شبیه‌سازی کیهان را ببینید / فیلم

به گزارش رکنا، در پروژه ایلاستریس در سال 2014، از طریق 20 میلیون ساعت پردازش CPU همراه با 12 میلیارد عنصر تفکیک‌پذیر 13 میلیون سال نوری در یک مکعب با ضلع 35 میلیون سال نوری شبیه‌سازی شد.

این شبیه‌سازی، تحولات ماده را در شکل‌گیری طیف گسترده‌ای از انواع کهکشان ها دنبال می‌کند. با تکامل جهان مجازی، برخی از مواد درحال انبساط با جهان به‌صورت گرانشی متراکم می‌شوند و رشته‌ها، کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی را تشکیل می‌دهند.

در تصویر روز ناسا چه می‌بینیم؟

ویدیوی نمایش‌داده‌‌شده‌ چشم‌انداز یک دوربین مجازی درحال چرخش در بخشی از این جهان درحال تغییر است. ابتدا تکامل ماده تاریک، سپس گاز هیدروژن کدگذاری‌شده‌ توسط دما (0:45) و بعد از آن عناصر سنگین مانند هلیوم و کربن (1:30) را نشان می‌دهد. سپس دوباره به ماده تاریک بازمی‌گردیم (2:07).

در پایین سمت چپ، گذر از زمان انفجار بزرگ ذکر شده‌ است، درحالی‌که در سمت راست پایین، نوع ماده نشان‌داده‌‌‌شده‌‌ فهرست شده‌‌ است.

انفجارهای (0:50) سیاهچاله های کلان پرجرم مرکز کهکشان، حباب‌های داغ گازی را بیرون می‌کنند. اختلافات جالبی بین ایلاستریس و جهان واقعی مورد مطالعه‌ قرار گرفته‌ است؛ ازجمله اینکه‌ چرا این شبیه‌سازی باعث تولید بیش‌ازحد ستاره‌های قدیمی شده‌‌ است.

کدخبر: 960111 ویرایش خبر
لینک کپی شد
صبا سلوکی
آیا این خبر مفید بود؟