گردشگری خوزستان در رکود کامل

به گزارش رکنا، فصل سرما زمان پرسفر (High Season) برای استان‌های جنوبی و گرم‌خیز کشور است. به ویژه برای استان خوزستان که بافت تاریخی و آثار باستانی بسیار جذابی دارد. با وجود نبود تعطیلات زمستانی و فرصت برای سفر در زمستان، این استان همواره مملو از توریست خارجی بود. اما بعد از شیوع کرونا خوزستان نیز خالی از توریست شد. در مورد گردشگران داخلی نیز مشکلات معیشتی به آن‌ها اجازه سفر به استانی مانند خوزستان را نمی‌دهد چراکه هزینه سفر کردن بسیار گران است و مردم تامین مایحتاج اولیه را در اولویت قرار می‌دهند.

آمار توریست ها در خوزستان صفر است

بهنام اسکندری، راهنمای گردشگری عرب زبان در استان خوزستان به «رکنا» گفت: وضعیت توریست در کشور بسیار نامساعد است و گردشگری خوزستان نیز وضعیتی مشابه دارد. توریست ورودی در استان ما اصلا یافت نمی‌شود و خبری از ورود توریست های خارجی به خوزستان نیست.

او افزود: گردشگری داخلی نیز وضعیتی مشابه دارد. مردم قدرت خرید ندارندو این امر مانع از سفر آن‌ها به استان‌هایی مانند خوزستان می‌شود. هزینه سفر از استان تهران به خوزستان به شرط تردد با خودروی شخصی و اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی، نفری 3 میلیون تومان است. حداقل کرایه برای هر شب اقامت در خانه‌های بومگردی 400 هزارتومان است. خورد و خوراک، بنزین و رفت و آمد نیز هزینه های بالایی دارند. اگر سه شب در خوزستان اقامت کنند فقط یک میلیون و 200 هزار تومان باید برای اقامت بپردازند. آنهم اقامت در ارزان ترین اقامتگاه استان.

اسکندری گفت: دونفر از خوزستان به چابهار سفر کردند  با وسیله شخصی، نفری 10 میلیون تومان هزینه سفر هرکدام شد. این در حالی است که هریک فقط 5 روز اقامت داشتند در اقامتگاه.

خوزستان همواره مملو از توریست بود

او در رابطه با شرایط گردشگری خوزستان به طور کلی گفت: 15 سال در صنعت گردشگری فعال بودم. از اوایل مهرماه تا اواخر اردیبهشت، توریست به وفور در خوزستان بود. به طوری که کمبود لیدر داشتیم. خوزستان در کشور یکی از پررونق‌ترین استان‌ها در حوزه گردشگری بود. مثلث طلایی شوش، شوشتر و چغازنبیل در میان توریست‌های ورودی طرفداران بسیاری داشت. گروه‌های باستان‌شناسان و پژوهشگران به وفور به کشور سفر می‌کردند تا آثار باستانی کشور را ببینند. یک مسافری داشتم که استاد دانشگاه در ژاپن بود. او برای بافت شیردنگ به خوزستان آمده بود تا درباره آن تحقیق کند. خوزستان برای توریست‌های خارجی بسیار جذاب است. به دلیل آثار باستانی و میراث فرهنگی جذابی که دارد، توریست‌ها جذب آن می‌شوند.

شیوع کرونا گردشگری را به هلاکت رساند

اسکندر گفت: بعد از شیوع کرونا گردشگری ایران که بیمار بود، به هلاکت رسید. این امر شامل حال خوزستان نیز شد. اکنون تورهای داخلی هم کم شده اند. دلیل این امر به جز شرایط مالی و تورم به شرایط روحی مردم نیز باز می گردد. مردم در شرایط فعلی روحیه افسرده و غمگینی دارند. تمایلی به سفر ندارند. جیب خالی هم مانع بزرگی برای سفر است.

این فعال گردشگری گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از فعالان گردشگری شغل خود را عوض کردند، آن‌هایی که در این شغل ماندند، اوضاع مالی نابسامانی دارند.

او راهکار رفع مشکلات کشور را رفع مشکلات سیاسی و روابط بین الملل با دیگر کشورها نامید. در رابطه با گردشگری داخلی نیز باید معیشت مردم و اقتصاد کشور بهبود یابد تا گردشگری هم رونقی یابد.

 

 

کدخبر: 861595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟