در نوروز از آبشار پیرغار دیدن کنید

به گزارش رکنا به نقل از سلام نو، آبشار پیرغار واقع در روستای فارسیان استان گلستان، دومین آبشار خزه‌ای این استان و از مشهورترین آبشارهای ایران است.

سفر به آبشار پیرغار، گویی گامی در دنیای خیال و افسانه است. جایی که طبیعت بکر و دست‌نخورده، با عظمت و زیبایی خود، هر گردشگری را مسحور خود می‌کند.

استان گلستان، بهشت سرسبز ایران، با جاذبه‌های بی‌نظیر خود، هر ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است. مراتع سرسبز، جنگل‌های انبوه، آسمان آبی و هوای پاک، این استان را به مقصدی ایده‌آل برای طبیعت‌گردان تبدیل کرده است. در کنار این زیبایی‌ها، آبشارهای متعددی در گلستان وجود دارند که هر کدام شکوه و عظمت خاص خود را دارند.

آبشار پیرغار در فاصله ۲ کیلومتری روستای فارسیان واقع شده است. این آبشار، که به نام آبشار فارسیان نیز شناخته می‌شود، از دو آبشار مجزا به ارتفاع ۳۰ متر تشکیل شده است. آبشار اول از بالای کوه سرازیر شده و پس از برخورد به صخره‌ها، به دامنه کوه می‌رسد. آبشار دوم، به‌طور کامل معلق در هوا، بدون برخورد به صخره‌ها، به پایین می‌ریزد و ذرات آب در هوا پراکنده می‌شوند.

منشأ اصلی آبشار پیرغار، چشمه‌ای به نام چشمه پیرغار است که در ۴۰۰ متر بالاتر از آبشار قرار دارد. این چشمه، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی منطقه است و بازدید از آن در کنار آبشار، خالی از لطف نیست.

نام آبشار پیرغار، به دلیل وجود غارهای متعدد در دل صخره‌های آن است. این غارها، که قدمت آن‌ها به دوره ژوراسیک بازمی‌گردد، جاذبه‌ای تاریخی به این منطقه بخشیده‌اند.

آبشار پیرغار برای مردم محلی از احترام و قداست بالایی برخوردار است. مردم این منطقه، در گذشته برای راز و نیاز و نذر و دعا به آبشار پناه می‌بردند و حتی در زمان خشکسالی، برای طلب باران در کنار آبشار جمع می‌شدند.

جاذبه‌های آبشار پیرغار

جاذبه‌های آبشار پیرغار تنها به زیبایی طبیعی آن محدود نمی‌شود. دیواره‌ای از خزه‌های سبز و زیبا، بوته‌های تمشک، گل‌های وحشی و درختان انبوه افرا، انجیر، آلوچه و گردو، در کنار آبشار، منظره‌ای شگفت‌انگیز را خلق کرده‌اند.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، آبشار پیرغار دارای جاذبه‌های تاریخی نیز است. کتیبه‌های تاریخی متعددی بر روی دیواره‌های غارهای این منطقه وجود دارد که مربوط به دوره قاجاریه و عصر مظفری هستند. این کتیبه‌ها در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شدند.

سفر به آبشار پیرغار، تجربه‌ای منحصر به فرد و خاطره‌انگیز خواهد بود. در این سفر، می‌توانید از طبیعت بکر و دست‌نخورده لذت ببرید، از خنکای آبشار و نسیم خنک جنگل بهره‌مند شوید و از زیبایی‌های بی‌نظیر این منطقه شگفت‌زده شوید.

نکاتی برای سفر به آبشار پیرغار:

    بهترین زمان سفر به آبشار پیرغار، فصل بهار و اوایل فصل تابستان است. در این زمان، آبشار در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد و طبیعت منطقه نیز سرسبز و خرم است.

    برای رسیدن به آبشار پیرغار، می‌توانید از خودروی شخصی یا تورهای گردشگری استفاده کنید.

    مسیر رسیدن به آبشار، به‌طور کامل آسفالت نیست و حدود ۵۰۰ متر از مسیر را باید پیاده‌روی کنید.

    در هنگام بازدید از آبشار، مراقب سلامتی خود و طبیعت منطقه باشید. از ریختن زباله در محیط زیست خودداری کنید و به حفظ زیبایی‌های این منطقه کمک کنید.

سفر به آبشار پیرغار، سفری به دنیای طبیعت و تاریخ است. سفری که خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در ذهن شما ثبت خواهد کرد.

منبع:

کدخبر: 983281 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟