چطور به بچه ها حرف مان را بفهمانیم؟

زبان بچه ها را فهمیدن برای بزرگسالان به ویژه پدر و مادرها بسیار اهمیت دارد.

به گزارش رکنا ، در این مطلب رایج ترین سوالات شما والدین عزیز را در برخورد با فرزندان تان پاسخ داده ایم.

بعضی اوقات به دلیل رفتار دختر سه‌ساله‌ام عصبانی می‌شوم. البته می‌دانم که باید خونسردی خود را حفظ کنم اما ناخودآگاه عصبانیتم افزایش پیدا می‌کند. چگونه می‌توانم جلوی خشم و عصبانیت خود را بگیرم؟

ـ عصبانیت یکی از احساسات عادی و نرمال انسان است و اکثر ما این حس را نسبت به افرادی پیدا می‌کنیم که دوستشان داریم و عمیقاً نسبت به کارهایی که انجام می‌دهند احساس مسئولیت می‌کنیم. خیلی مهم است که این حس را کنترل کنیم. بنابراین توصیه‌های زیر را در نظر بگیرید:

ـ بچه‌ها با دیدن مثال‌های زنده و روش بهتر مسائل را درک می‌کنند. اگر شما در مقابل او خشم و عصبانیت خود را کنترل کنید کودکتان یاد خواهد گرفت که او نیز می‌تواند این کار را انجام دهد.

ـ احساسات خود را توصیف کنید. به او بگویید که الان بسیار عصبانی هستید و دقیقاً احساسات درونی خود را برای او بیان کنید.

ـ برای آرام کردن و تسکین دادن خود وقت بگذارید. مثلاً قدم بزنید، چند نفس عمیق بکشید و یا برای چند دقیقه دراز بکشید.

ـ سعی کنید موقعیت و شرایطی را که در آن قرار دارید و باعث ناراحتی شما می‌شود،‌ترک کنید.

ـ اما اگر با تمامی این تدابیر مجدداً عصبانی شدید و کنترل خود را از دست دادید خیلی زود از دخترتان عذرخواهی کنید. بنابراین او یاد خواهد گرفت اگر رفتاری به خلاف ادب انجام داد باید عذرخواهی کند.

چگونه می‌توانم به پسرم یاد بدهم که خودش لباس‌هایش را عوض کند؟

اگرچه انجام دادن این کار توسط خودتان خیلی سریع‌تر صورت می‌گیرد اما خیلی خوب است که فرزند خود را تشویق کنید در این سن استقلال عمل داشته باشد.

برای شروع بهتر است با یک یا دو لباس شروع کنید. شلواری را انتخاب کنید که کمرش کشدار باشد و یا بلوزهایی را به او بدهید که یقه آنها گشاد و راحت باشند. تا او بتواند راحت آنها را بپوشد برای او توضیح دهد که مارک لباس همیشه باید عقب گردن و یا عقب کمر قرار بگیرد و هنگامی که او توانست از عهده کار بربیاید او را تشویق کنید و از او تعریف کنید.

البته ممکن است برای انجام این کارها دقت زیادی مورد احتیاج باشد اما بهتر است این وقت را صرف کنید و این کار را انجام دهید.

چگونه می‌توانم به دختر چهار ساله‌ام یاد بدهم هنگامی که در حال صحبت کردن با کسی هستم،‌حرف من را قطع نکند؟‌

کودکان معتقد هستند که آنها مرکز دنیا هستند و نیازهای آنها از بقیه افراد و از هر چیز دیگری مهم‌تر است. آنها همه چیز را از دیدگاه خود می‌بینند و هنگامی که چیزی را می‌خواهند باید در همان لحظه خواسته‌شان برآورده شود.

اگر می‌خواهید یک تلفن مهم بزنید و یا اینکه برای انجام کاری احتیاج به تمرکز دارید، بهتر است او را با یک پازل و یا رنگ کردن یک شکل یا نقاشی کردن مشغول کنید.

بهتر است در این هنگام او را بغل و نوازش کنید و برای او توضیح دهید به دلیل اینکه باید کارتان را انجام دهید،‌احتیاج به کمی وقت و زمان دارید و به محض اینکه کارتان تمام شد، مجدداً به طرف او برخواهید گشت و به حرف‌ها و خواسته‌هایش گوش می‌کنید.

سعی کنید این مسئله را با مثال روشن برای او تفهیم کنید. هنگامی که او در حال صحبت کردن است هیچ‌گاه حرف او را قطع نکنید و مشغول انجام کار دیگری نشوید و اگر مجبور به این کار شدید، حتماً از او عذرخواهی کنید و چند دقیقه از او وقت بخواهید.

دختر من حدوداً چهار سال دارد. اما به نظر می‌آید که دوست دارد دروغ بگوید آیا جای نگرانی وجود دارد؟‌

حس دروغ گفتن در دوران کودکی شبیه به دروغ گفتن در دوران بزرگسالی نیست. بچه ها اغلب در مورد بیان کردن تفاوت‌های بین حقیقت و خیال دچار مشکل می‌شوند و ممکن است در بعضی مواقع مطمئن هستند چیزی را که دیده‌اند یک سفینه فضایی بوده در حالی‌که شما به‌طور واضع دیده‌اید که آن تنها یک هواپیما بوده است. آنها همچنین گاهی اوقات در مورد آرزوهایی که دارند دوست دارند به حقیقت بپیوندد، دروغ می‌گویند. در حالی که سعی می‌کنند در این بین دچار هیچ مشکلی نشوند.

شما می‌توانید به آرامی کودک خود را تصحیح کنید و برای او توضیح دهید که شما ترجیح می‌دهید حقیقت را از او بشنوید. البته بزرگسالان نیز گاهی اوقات دروغ می‌گویند و برای موجه ساختن کار خود آنها را دروغ‌های مصلحتی می‌نامند و همین امر کودکان را گمراه می‌سازد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مهسا مقدمی

کدخبر: 649921 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟