دیواری صخره ای و دیدنی در نیوزلند + عکس های جالب

تغییرات محیطی می تواند خودش را به شکل دره، تپه، شکاف و … نشان دهد و ویژگی های جغرافیایی جدیدی را برای آن منطقه رقم بزند. بعضی از این تغییرات شاید موقتی باشند و با گذشت سالیان دراز دوباره به حالت قبلی برگردند اما بیشتر آن ها دائمی هستند و برای همیشه رد زلزله مهیب را به یادگار نگه می دارند، ردی که نشان از بزرگی زلزله ای است که آن را به وجود آورده و ما را به فکر فرو می برد که حوادث Accidents طبیعی تا چه حد می توانند قدرتمند و باعظمت باشند.
دیوار صخره ای
بعد از زلزله شدید است که زمین شناسان سری به دشت های وسیع و بیابان های اطراف می زنند و عظمت زلزله و طبیعت را بیشتر لمس می کنند، زلزله ای که می تواند زمین را در هم بشکافد و بستر دریا و هر آنچه بر رویش است را دگرگون کند. سال گذشته در نیوزلند زلزله بزرگی اتفاق افتاد که دگرگونی هایی را در دشت ها به وجود آورد و منظره های جدیدی را به نمایش گذاشت. زلزله ای به بزرگی ۷٫۸ ریشتر که جنوب جزیره نیوزلند را در نوامبر ۲۰۱۶ لرزاند جغرافی این ناحیه به ویژه در حوالی مرکز زلزله را تغییر داده است.
دیوار صخره ای

دیوار صخره ای

در حوالی شهر وایایو، در ۳۰ کیلومتری شرق چشمه های هانمر که میزان زلزله در بیشترین مقدار خودش بود قسمتی از زمین به صورت عمودی بالا رفته و یک دیواره صخره ای طولانی به ارتفاع ۴/۵ متر را شکل داده است. عکس هایی که می بینید را دکتر کیت ثبت کرده، او و همکارش بعد از زلزله در اطراف شهر به دنبال شواهد گسل ها بودند که با این ترک خوردگی عمیق و عظیم روبرو شدند و بالافاصله دوربین به دست شدند تا این تصاویر عجیب را به ثبت برسانند.
دیوار صخره ای
اما این تغییرات فقط در بیابان و دشت نبود، زور زلزله انگار خیلی زیاد بود و توانست ساحل را هم به دلخواه خودش تغییر دهد؛ به ساحل این ناحیه که بروید یک بالا رفتگی مشابه ر در آن می بینید جایی که بخشی از بستر دریا در حدود ۲ متر از آب بیرون آمده و صخره های پوشیده از جلبک های دریایی و موجودات آبزی را به روی سطح آب آورده است. گاهی وقت ها سواحلی که به بالا می روند کم کم و در طول قرن ها دوباره فروکش می کنند و به ارتفاع قبلی برمی گردند اما این بار تحقیقات کارشناسان می گوید که این خط ساحلی بالا آمده ویژگی هایی از دائمی بودن را نشان می دهد و خیال برگشتن به ارتفاع قبلی را ندارد و ممکن است برای همیشه در همین حالت باقی بماند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 285503 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟