چه چیزی باعث تفاوت بین دختران و پسران می شود؟

کودکان خیلی زود در مورد جنسیت خود آگاهی پیدا می‌کنند. اما این آگاهی ذاتی است یا اکتسابی؟ آیا آنها به دلیل تفاوت‌های فیزیکی که بین دختران و پسران وجود دارد، تحت تأثیر قرار می‌گیرند یا دلایل دیگری وجود دارد؟

به گزارش رکنا ، تفاوت‌هایی که از آنها یاد شد چه چیزهایی هستند؟ یا آن تفاوت‌ها شامل چه چیزهایی می‌شوند؟

تنها کافی است فقط چند لحظه به رفتار و حرکات کودکتان که تازه به راه افتاده است یا هنگامی که مشغول بازی کردن با دوستانش است،‌دقت کنید. سپس به‌طور واضح می‌توان تفاوت‌های جنسیتی را در بسیاری از رفتار کودکان مشاهده کرد.

لباس: اگرچه دختران و پسران در سنین کودکی لباس‌هایی تقریباً یک شکل و فرم می‌پوشند، اما دختربچه‌ها بیشتر به رنگ‌های صورتی و زرد کمرنگ علاقه نشان می‌دهند در حالی که پسرها رنگ‌های تیره را ترجیح می‌دهند.

بازی‌ها: پسرها اغلب ترجیح می‌دهند که بازی‌های پرجست‌وخیز و پرزدوخورد داشته باشند که حالت جنگیدن را القا کند و اکثر بازی‌های بیرون از خانه را بیشتر دوست دارند. در حالی که دخترها برای همراهی کردن پسرها در این‌گونه بازی‌ها علاقه‌نشان نمی‌دهند دختران عموماً بیشتر به فعالیت‌ها و بازی‌های آرام و متین و بدون سروصدا علاقه نشان می‌دهند.

پرخاشگری: پرخاشگری‌های فیزیکی اغلب در پسرها دیده می‌شود و در مقایسه با دخترها آنها هنگام نارضایتی و یا مخالفت با موضوعی بیشتر حالت لگد زدن و یا ضربه زدن دارند، اما دخترها هنگامی که ناراحت می‌شوند بیشتر ناراحتی خود را با کلمات بیان می‌کنند.

بی‌نیازی از دیگران یا استقلال: دخترها خیلی زودتر از پسرها به پیدا کردن استقلال و بی‌نیازی از اطرافیان علاقه و گرایش نشان می‌دهند. به عنوان مثال خیلی زودتر یاد می‌گیرند که خودشان لباسشان را عوض کنند و یا ظرف غذا را خودشان نگه دارند و خودشان غذا بخورند.

ریسک کردن یا به‌مخاطره انداختن: پسرها به ماجراجویی علاقه بیشتری دارند در مقایسه با دخترها و بیشتر ریسک می‌کنند. به همین علت است که والدین این رفتار پسرها را بسیار راحت‌تر می‌پذیرند و قبول می‌کنند.

همکاری کردن و کارهای گروهی: دخترها خیلی سریع‌تر از پسرها یاد می‌گیرند که با دوستان و همسالان خود همکاری و یا بازی کنند. حتی اگر آنها تنها دو سال سن داشته باشند می‌توانند به راحتی و بدون مشکل بایکدیگر بازی کنند.

رابطه جنسیت با ذات و طبیعت کودکان و پرورش آنها

اغلب روان‌شناسان مشخص کرده‌اند طبیعت و ذات آنها نقش بسیار مهمی در تفاوت بین دختران و پسران بازی می‌کند. اما برخورد و واکنش ما نسبت به آنها بسیار اهمیت دارد.

طبیعت و ذات کودکان:

تحقیقات نشان داده است حتی در دوران بارداری هنگامی که فرزند پسر است، آنها دارای میزان بالایی از هورمون تستوسترون (testosterone) هستند که رابطه مستقیم با فعالیت زیاد و پرخاشگری دارد.

پرورش و تربیت کودکان

والدین نیز نسبت به فرزندان دختر یا پسر خود نیز واکنش متفاوتی دارند. آیا تا به حال اتفاق افتاده است که برای فرزند پسر خود لباس صورتی بخرید؟ و یا اینکه برای روز تولدش یک عروسک خریداری کنید؟‌بنابراین با همین رفتار، تفاوت‌های جنسی را به‌وجود می‌آورید.

مطالعات محققان نشان داده است والدین اغلب فرزندان دختر را به دلیل پرخاشگری مؤاخذه می‌کنند، در حالی که رفتارهای تند و خشن پسرها را تحمل می‌کنند.

هنگامی که آنها از این کلیشه‌ها پیروی نمی‌کنند

بعضی از کودکان از این رفتارهای قالبی پیروی نمی‌کنند. دخترانی هستند که به بازی فوتبال و بازی کردن با پسرها علاقه زیادی نشان می‌دهند و یا پسرهایی که دوست دارند لباس عروسک‌ها را آنها به تن کنند. هیچ جای نگرانی وجود ندارد و فکر نکنید که این رفتار ممکن است به احساسات پسر شما صدمه وارد کند و بازی کردن او با عروسک باعث تغییر شخصیت او بشود و همین‌طور این مسئله در مورد دختران نیز صدق می‌کند. زیرا آنها بعد ازمدتی علایقشان تغییر می‌کند پس سعی کنید که در کار آنها دخالت نکنید.

همچنین پسربچه‌ها دوست دارند که به آنها عشق بورزید و علاقه نشان دهید و آنها را در آغوش بگیرید. همچنان که دختران را در آغوش می‌گیرید.

هیچ‌گاه بین رفتار با دخترتان و پسرتان فرق قائل نشوید و اگر کاری از نظر اخلاقی درست نیست با هر دوی آنها با یک روش برخورد کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 651173 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟