستگاه اولیه آنها استان‌ های جنوبی چین بوده است. اجداد سگ‌ های شارپی معمولاً به عنوان سگ دهقان شناخته می ‌شدند و تقریباً همه کار از قبیل شکار، گله داری و نگهبانی انجام می ‌دادند. با این حال ای نطور به نظر می‌ رسد که تعداد این گونه از سگ در سال ۱۹۴۹ یعنی همزمان با تاسیس جمهوری خلق چین به دلیل وضع قوانین مختلف در رابطه با نگهداری و مراقبت از سگ ‌ها رو به کاهش و حتی انقراض رفت و فقط تعدادی از نژادهای اصیل شارپی در مناطقی از هنگ کنگ و تایوان پیدا می‌ شد.

تا اینکه در سال ۱۹۶۰ برای اولین بار نمونه ‌هایی از نژاد اصیل سگ شارپی به آمریکا راه یافت و با درخواست و تلاش یک پرورش دهنده سگ هنگ کنگی نژاد شارپی در آمریکا مورد حمایت قرار گرفت و اقدامات لازم برای حفظ بقا و جلوگیری از انقراض این نژاد انجام شد. تا سال ۱۹۷۳ سگ شارپی جزء محبوب ‌ترین و پرطرفدارترین نژادهای سگ در آمریکا شناخته شد و بالاخره در سال ۱۹۹۲ این نژاد به صورت یک نژاد مستقل به رسمیت درآمد.

مشخصات ظاهری سگ شارپی

با اینکه سال ها است که سگ shar pei در میان مردم زندگی می کند و در بخش های مختلف زندگی آن ها قرار دارد. اما هم چنان بر سر نژاد و اجداد آن بحث بسیار است. به شکلی که بسیاری از تاریخ شناسان و زیست شناسان، اجداد این سگ ها را خانواده chow chow نمی دانند. آن ها معتفدند که کوتاهی قد این نوع سگ هیچ گونه ربطی به خانواده آن ها ندارد. بلکه این گونه از سگ shar pei که در امروزه میان ما است. تنها یکی از مدل های این گونه است.

در کنار این نیز بعضی این سگ را به بخش های جنوبی چین ربط می دهند. علت آنکه این سگ را به جنوب کشور چین و سرزمین های آن ناحیه ربط می دهند. این است که موهای کوتاه دارند و محبوبیت بسیاری در این نقاط دارا هستند. اما این مورد نیز با بررسی و تحقیق رد شده است. چرا که نقاظ و سرزمین های ناحیه جنوبی کشور چین، بسسار سرد است. پوشش نازک بدن این گونه سگ، نشان دهنده این است که مناسب این فضا نیست.

بعضی نیز بر این باورند که این مدل از سگ ها به خانواده تای لی و شهر و دیار کانتون برمی گردند. اما این باور نیز هم چنان در دست اثبات است. چرا که تنها دلیل آن ها علاقه ملوانان و کشتی رانان به چنگ و دعوا در بین سگ ها است. این سگ نیز از نظر خلق و خو به همین شکل است.

البته یکی از نظریاتی که تا حدی قابل قبول است، ارتباط این سگ به خانواده و نژاد هان است چراکه در بسیاری از مجسمه ها و نقاشی هایی که از آن دوران باقی است. می توان مشاهده کرد که این سگ یکی از سگ های اشرافی به شمار می رفته است.

قد و وزن سگ شارپی

سگ shar pei یکی از قدیمی ترین سگ ها در جهان است. به شکلی که بر اساس کتیبه هایی که از قرن 13 میلادی در دست است. به نام بردن و ذکر ویژگی های ظاهری این سگ پرداخته شده است. این سگ که در دوره ای اشرافی و در دوره دیگری از تاریخ یک سگ شکاری به شمار می رفته است. به دلیل شجاعتی که داشته است در جنگ ها نیز بسیار مورد اهمیت بوده است. این گونه سگ از ببر و پلنگ نمی ترسیده است و به مبارزه با آن ها می پرداخته است. چین و چروک های موجود بر روی بدن و پوست این جانور، به او کمک می کرده است تا از خود دفاع کند و راحت تر پا به فرار بگذارد.

این نوع سگ که از نظر ظاهری و بدنی متوسط و دارای عضلات است. در دو نوع نر و ماده دارای تفاوت های اندکی است. به شکلی که نر این گونه دارای وزن 18 کیلوگرم تا 25 کیلوگرم دارد. در حالی که ماده همین گونه از سگ دارای وزن 16 کیلوگرم تا 23 کیلوگرم است. این سگ نسبتا کوتاه قد به شمار می رود. به صورتی که قد این سگ ها در حالت نر 46 سانتی متر تا 51 سانتی متر است. اما در حالت ماده قد این گونه به 43 سانتی متر تا 50 سانتی متر محدود می شود.

پوست بدن او حالتی الاستیک مانند دارد، که به همین خاطر از اندام آسیب پذیر او در دعوا و شکار به خوبی محافظت می شود. در آسیای شرقی این گونه از سگ عنوان چوپان را نیز عهده دار بودند. آن ها در دوره های مختلف عنوان های مختلفی را به دوش کشیده اند. زبان سیاه آن ها که یک نمونه شیطانی پنداشته می شد، راهی برای فراری دادن بسیاری از حیوانات درنده بود.

پوشش سگ شارپی

پوشش این نوع از سگ ها از آن جایی که حالتی الاستیک را برای خود دارد. در گذشته و در جنگ ها بسیار مورد استفاده بود. به شکلی که سگ های shar pei را شکار می کردند و از پوست ان ها به عنوان زره استفاده می کردند. مهم ترین خصلت و ویژگی این گونه سگ، سر بزرگ و پر از چین و چروک است. این نژاد دارای سه نوع پوشش هستند. این سه نوع پوشش، انواع مختلفی را برای آن ها تشکیل داده است. یکی از این پوشش ها پوشش سفید و اسب مانند است. دیگر پوشش حالت زمخت و فرچه ای مانند دارد. پوشش آخر نیز کاملا زبر و زمخت است.

این نوع سگ که بیش تر با نام چاینیز شارپی دیده می شود، زبانی سیاه و آبی رنگ دارد. این گونه از سگ ها دارای رنگ های متفاوتی هستند. اگر تمایل به خرید سگ شارپی به عنوان پت دارید، بهتر است نمونه های مختلف رنگی آن را در این سایت ( هپی پت ) مشاهده کنید.تا بتوانید با نگاه بازتری به انتخاب بپردازید. نمونه های بیش تری نیز از این سگ موجود است. مدل ها و گونه هایی هستند، که دارای لکه های تیره تر از رنگ پوست خود می باشند. نمونه ها و گونه های دیگری نیز موجود می باشند، که دارای دو رنگ متفاوت هستند.

این گونه دارای گوش های بلند است. در کنار نیز دم این نژاد کوتاه است. شکل گوش ها مثلثی است. پوشش موی بدن این سگ تقریبا طولی برابر با 2.5 سانتی متر دارد. صورت این گونه سگ ها حالت صاف و فلت شکلی دارد. بینی شان نیز کوچک و پهن است. چشم های گروهی از این سگ ها بادامی شکل و گروهی دیگر گرد و بیرون زده است. رنگ چشم غالبا تیره است.

طول عمر این سگ چقدر است؟

یکی از ویژگی هایی که چهره این گونه از سگ ها را متمایز و منحصر به فرد کرده است. همین چین و چروک های بسیاری است، که بر روی صورت سگ نقش انداخته است. یکی از راه هایی که می توان از طریق آن به سن تقریبی این سگ ها پی برد، تعداد چین و چروک است. به صورتی که هر اندازه چین و چروک های موجود بر روی صورت این گونه از سگ بیش تر باشد، سن او کم تر است. این طور توضیح بدهم که، زمانی که یک توله شارپی به دنیا می آید. صورت او پر از چین و چروک است. اما هر چه از تولد او می گذرد و بزرگ تر می شود، چین و چروک های صورتش کم تر می شود.

این سگ ها مدت زمان 9 سال الی 11 سال، به زندگی ادامه می دهند. البته این طول عمر به صورت میانگین تخمین زده شده است. حال اینکه طول عمر سگ نژاد شارپی تحت تاثیر عوامل مختلف و سطح کیفیت زندگی آنها قرار دارد. به این معنا که اگر سطح کیفیت و شرایط نگهداری از حیوان در بهترین شرایط مطلوب باشد این احتمال وجود دارد که سال‌های بیشتری زنده بماند. اگرچه ممکن است این حیوان مبتلا به بیماری ‌ها و یا حوادث مختلف شود که این عوامل از طول عمر این حیوان می‌ کاهد.

بنابراین اگر می‌ خواهید طول عمر سگ خود را افزایش دهید بهتر است که همواره به مراقبت‌ های بهداشتی فعالیت‌ های ورزشی و تغذیه سگ توجه داشته باشید و شرایط ایده آل را برای او فراهم کنید. اگر به دنبال یک پت مناسب با شرایط زندگی خود می گردید. سایت هپی پت مفتخر است تا شما را با متخصصان و کارشناسان مجرب در ارتباط بگذارد. تا بتوانید با اطلاعاتی که به دست می آورید، تصمیم بهتر و مناسب تری را اتخاذ کنید.

تشخیص سگ شارپی

تشخیص این نوع سگ ها از دیگر نژاد ها کار بسیار راحتی است. چرا که چین و چروک ها و فرم صورت این گونه از سگ ها بسیار مشخص و منحصر به فرد است. البته درست است که این سگ ها از نظر جثه بزرگ نیستند. اما از نظر قدرت، بسیار قوی و نیرومند می باشند. بعد از این که سن این سگ ها بالا می رود چین و چروک صورت کاهش پیدا می کند. اما یک سگ بالغ دارای چین و چروک هایی روی گردن و دم خود است. فک این گونه از سگ ها بسیار محکم است و دندان های منظمی دارند.

نظافت و آراستگی سگ شارپی

این سگ ها دارای رنگ های مختلفی هستند اما در اغلب موارد می توان این سگ ها را به صورت زرد رنگ، سیاه رنگ، قهوه ای رنگ، شکلاتی رنگ، کرم رنگ، قرمز رنگ و حنایی رنگ دید. آراستگی این گونه از سگ ها کار سختی نیست. پس اگر تصمیم به خرید و نگهداری از سگ شارپی را در سر می پرورانید بهتر است از این بابت خیال تان راحت باشد.

از آن جایی که این سگ ها دارای موهای کوتاه می باشند، نیاز به آراستگی و یا نظافت بسیاری ندارند. البته بهتر است توجه داشته باشید که این نوع از سگ ها به دلیل داشتن چین و چروک بسیار در صورت و بدن خود، نیاز به بررسی روزانه دارند. شما باید لا به لای چین و چروک ها را هر روز نظافت کنید. در کنار آن نیز به هیچ وجه نباید صورت و یا بدن سگ shar pei خیس بماند چراکه مکان مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری و سایر میکروب ها است. حتی ممکن است بدن او دچار بیماری و عفونت های قارچی شود.

ابزار لازم برای نظافت شارپی

برای نظافت و آراستن این گونه از سگ ها شما نیاز به ابزار متفاوتی دارید. ابن ابزار شامل دست کش پلاستیکی، ناخن گیر کوچک، قیچی، شامپو مخصوص، برس و شانه دندانه ای، نرم کننده و دستمال مرطوب برای نظافت لای چین و چروک ها است. سوالی که در ذهن هر یک از شما شکل می گیرد، نحوه خرید این وسایل است ؟ بهتر است نگران این موضوع نیز نباشید. من و همکارانم در سایت happypet تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا شما عزیزان به راحتی نیاز های خود را برطرف کنید. در این سایت علاوه بر اطلاع رسانی و مشاوره، به فروش محصولات مورد نیاز شما صاحبان پت نیز می پردازیم. می توانید با مراجعه به فروشگاه سایت، به تمامی نیاز های خود پاسخ بدهید. وسایل نام برده شده در این مقاله همراه با مشاوره دام پزشکی، آماده استفاده می باشند.

حمام برای این گونه از سگ ها هر یک ماه یک بار توصیه می شود. در حمام نیز شست و شو همراه با یک برس انجام شود. ریزش مو در این سگ ها بسیار زیاد ناست و برس کشی باید به صورت هفتگی باشد. اما هر ساله یک بار ریزش مو اساسی در این گونه دیده می شود.

خصوصیات سگ شارپی

وقتی به دنبال انتخاب یک سگ و یا پت هستید باید اخلاقیات آن را نیز مد نظر خود قرار دهید تا انتخاب شما هوشمندانه باشد چراکه هریک از حیوانات خانگی محیط و شرایط خاصی از زندگی را لازم دارند. که ممکن است برای شما فراهم آوردن آن سخت باشد. سگ shar pei نیز اخلاق و خصوصیات اخلاقی خاص خود را دارد. این گونه از سگ ها قوی هستند. درنتیجه نیاز به یک صاحب قوی و نیرومند دارند. چرا که اگر صاحب آن ها قوی نباشد، به گفته ها و دستورات او توجه نمی کنند. این سگ زرنگ است، پس بهتر است با تلاش برای گول زدن و فریب دادن او خود را خسته و درمانده نکنید. او به سرعت و راحتی متوجه این منظور خواهد شد.

سگ shar pei از دسته سگ های بازیگوش و باهوش به شمار می رود. در عین حال بسیار وفادار است و از صاحب خود حمایت می کند اما اگر خانواده ای هستید که دارای فرزند می باشید، بهتر است از کودکی و زمانی که سگ توله است. در خانه شما وارد شود و زندگی کند. در این حالت مطمئنا با فرزند و کودک شما به شکل بهتری ارتباط برقرار می کند.

این سگ به راحتی آموزش می بیند و در برابر آموزش مقاومت نمی کند. اما چون بازیگوش است، بهتر است، برای بازی کردن و آموزش او قوانینی از قبل طراحی شده باشد.

خصوصیات اخلاقی سگ شارپی

اجداد سگ شارپی وحشی خوی بودند و بیشتر برای شکار و جنگ مورد استفاده قرار می گرفتند. به همین دلیل آموزش پذیری در ذات این سگ است اما به طور کلی اجتماعی نیست و لازم است برای اجتماعی شدن از سنین پایین مورد آموزش قرار بگیرد. اگر این گونه سگ مورد آموزش صحیح در دوران تولگی باشد علاقه بسیاری به خانواده دارد. او تهاجمی رفتار می کند و بسیار باهوش است. او به راحتی از شما دفاع خواهد کرد و وفاداری خود را به این شکل به نمایش خواهد گذاشت.

این گونه از سگ ها سلطه جو و شجاع هستند. او بسیار با متانت رفتار می کند و دارای اعتماد به نفس بالایی نیز هست. او اهل تفریح و بازی است. با محیط به راحتی سازگار می شود، پس می توان او را در محل زندگی خود نگهداری کرد. این نژاد به خر و پف کردن بسیار مشهورند. این نکته را نیز به خاطر بسپارید که این سگ ها تمایل بسیار بالایی به گاز گرفتن دارند. این مورد از جمله نکاتی است که حتما باید به او از دوران تولگی آموزش داده شود.

اگر تا به حال سگ نداشته اید و یا می خواهید برای اولین بار حضور یک حیوان خانگی را در زندگی خود تجربه کنید. بهتر است گزینه اول شما shar pei باشد. این گونه سگ به دلیل هوش بالا و قدرت آموزش پذیری به راحتی خواسته های شما را فرا می گیرد و عمل می کند. این مدل سگ درست است که همیشه اخم بر چهره دارد اما بسیار مهربان است. شارپی عاشق بودن در خانه است چراکه محیط گرم و نرم برای او بسیار دل پذیر است. در دیدار اول با افراد غریبه به احتمال زیاد تهاجمی برخورد می کند. پس بهتر است مواظب این نکته باشید.

رفتار شارپی با دیگران

او می تواند با دیگران سازگار باشد اما لازم است تا مورد آموزش قرار گیرد چراکه در خلق و خوی داتی او دفاع حرف اول را می زند. به همین دلیل او تمام غریبه ها را برای خود و خانواده اش یک تهدید و دشمن در نظر می گیرد. اگر فرزند کوچک دارید بهتر است یک توله shar pei را خریداری کنید تا همراه با فرزند شما بزرگ شود و آموزش ببیند. البته این آموزش باید دوطرفه باشد. به صورتی که فرزند شما نیز شیوه و نحوه ارتباط با حیوانات به خصوص سگ ها را فرا گرفته باشد.

به عنوان مثال سگ‌ ها از نزدیک شدن به ظرف غذا یا دست زدن به دمشان بسیار متنفرم بنابراین باید چنین توصیه‌ هایی را حتما به کودک خود آموزش دهید تا به طور اتفاقی مورد حمله یا واکنش سگ قرار نگیرد. به طور کلی همواره توصیه می ‌شود هیچ گاه فرزندان کوچک خود را با سگ تنها نگذارید، چراکه آنها دارای خوی وحشی هستند و رفتار آنها غیر قابل پیش‌ بینی است. درمجموع معمولا نگهداری و مراقبت از سگ شارپی در خانه‌ هایی که کودکان بالای 10 سال دارند توصیه می ‌شود.

او یک سگ بسیار آرام است، پس نگران نگهداری از او در آپارتمان نباشید. آنها نیاز به زندگی در یک خانه بسیار بزرگ ندارند اما از آنجایی که بسیار بازیگوش هستند بهتر است در حیاط و فضای باز نیز فعالیت کنند. اگر این گونه از سگ را به عنوان پت برگزیدید، فکر وجود یک سگ دیگر را از ذهن بیرون کنید. سگ shar pei به هیچ وجه توانایی سازگاری با یک سگ دیگر را ندارد. آوردن گربه نیز فکر خوبی نیست اما از جود یک سگ دیگر برای او بهتر است.

این نوع از سگ ها نیاز به فعالیت بدنی بالایی ندارند اما بهتر است به پیاده روی برده شوند. میزان مسافت و زمان پیاده روی بسته به سن ان ها متغیر است. برای مثال یک توله shar pei قادر به پیاده روی طولانی نیست. اما زمانی که 2 ساله شد، می توان برای او پیاده روی های طولانی را در نظر گرفت.

یکی از نیازهای اساسی این سگ ها دسترسی به آب و سایه است. مراقب باشید تا در هوای گرم فعالیت بدنی بالایی نداشته باشد. این سگ ها باید در خارج از محیط خانه قلاده داشته باشند تا به دیگران آسیب نزنند.

انواع مراقبت ها از سگ شارپی

یکی از نکاتی که در مورد مراقبت از این نوع سگ مورد اهمیت است، حفظ پاکیزگی است. چرا که یکی از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد بیماری در این گونه از سگ ها می شود، عدم نظافت است. این سگ ها به طور کلی پاکیزه و تمیز هستند و نیاز به آراستن بسیار ندارند. اما چون دارای پوستی پر از چروک می باشند، بهتر است نسبت به نظافت شان خود را مسئول بدانید.

هر هفته یک بار موهای او را با شانه های دندانه دار برس بکشید تا گرد و غبار و آلودگی که بر بدن او نشسته است، پاک شود. فراموش نشود که هر ماه یک بار لازم است تا این سگ خانگی، به حمام برده شود. نکته ای که برای بعد حمام او بسیار کلیدی و مهم است این است که کاملا خشک شود. به گونه ای که لا به لای تمامی چین ها و چروک ها خشک باشد. در غیر این صورت سگ شما به انواع بیماری های عفونی و قارچی مبتلا می شود.

مسواک زدن از دیگر نکاتی است که نباید از آن غافل شد. صاحب سگ shar pei موظف است تا در هفته 2 الی 3 بار دندان های پت خود را مسواک بزند. این کار برای جلوگیری از بیماری های لثه و دندان است. هم چنین باعث از بین رفتن باکتری های موجود در دهان او می شود. که خود این امر بوی بد دهان سگ را از بین می برد.

در گرفتن ناخن هایش سختگیری به خرج ندهید. اگر در هنگام راه رفتن متوجه کشیده شدن ناخن هایش بر روی سطوح شدید، آن ها را مقداری کوتاه کنید. توجه داشته باشید، کوتاه کردن بیش از حد ناخن ها و یا آسیب زدن به آن ها باعث می شود؛ تا دفعه بعد با شما در این کار همکاری نداشته باشد. نظافت و مراقبت از گوش ‌های سگ شارپی مورد دیگری است که همواره باید به آن توجه داشته باشید. با توجه به اینکه گوش‌ های این نژاد از سگ از کانال‌ های کوچکتری برخوردار است بیشتر از دیگر نژادها مستعد ابتلا به میکروب و عفونت است.

لذا هر هفته باید به خوبی گوش‌ های سگ را بررسی کنید تا در صورت مشاهده هرگونه قرمزی و یا بوی بد اقدامات درمانی لازم را انجام دهید، چراکه بوی بد نشان دهنده وجود عفونت در گوش سگ‌ها می ‌باشد. همواره باید گوش سگ خود را با پنبه ‌ای تمیز که با محلول مخصوص گوش پاک کن آغشته شده تمیز کنید. اما به هیچ عنوان نباید از گوش پاک کن برای این کار استفاده کنید. همچنین در زمان استحمام و حمام بردن سگ باید به دقت مانع از ورود آب به داخل لاله گوش سگ بشوید و فقط شستن اطراف و بیرون گوش کفایت می ‌کند.

همچنین همواره توصیه می ‌شود که به منظور بررسی و معاینات دقیق داخلی و خارجی بدن سگ حیوان را به صورت دوره‌ ای به منظور چکاپ نزد دامپزشک ببرید تا سلامت او به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت مشاهده هرگونه از علائم بیماری اقدامات لازم برای درمان صورت گیرد.

انواع بیماری های سگ شارپی

هر گونه خراش و مشکلی که در بینی، دهان و یا گوش حیوان خانگی خود مشاهده کردید، سریعا پیگیری کنید. چرا که ممکن است باعث ایجاد عفونت و مشکلات جدی بشود. در دورانی که سگ شما هنوز توله است، پنجه هایش را دائما تمیز و پاکیزه نگه دارید. سگ shar pei در اغلب موارد به بیماری های پوستی مبتلا می شود. پس بهتر است در این مورد سخت گیرانه تر عمل کنید. بیماری هایی از قبیل :

گلوکوم

یکی از بیماری هایی که بسیاری از سگ های شارپی به آن مبتلا می شوند گلوکوم است. این بیماری دو حالت را در بر می گیرد؛ ممکن است پت و یا حیوان خانگی شما به صورت ارثی و مادرزادی به این بیماری دچار باشد یا آنکه بعد از مدتی و با گذشت زمان که سن او بالا رفت مایع داخل چشم او کم شده و این بیماری حاصل شود. این بیماری باعث فشار چشم می شود و سگ شما را مورد آزار قرار می دهد. در این بیماری سگ مجبور است تا درد بسیاری را تحمل کند. اگر بیماری جدی و طولانی شود باعث کوری چشم نیز می شود.

پیچ خوردگی معده

در این حالت سگ در ناحیه معده و شکم خود احساس درد بسیار می کند. این دردها همراه با نفخ معده نیز هستند. به شکلی که برای سگ بسیار اذیت کننده و آزاردهنده است. این بیماری در صورتی ایجاد می شود که بعد از خوردن غذا خود فعالیت بدنی بالایی داشته باشد یا اینکه در حین خوردن غذا عجله کرده باشد و همین امر باعث نفخ در معده شده باشد. این بیماری در سگ هایی که سن بالاتری دارند به وفور دیده می شود یا اینکه به جای تغذیه از چند وعده غذایی کوچک در طی روز یک وعده غذایی مفصل را بخورد.

در این حالت معده با هوا یا گازی که در درون آن قرار دارد منبسط شده و به دور خود می ‌پیچد. در این شرایط حیوان نمی ‌تواند باد گلو بزند و یا بالا بیاورد در نتیجه امکان تخلیه گاز اضافی معده نیست که این حالت بسیار آزاردهنده و غیر قابل تحمل است. بهتر است بدانید که نفخ معده در بازگشت خون به قلب اختلال ایجاد می‌ کند که درنتیجه باعث کاهش فشار خون در سگ و شوک در او خواهد شد که بسیار خطرناک بوده و ممکن است منجر به مرگ حیوان شود. بنابراین اگر دیدید بزاق دهان سگ بیشتر از حد معمول است یا اینکه مدام عق می ‌زند بدون آنکه بالا بیاورد و یا اینکه شکمش بیش از حد معمول باد کرده می ‌توانید حدس بزنید که دچار نفخ معده شده است؛ درنتیجه باید فورا نزد دامپزشک بروید تا اقدامات لازم را انجام دهد.

دررفتگی کشکک

نوع دیگری از بیماری در رفتگی استخوان ران، کشکک زانو و یا در رفتن ساق پاست. در این حالت دیده می شود که حیوان خانگی شما در راه رفتن خود دچار مشکل است. او به احتمال زیاد در راه رفتن خود ناله کند و حالت لنگیدن را به خود گیرد. اگر در سگ خود مدلی از راه رفتن غیر طبیعی را مشاهده کردید حتما پیگیر شرایط باشید. سگی که دچار چنین مشکلی است به خوبی می تواند به زندگی خود ادامه دهد اما شرایط کمی برای او سخت است پس بهتر است نقص او مورد بررسی و درمان قرار بگیرد.

معرفی غذای سگ شارپی

به طور کلی سیستم گوارشی و نوع تغذیه سگ‌ها کاملا با انسان ‌ها متفاوت است. بنابراین آنها نمی‌ توانند از تمام مواد غذایی که انسان‌ ها مصرف می‌ کنند بخورند. بنابراین پیش از تهیه هر نوع غذا یا تشویقی برای سگ ابتدا باید غذاهای مضر یا مفید برای او را بشناسید. اگر تصمیم دارید که غذای خانگی برای سگ خود آماده کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که بالانس و اندازه دقیق ترکیبات آن را رعایت کنید تا تمام نیازهای بدن سگ به مواد مغذی تامین شود. هرچند که در بازار انواع مختلفی از غذاهای تجاری خشک و مرطوب توسط برند های مختلف تولید و به بازار عرضه شده است و شما می‌ توانید یک غذای باکیفیت و مفید را برای سگ خود خریداری کنید.

ابتدا باید یک غذای باکیفیت و مخصوص سگ خود را انتخاب کنید. سپس در هر روز بین 1.5 تا 2.5 پیمانه از آن غذا را به سگ خود بدهید. در نظر داشته باشید باید غذای روزانه او ثابت باشد و تغییر نکند. البته میزان اشتها و مصرف خوراک در سگ ها با شرایط مختلف متفاوت است. شرایطی از قبیل سوخت و ساز بدن سگ، سن سگ، میزان فعالیت بدنی سگ و وزن و هیکل او در میزان خوراکی که باید به طور ثابت در روز مصرف کند، موثر است.

بعضی از صاحبان سگ شارپی نگران اضافه وزن و مشکلات چاقی او هستند. برای اینکه به آسانی از اضافه وزن سگ خود مطلع شوید. کمر سگ خود را لمس کنید. اگر در حین لمس کردن کمر او، دنده ها را حس کردید، چاق نیست اما اگر در دنده ای حس نشد نشان دهنده این است که سگ شما دارای اضافه وزن است. پس لازم است غذا و خوراکی های او را کنترل کنید یا از یک دام پزشک کمک بگیرید.

قیمت سگ شارپی

سگ شارپی به دلیل ویژگی ‌های ظاهری منحصر به فرد و خصوصیات اخلاقی آرامی که دارد مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر دنیاست. همچنین در کشور ایران افراد زیادی تمایل به نگهداری و مراقبت از این حیوان دارند. نکته ‌ای که در رابطه با تمامی حیوانات خانگی باید همواره به آن توجه کرد این است که حیوانات کالا نیستند که خرید و فروش بشوند؛ بنابراین بهتر است که سرپرستی آنها را به عهده بگیرید.

با این حال قیمت سگ شارپی با توجه به ویژگی‌ ها و مشخصات آن بسیار متغیر است. این عامل به مواردی ازجمله تزریق تمامی واکسن ‌های لازم، دارای شناسنامه و یا اصالت نژاد، سن و جنس دیگر عوامل بستگی دارد. هرچه نژاد سگ شارپی اصیل ‌تر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود و متقابلا اگر در نژاد سگ ناخالصی باشد در کاهش قیمت آن بسیار تاثیرگذار است. به طور میانگین یک سگ نژاد شارپی حدود 15 تا 18 میلیون تومان در بازار ایران ارزش گذاری شده است.

چگونه می توان سگ شارپی خریداری کرد؟

اگر قصد نگهداری و مراقبت از یک سگ نژاد شارپی دارید می‌ توانید به مراکز نگهداری از این حیوانات مراجعه کرده و پس از اطمینان از سلامت و اصالت نژاد سگ نگهداری از آن را بر عهده بگیرید. نکته‌ ای که همواره باید در زمان تحویل سگ‌ها به خصوص توله سگ باید به آن توجه داشته باشید این است که باید گواهی سلامت و اصالت حیوان را مورد بررسی قرار دهید. چراکه سگ نژاد شارپی مستعد برخی از بیماری‌ های ارثی و مادرزادی است که ممکن است در بزرگسالی علائم آن بروز کند و درنتیجه بهتر است که از سلامت پدر و مادر او مطلع شوید. همچنین برای خرید می ‌توانید به سایت‌های متعددی که در زمینه فروش انواع نژادهای سگ فعالیت دارند وارد شوید و پس از مطالعه و بررسی دقیق مشخصات و ویژگی‌های سگ برای عهده‌ دار شدن نگهداری از سگ اقدام کنید.

مناسب ترین محیط برای نگهداری از سگ شارپی

در مطالب بالاتر گفتیم که سگ‌ های نژاد شارپی بسیار آرام هستند و سروصدای کمی دارند. همین ویژگی سبب شده که آنها مناسب زندگی در محیط‌ های آپارتمانی باشند. علاوه بر این آنها نیاز به تحرک و فعالیت بدنی زیادی ندارند و فقط یکی دو ساعت پیاده‌ روی روزانه در طی روزه برای آنها کفایت می‌کند. همچنین این نژاد سگ تنهایی ماندن در خانه را تحمل می‌ کند بنابراین اگر شاغل هستید و مجبورید چندین ساعت در روز سگ خود را در خانه تنها بگذارید سگ نژاد شارپی هیچ مشکلی ایجاد نمی ‌کند. نکته ‌ای که همواره باید در رابطه با این سگ‌ها در نظر داشته باشید این است که سگ‌های نژاد شارپی دارای پوزه‌ ای کوتاه و صورتی پخش هستند به همین خاطر تنفس آنها ذاتاً کمی مشکل است به همین دلیل است که آنها مدام در حال نفس نفس زدن هستند.

بهتر است بدانید سگ ‌هایی که بینی کوتاه دارند باید در آب و هوایی معتدل قرار گیرند چرا که آنها نه تحمل هوای سرد را دارند و نه می ‌توانند در هوای گرم طاقت بیاورند، لذا باید سیستم تهویه مناسب در محل استراحت او ایجاد کنید تا دچار مشکلات حاد تنفسی نشود. همچنین به هیچ عنوان در ساعات گرم روز او را برای پیاده‌ روی به بیرون نبرید چرا که به طور قطع دچار گرمازدگی شدید خواهد شد. همچنین این سگ‌ها بر روی قلمرو و محیط زندگی خود بسیار حساس هستند بنابراین اگر آنها را در حیات و بیرون از منزل نگهداری می‌کنید حتما باید با فنس و حصار مطمئن محیط اطراف او را محافظ و ایمن کنید.

سوالات متداول درباره سگ شارپی

سگ شارپی به طور تقریبی چند سال عمر می کند ؟

سگ شارپی بین 9 الی 11 سال عمر می کند.

قد و وزن شارپی نر چقدر است ؟

قد شارپی نر تقریبا 46 تا 51 سانتی متر است و وزن او نیز بین 18 تا 25 کیلوگرم است.

هر چند وقت یکبار لازم است تا سگ شارپی به حمام برود ؟

هر یک ماه یکبار لازم است تا shar pei به حمام برود.

سگ shar pei در اغلب اوقات به چه رنگ هایی دیده می شود ؟

اغلب موارد می توان این سگ ها را به صورت زرد رنگ، سیاه رنگ، قهوه ای رنگ، شکلاتی رنگ، کرم رنگ، قرمز رنگ و حنایی رنگ دید.

کدخبر: 958157 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا مجدی
آیا این خبر مفید بود؟