پنیری که پادشاه پنیرهاست و در غارها درست می شود! +عکس

 ممکن است شما بعد  از خوردن این پنیر با این جمله موافق نباشید اما خیلی ها می گویند که راکفورت پادشاه پنیرهاست.

پنیر راکفورت در روستای کوچک «راکفورت-سور-سولزون» در جنوب فرانسه درست می شود. در این ناحیه کوه ها فرسایش زیادی دارند و به همین دلیل غارهای طبیعی زیادی به وجود آمده است. این غارها همان چیزی هستند که این پنیر برای درست شدن به آن ها وابسته است! رطوبت بالای ۹۰ درصد غارهای مرطوب و تاریک باعث می شود که شیر گوسفند آرام آرام برسد و کپک می زند و طبق روش های صدساله به پنیر راکفورت تبدیل شود.
پنیر راکفورت
کپکی که به راکفورت این خاصیت متفاوت را می دهد قارچی به اسم «پنسیلیوم راکفورتی» است که در خاک این غارها پیدا می شود. قبلا تولید کننده های پنیر برای اینکه به این قارچ برسند نان را به مدت ۶ تا ۸ هفته در غار می گذاشتند تا کاملا کپک زده شود. بعد بخش داخلی نان را خشک و یک پودری از آن درست می کردند که به مایع پنیر اضافه می شد. امروز اما این قارچ ها در آزمایشگاه کشت می شوند و به دلیل ثبات بیشتری که دارند رگه های آبی رنگ یکنواختی را بر روی سه میلیون پنیر گردی که هر سال درست می شود ایجاد می کنند
پنیر راکفورت
شاید بپرسید چجوری از اول فهمیدند که باید این پنیر را در غارها درست کنند؟ داستان کشف این پنیر هم برای خودش جالب و شنیدنی است می گویند چوپان جوانی در یکی از غارها نقطه دنجی را پیدا و شروع به خوردن ناهار می کند؛ اتفاقا ناهار او نان و پنیر بود! در همین حال ناگهان دوستش را در دور دست می بیند ناهار را رها و به دنبال او می رود، یک ماه بعد که دوباره چوپان از کنار آن غار می گذشت ناهارش را می بیند که کاملا کپک زده شده است اما جالب است که با این حال آن را می خورد! و اینجا بود که پنیر راکفورت متولد می شود. با اینکه داستان این چوپان به نظر افسانه می آید اما احتمالا فهمیدن این که با ماندن پنیر در غار رویش پر از کپک های خوشمزه می شود کاملا تصادفی بوده است. می گویند اولین باری که در نوشته ها به پنیر رگه آبی اشاره شده سال ۷۹ بعد از میلاد بوده؛ در آنجا یک نویسنده رومی از مزه ی خوب این پنیر یاد کرده بود.
پنیر راکفورت
جالب است که ۷ شرکت پنیرسازی در دل کوه های این روستا، غارهای سرد و مرطوبی دارند که پنیرها را در آنجا درست می کنند. از بین این ۷ تا شرکت بزرگ ترین آن ها شرکت «سوسیته» است که ۷۰ درصد پنیر راکفورت دنیا را درست می کند پس طبیعی است که این شرکت بزرگ غارهای زیادی در کوه ها داشته باشد البته اگر گذرتان به آن ناحیه افتاد می توانید به این غارها بروید و مراحل تولید این پنیر پرطرفدار را از نزدیک ببینید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

پنیر راکفورت

کدخبر: 297507 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟