با این 7 ترفند میوه های خشک تان برق می افتد

به گزارش رکنا، میوه خشک ها یکی از پرطرفدارترین تنقلات سالم و مقوی هستند که به دلایل مختلفی می‌توانند دچار تغییر رنگ و کدری شوند. در این مقاله با بهترین ترفندهای براق شدن میوه خشک آشنا می‌شوید.

چرا میوه خشک سیاه و کدر می‌شود؟

میوه خشک به دلایل مختلفی تغییر رنگ داده و کدر می‌شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

    حضور پتاسیم و ترکیبات آهن در میوه:

میوه‌هایی که حاوی مقادیر قابل توجهی آهن و پتاسیم مانند سیب، گلابی و موز هستند، وقتی که در معرض هوا قرار می‌گیرند با اکسیژن هوا واکنش نشان داده و تغییر رنگ می‌دهند.

    وجود آنزیم‌های مختلف در میوه:

آنزیم‌های تیروزیناز و پلی‌فنول اکسیداز در میوه‌هایی مانند سیب، زردآلو، هلو و انجیر وجود دارند. زمانی که این آنزیم‌ها در مجاورت اکسیژن هوا قرار گیرند باعث تولید ترکیباتی می‌شوتد که رنگ میوه را تیره و کدر می‌کند.

    خشک کردن نامناسب میوه:

روش‌های مختلفی برای خشک کردن میوه وجود دارد، اما اگر هر یک از این روش‌ها به درستی انجام نشود، می‌تواند باعث تیرگی و کدری میوه خشک شود.

    عدم رعایت بهداشت ظروف و محیط:

کثیف بودن ظروفی که برش‌های میوه‌ها را روی آن قرار داده‌اید، یکی از عواملی است که می‌تواند باعث سیاه شدن میوه‌های خشک شده شما شود. بنابراین، برای حفظ رنگ میوه‌های خشک شده خود حتماً باید بهداشت ظروف و محیط خشک کردن آن‌ها را رعایت کنید.

۷ تا از بهترین ترفندهای براق شدن میوه خشک

برای جلوگیری از تغییر رنگ و کدری میوه خشک، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

۱- استفاده از آبلیمو و عسل

برای براق کردن میوه خشک، می‌توانید از ترکیب آب، آبلیمو و عسل استفاده کنید. این ترکیب به دلیل وجود اسید سیتریک در آبلیمو باعث درخشش میوه‌های خشک می‌شود. برای این کار، یک ظرف آب را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو و مقدار کمی عسل مخلوط کرده و عسل را در این ترکیب حل کنید.

سپس، میوه‌های برش‌خورده را برای مدت کوتاهی (۳-۴ دقیقه) در این محلول قرار دهید. بعد از این مدت، میوه‌ها را خارج کرده و روی یک توری یا سینی پهن کنید تا خشک شوند. البته می‌توانید میوه‌ها را روی سینی بچینید و سپس ترکیب آب، آبلیمو و عسل را به طور یکنواخت روی آن اسپری کنید.

۲- استفاده از آب آناناس

آب آناناس، یک آنتی اکسیدان طبیعی است که از واکنش میوه خشک با اکسیژن جلوگیری می‌کند و مانع از تیره شدن و کدری میوه خشک می‌شود. برای استفاده از این روش، می‌توانید برش‌های میوه را مانند روش قبل در ترکیب آب آناناس و آب غوطه‌ور کرده و بعد از آبکشی، خشک کنید. همچنین می‌توانید این ترکیب را روی میوه‌های برش خورده اسپری کنید.

۳- استفاده از محلول متابی سولفیت سدیم

این ماده با مهار فعالیت آنزیم‌های مسئول اکسیداسیون، مانع از تغییر رنگ میوه‌ها می‌شود. همچنین، متابی سولفیت سدیم با ایجاد محیط اسیدی، رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را کاهش می‌دهد و به این ترتیب ماندگاری میوه‌ها را افزایش می‌دهد.

برای تهیه محلول متابی سولفیت سدیم، ابتدا یک گرم از این ماده را در یک لیتر آب حل کنید. سپس میوه‌های برش خورده را به مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه در محلول قرار دهید البته زمان دقیق ماندگاری میوه‌ها در محلول به ضخامت برش آن‌ها بستگی دارد. در نهایت، میوه‌ها را آبکشی کرده و خشک کنید.

۴- استفاده از آب مرکبات

ترکیب آب مرکبات با آب موجب مهار آنزیم‌های تیروزیناز و پلی‌فنول اکسیداز می‌شود و از تغییر رنگ و کدری میوه خشک جلوگیری می‌کند و باعث براق شدن میوه خشک می‌شود.

۵- استفاده از دستگاه خشک‌کن با دمای پایین و جریان هوای مناسب

قبل از استفاده از دستگاه میوه خشک کن، مطمئن شوید که دستگاه به سنسور خروج رطوبت مجهز است. این سنسور به حفظ رطوبت مناسب در دستگاه کمک می‌کند و باعث می‌شود میوه‌ها به طور یکنواخت خشک شوند. همچنین استفاده از دمای پایین باعث می‌شود که میوه در مدت زمان طولانی‌تری خشک شود و در نتیجه رنگ طبیعی خود را حفظ کند و براق بماند.

۶- استفاده از گاز نیتروژن برای بسته‌بندی میوه خشک

گاز نیتروژن با جایگزینی اکسیژن در بسته بندی میوه خشک از اکسید شدن آن جلوگیری می‌کند. اکسیداسیون فرآیندی است که در آن اکسیژن با ترکیبات دیگر واکنش نشان می‌دهد و باعث تغییر رنگ، طعم و بافت آن‌ها می‌شود. در میوه خشک، اکسیداسیون باعث تیره شدن رنگ آن می‌شود. پس شما می‌توانید با استفاده از گاز نیتروژن در بسته‌بندی میوه خشک از کدری و تغییر رنگ آن جلوگیری کنید.

۷- استفاده از محلول شکر و آب

یکی دیگر از ترفندهای براق شدن میوه خشک، استفاده از محلول شکر و آب است. برای این کار، ابتدا باید دو تا سه قاشق غذاخوری شکر را در یک قابلمه متوسط بریزید و آن را با آب پر کنید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملاً در آب حل شود و محلول به جوش بیاید.

بعد از جوشیدن محلول، آن را از روی حرارت بردارید و برش‌های میوه را داخل آن قرار دهید. برش‌های میوه را به مدت چند دقیقه داخل محلول نگه دارید، سپس برش‌های میوه را از داخل محلول خارج کرده و خشک کنید. البته می‌توانید برش‌های میوه را در ظرف بچینید و سپس این محلول را به صورت یکنواخت روی‌ آن‌ها اسپری کنید.

سخن آخر

با استفاده از روش‌های ذکر شده در این بخش می‌توانید از تغییر رنگ و تیره شدن میوه‌های خشک خود جلوگیری کنید و آن‌ها را براق و خوش‌ظاهر کنید. امیدواریم این ترفندها را امتحان کنید و از خوردن میوه‌های خشک خوشمزه خود لذت ببرید.

کدخبر: 958377 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟