شهری در قلب اروپا با مردم یزدی تبار + فیلم

به گزارش رکنا، یاسبرین در کشور مجارستان شهری است که مردمان آن خود را ایرانی الاصل می دانند و اهالی این شهر با نماد تیز هوشی شناخته شده اند.

خواهرخواندگی بین شهر‌ها سابقه طولانی دارد پشت بعضی از این خواهرخواندگی‌ها داستان‌هایی هست که شاید همه ندانند. مثلا دو شهر یزد ایران و یاسبرین در مجارستان که از سال ۱۳۷۵ خواهرخوانده اند. خود این دوشهر رابطه تاریخی‌ای با هم ندارند، اما داستانی، مردمان آن شهر را به ایرانیان ربط می‌دهد.

داستان از این شهر آغاز شد، یاسبرین در صد کیلومتری شرق بوداپست، پایتخت مجارستان

حدود ۸۰۰ سال پیش آلانان قومی ایرانی تبار که در بخش‌هایی از قفقاز زندگی می‌کردند به دلیل حمله مغول‌ها از آن سرزمین به شرق مجارستان کنونی مهاجرت کردند.

در شاهنامه هم اشاره‌ای به قوم الانان شده

گروهی از آلانان به زبان آسی یکی از زبان‌های ایرانی از شاخه زبان‌های هند و ایرانی سخن می‌گفتند.

در تاریخنامه‌های روسی و مجار از این قوم با عنوان آ و یا یاس نام برده شده. قوم آس‌ها بعد از مهاجرت به مجارستان، یک جایی کنار رودخانه زاجوا مستقر شدند.

گفته می‌شود که این قوم تا قرن ۱۵ میلادی زبان و فرهنگ اجدادشان را حفظ کردند و به مروز زمان تحت تاثیر زبان مجاری قرار گرفتند.

در این شهر پیش از این گویش ایرانی یاسی رواج داشته‌است. در هشتم آذرماه سال ۱۳۸۶ رئیس و اعضای شورای شهر یاسبرنی در دیداری که از مجتمع علوم دانشگاه یزد در ایران داشتند از هم‌ریشگی نام‌های یاس و یزد سخن گفته و درخواست خواهرخواندگی این دو شهر را دادند که این امر انجام شد و این دو شهر هم‌اینک خواهرخوانده هستند.

نماینده مجلس و همچنین شهردار شهر یاسبرین از انتشار تمبری به این مناسبت هم در مجارستان خبر داد.

ما مردم یاسبرین معتقدیم که ایرانی الاصل هستیم. این مساله حتی در کتاب‌های درسی هم آمده و بچه‌ها از سنین پائین در مدرسه با آن آشنا می‌شوند.

نماد این شهر شیپور لهل، فاتح مشهور مجاری است که در موزه شهر نگهداری می‌شود.تندیسی از این شیپور مهرماه سال پیش به شهر یزد هدیه و در میدان آزادی این شهر نصب شد.

اسماعیل ابراهیم زاده گفت: یاس‌ها در مجارستان از اقوام شناخته شده و ریشه دار محسوب شده و عقیده دارند که اصالتا ایرانی و از شهر یزد می‌باشند. افراد این قوم که در مجارستان بعنوان نماد تیز هوشی و انجام امور اقتصادی شناخته می‌شوند از اینکه اجدادشان ایرانی و از شهر یزد بوده اند؛ افتخار می‌کنند.یکی از خصوصیات اصلی و بارز قوم یاس‌ها تمایل آن‌ها به آزادی و محترم شدن کرامت انسانی است که برخی معتقدند این خصیصه را از اجداد ایرانی خود به ارث برده اند.

هم چنین در راستای اجرای بند‌های تفاهم نامه خواهرخواندگی بین یزد و یاسبرین، در تاریخ مهر سال 1396 خیابان یاس که میدان مادر را به بلوار دانشگاه وصل می‌کند با مصوبه شورای اسلامی شهر به نام یاسبرین تغییر و پرده برداری شد.

به گفته شهردار یاسبرین، اولین بار سال ۱۹۹۵ در روز جهانی یاسی‌ها که روز بسیار مهمی برای ماست سفیر ایران هم حضور داشت و پیشنهاد خواهرخواندگی از ایشان مطرح شد، بعد تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که یزد بهترین شهر برای خواهر خواندگی است.

منبع: تابناک

کدخبر: 989809 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟