خواص درمانی لبو

اگر شما هم عاشق چغندر باشید حتماً با این مسئله آشنا هستید. اصطلاح تخصصی که در پزشکی برای چنین پدیده ای، یعنی دیدن رنگ های قرمز چغندر در ادرار یا مدفوع، استفاده می شود بیتوریا نام دارد. حدود 10 تا 14 درصد جمعیت جهان بعد از مصرف این سبزی و رفتن به دستشویی از دیدن این رنگ شگفت زده می شوند.

مشاهده بیتوریا اغلب مضر به نظر نمی رسد اما می تواند نشانه کمبود آهن در برخی افراد باشد. پس دلیلش چیست و آیا جای نگرانی است؟

رنگ دانه های قرمز موجود در چغندر، بتالائین نام دارد که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. دانشمندان دو دانشگاه در ایتالیا به تازگی نشان دادند که این آنتی اکسیدان می تواند سلول های سرطان روده بزرگ را از بین ببرد. به طور دقیق مشخص نیست که در بدن انسان چه اتفاقی برای بتالائین می افتد. محققان انگلیسی می گویند میان اسید اکسالیک که مؤلفه اصلی در بیشتر سنگ های کلیه است، و بیتوریا ارتباط وجود دارد. آنها فکر می کنند که رنگ دانه قرمز در معده و روده تجزیه می شود و وقتی سطح اسید اکسالیک بالا رود، این رنگ قرمز حفظ می شود و می تواند منجر به قرمز شدن ادرار و مدفوع در افرادی شود که معمولاً تجربه این پدیده را نداشته اند. با اینکه دلیل قرمز شدن ادرار توسط چغندر مشخص نیست اما دانشمندان معتقدند چون افراد نمی تواند رنگ دانه های قرمز را جذب کنند آن را به شکل ادرار و مدفوع دفع می کنند.

با اینکه نرخ بیتوریا تقریباً در کل جمعیت پایین است اما افرادی که از فقر آهن رنج می برند بیشتر با این پدیده مواجه می شوند. به طوری که کسانی که درحال حاضر تحت درمان آنمی خود نیستند ممکن است تا 80 درصد بیتوریا داشته باشند اما آنهایی که مکمل های آهن مصرف می کنند تنها 45 درصد دچار بیتوریا می شوند.

به گفته محققین در یک بیمارستان استرالیایی بیتوریا می تواند منجر به تشویش غیر ضروری در میان بیماران و خانواده های آنها شود که آنها را به خرج هزینه های هنگفت برای درمان این مشکل وا دارد. اما خوب است بدانید که اگر بیتوریا به امری پر تکرار در زندگی شما تبدیل شده است جای هیچ نگرانی نیست. برای کسانی که اولین بار این اتفاق را تجربه می کنند صحبت کردن با پزشک خانواده ضرری ندارد.

گفتنی است که اسید اکسالیک در بسیاری از غذا از جمله اسفناج، ریواس و پودر کاکائو وجود دارد. بنابراین خوردن این چیزها همراه با چغندر می تواند تعجب بعضی از افراد مستعد را به هنگام قضای حاجت برانگیزد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 307606 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟