هاستل چیست؟

هاستل هاستل هاستل هاستل هاستل

به گزارش رکنا، هاستل (Hostel)، از ترکیب دو واژه انگلیسی Host (مهمان کردن) و Hotel (هتل) ساخته شده است، از این رو هاستل در لغت به معنی اقامتگاهی اجارهای با فضایی گرم و صمیمی است که در آن تختهای یک اتاق به مسافرین اجاره داده می شود بدین ترتیب که یک اتاق بین چند مسافر مشترک است.

به طور معمول در هر اتاق 2 تا 8 تخت قرار دارد و سرویسهای بهداشتی نظیر حمام و توالت و همچنین آشپزخانه ها نیز بیرون از اتاقها قرار دارند و به طور مشترک استفاده می شوند.

هاستل ها بسته به شرایط می توانند جنسیت بندی شده یا مختلط باشند، اما به طور خاص، گروه های دوستی می توانند اتاقی به تعداد خودشان کرایه کنند. با این حال، جنسیت بندی اتاقهای هاستل، به قوانین هر هاستل مربوط است.

جالب است بدانید در برخی کشورها نظیر هند، هاستل به خوابگاه های دانش آموزی و دانشجویی اطلاق می شود. در استرالیا، ایرلند و انگلیس نیز از این واژه برای اقامتگاه های اقشار طبقات پایین جامعه، نظیر معتادان و فقرا استفاده می شود اما به طور کلی هاستل به معنای خوابگاه مسافری برای گردشگران به کار می رود.

تفاوت هاستل و هتل:

هاستل ها به طور کلی چیزی از امکانات یک هتل کم ندارند و بسته به امکانات شهر و کشور مقصد، حتی ممکن است به وایفای نیز مجهز باشند از این رو تنها چیزی که قیمت آنها را پایین می آورد، استفاده همزمان چند نفر از یک اتاق است. البته به ندرت پیش می آید که تمام تختهای یک هاستل پر از مسافر باشد پس در ۸۰ درصد موارد این شانس را خواهید داشت که تنها با یک یا دو نفر هم اتاق شوید.

برخلاف هتلها، شما در هاستل قادر خواهید بود وعده غذایی تان را شخصاً تهیه کنید. اغلب هاستلها مجهز به امکانات پخت و پز در آشپزخانه هستند و همه نوع وسیله طبخ از اجاق گاز و مایکروویو گرفته تا بشقاب و قاشق و چنگال در آنها پیدا می شود.

بیشتر هاستلها وسایل خواب نظیر ملافه و پتو را نیز در اختیارتان قرار می دهند اما ممکن است در ازای حوله تمیز، هزینه مضاعفی را درخواست نمایند، از این رو بهتر است حوله و دمپایی شخصی به همراه داشته باشید.

هزینه اقامت در هاستل:

ممکن است هاستلها بسته به امکاناتی که ارائه می کنند و یا اینکه در روزهای آخر هفته در آنها اقامت می کنید یا نه، از قیمتهای متفاوتی برخوردار باشند اما به طور معمول، هزینه یک شب اقامت در هاستلهای اروپایی برای هر نفر، چیزی در حدود ۱۰ الی ۱۵ دلار و در هاستلهای آسیایی و آمریکای لاتین، حدودا 5 دلار است.

علاوه بر اتاقهای عمومی، چند اتاق خصوصی (Private) نیز در نظر گرفته شده است که گزینه مناسبی برای متاهلین محسوب می شود. هزینه یک شب اقامت در یک اتاق خصوصی نیز حدوداً 100 تا 150 دلار است که در مقایسه با هتلها بسیار مقرون به صرفه می باشد.

رزرو هاستل:

هاستلهای معتبر، دارای اتحادیه بین المللی به آدرس اینترنتی www.hihostels.com هستند و در سراسر دنیا به مسافران و جهانگردانی که خواهان اقامتگاههای ارزان قیمت هستند، سرویس می دهند از این رو به راحتی می توانید با جستجوی اینترنتی در شهر و کشور مورد نظر خود، هاستل دلخواه تان را بیابید و طی تماسی با مسئول هاستل، اتاق مورد نظر خود را رزرو نمایید.

* توجه:

برای این کار می بایست بتوانید به زبان انگلیسی مکالمه کنید.

برای رزرو اتاق مورد نظر خود، نیازی به پرداخت پول از طریق کارت اعتباری بین المللی (ویزا کارت یا مسترکارت) ندارید و این بزرگترین مزیت هاستلها برای ایرانیانی است که به دلیل تحریمهای بانکی، قادر به استفاده از کارتهای اعتباری بین المللی نیستند.

برای جستجو و رزرو هاستل، بهتر است به یک منبع اکتفا نکنید و هاستلهای دو یا سه سایت را بررسی نمایید. سپس نام شهر مورد نظرتان (به انگلیسی و با املاء صحیح) و تاریخ سفر خود را وارد نمایید؛ حال می توانید لیست تمامی هتلها و هاستلهای عضو در سامانه مورد نظرتان را ببینید. فهرست نتایج بر اساس درجه هتل یا هاستل ( تعداد ستاره های آن)، فاصله اقامتگاه از مرکز شهر، قیمت و دیگر امکانات آن قابل ملاحظه و دسته بندی می باشد.

کدخبر: 798944 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟