عزاداران جعفری در مشهدالرضا به سوگ نشستند

25 شوال سالروز شهادت امام ششم شیعیان و بنیانگذار مکتب جعفری است، امامی که در علم سرآمد شیعیان بود و بوستانی که از اندیشه و دستاورد علمی و فقهی امام جعفر صادق(ع) به ثمر نشست بهره های وافر به دنیای تشیع و به بشریت امروز رسانید. 
در سالروز شهادت این امام همام مشهدالرضا سیاهپوش و غمزده شده و در این میان تنها مرکز آرامش دلسوختگان آستان حضرت دوست است. به همین منظور از شب گذشته صحن و سرای بارگاه حضرت رضا(ع) سراسر معنویت و شور و شیفتگی نسبت به خاندان نبی مکرم اسلام شده است. 
دوستداران این خاندان طاهر پس از عرض ادب نسبت به ساحت مقدس صاحب آستان و اقامه نماز شکر با نوحه خوانان و مرثیه سرایان همراه شده و در عزای شهادت امام صادق(ع) به سوگواری پرداخته اند. 
مراسم محوری سوگواری در شب شهادت امام صادق(ع) در صحن جامع رضوی حرم مطهر رضوی برگزار شد که در آن نوحه خوانان و مرثیه سرایان به مرثیه خوانی پرداختند. 
امام جمعه قم به عنوان سخنران این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آن امام همام گفت: بحث‌های علمی اسلامی در عصر امام جعفر صادق(ع) شکوفا شد زیرا آن حضرت در فضای مناسب سیاسی و نیاز شدیدی که به تبیین معارف اسلامی بو، دنبالروی نهضت علمی و فرهنگی امام محمد باقر (ع) گردیدند و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی را در آن زمان رقم زدند. 
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری افزود: دوران امامت حضرت صادق(ع) 34 سال به طول انجامید و امامت ایشان بین دو دوره عباسی و اموی بود. آن امام همام از فرصت امامت و هدایت مسلمین بهترین استفاده را برای ترویج علوم دینی کردند. 
وی ادامه داد: دوره زندگانی امام جعفر صادق(ع) عصر جنبش فرهنگی و فکری و برخورد فرق و مذاهب گوناگون بود زیرا پس از پیامبر اسلام هیچ فرصتی بوجود نیامد تا امامان معارف اصیل اسلامی را ترویج دهند، بویژه اینکه قانون Law منع حدیث و فشار امویان باعث محدودیت بیشتر ترویج معارف اسلامی شده و خلاء بزرگی برای تشنگان کسب علم و دانش ایجاد کرده بود 
او گفت: امام جعفر صادق(ع) در دوران امامت خود شاگردان زیادی تربیت کردند بطوری که برخی مورخان شمار شاگردان آن حضرت را چهار هزار نفر اعلام می کنند. امام صادق (ع) خانه خود را تبدیل به دانشگاهی برای تربیت شاگردان برجسته در علوم و فقه کرده بودند ضمن اینکه علیه ظلم و جور حاکمان اموی و عباسی نیز مبارزه می نمودند و سعی در برقراری عدالت اجتماعی داشتند. 
وی افزود: امام صادق(ع) در دوران حیاتشان علومی چون فقه، تفسیر قرآن، ادبیات و شعر، رجال و حدیث، جغرافیا، ستاره شناسی و فیزیک را تدریس نمودند بطوری که این علوم تا زمان حاضر مورد وفاق و بهره گیری مومناین در همه فرق اسلامی است. 
او جوانمردی و رعایت انصاف را از ویژگیهای برجسته امام صادق (ع) ذکر و بیان کرد: آن امام همام رعایت عدل و انصاف میان خود و دیگران و عدم دریغ از بخشیدن مال خود به برادران مسلمان را از تکالیف سخت الهی بر مومنان می دانند. 
هم اینک تنها یادگار به جا مانده از امام صادق(ع) قرآنی منسوب به دستخط ایشان است که قدمتی بسیار دارد و در موزه آستان قدس رضوی از آن نگهداری می شود. 
همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) 'اجتماع صادقیون' با حضور چند هزار نفری مشتاقان اهل بیت و سوگواران مکتب جعفری در حرم مطهر رضوی برگزار می شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 284718 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟