ویروس سنجاقک روی پوست نوزاد

 شاید با شنیدن اسم روزئولا  اینفانتوم‌ سوال‌های زیادی در ذهن‌تان مطرح شود و مانند هر مادر دیگری نگران فرزند دلبندتان شوید. البته حق‌ دارید.

به گزارش رکنا ، اسم این بیماری کمتر شنیده ‌شده است و همین امر باعث می‌شود با شنیدن اسم عجیب‌ و غریبش ترس و دلهره به جان‌مان بیفتد اما روزئولا اینفانتوم یا سرخ جوش نوع ویروسی خفیف و شایعی از گروه بیماری‌های هرپسی است که باعث تب و راش پوستی در نوزادان و خردسالان می‌شود و در این روزها بین کودکان شایع شده و باوجود این‌که تب و دانه‌های قرمزرنگ حاصل از این بیماری خطرناک به نظر می‌رسد، اگر آن را به‌خوبی بشناسید بسیاری از دغدغه‌هایتان به‌عنوان پدر و مادر رفع می‌شود و می‌توانید با آرامش بیشتری کودک‌تان را درمان کنید.

دکتر فاطمه متین، متخصص کودکان و نوزادان، درباره انتقال و راه‌های درمانی این بیماری ویروسی مسری در این مطلب توضیحات کاملی را ارائه می‌دهد تا شما درباره این بیماری کمتر شنیده‌شده بیشتر اطلاعات کسب کنید و اگر کودک دلبندتان دچار این بیماری شد، به سرعت آن را تشخیص داده و برای درمان اقدام کنید.

روزئولا چیست؟

دکتر فاطمه متین، متخصص کودکان و نوزادان می‌گوید: «روزئولا اینفانتوم یا بیماری سنجاقک یک بیماری ویروسی حاد و خاص دوره شیرخواری است که بیشتر از شش تا پانزده‌ ماهگی برای نوزادان اتفاق می‌افتد و جالب است بدانید این ویروس در سنین بالاتر از دو سال به ندرت دیده می‌شود و ۹۵ درصد کودکان تا دوسالگی دچار این عفونت می‌شوند. این بیماری که نام دیگر آن سنجاقک است باعث می‌شود بعضی از کودکان قبل از ورود به مهدکودک به آن آلوده ‌شوند.

بعضی از کودکان علائم بسیار خفیفی را تجربه می‌کنند، درحالی‌که بعضی دیگر طیف وسیعی از علائم را شامل می‌شوند نظیر تب بالا، جوش و دانه، کاهش اشتها، تورم پلک‌ها و اسهال خفیف که درمان آن‌ها به‌شدت بیماری بستگی دارد. این بیماری در دسته بیماری‌های دوران نوزادی قرار دارد و در صورت کنترل تب می‌توانید از کودک‌تان در منزل مراقبت کنید تا این دوره بیماری را بگذراند.»

نشانه‌ها و علائم بیماری روزئولا

شاید مادرها در ابتدا نتوانند این بیماری را تشخیص دهند و از تب بالا و ناگهانی کودک‌شان بدون علائم دیگر تعجب کنند و با مراجعه به پزشک نام این بیماری را بشنوند. دکتر فاطمه متین، متخصص کودکان و نوزادان نشانه‌های این بیماری را تب شدید حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌داند. تبی که بدون هیچ نشانه مشخص دیگری به مدت سه تا چهار روز متوالی بدن کودک را درگیر خود می‌کند و اگر این تب کنترل نشود باعث تشنج در آن‌ها می‌شود.

البته این بیماری علائم خفیف تنفسی و گوارشی، پف کردن چشم‌ها، اسهال خفیف، بی‌اشتهایی، بی‌قراری و در بعضی مواقع آبریزش بینی را به همراه دارد. سپس با قطع تب و بهبود حال عمومی، کودک دچار بثورات جلدی قرمز کم‌رنگ در تنه و پیشرفت به سمت گردن و شکم و اندام می‌شود؛ این دانه‌ها صورتی مایل به قرمزند و تصور بیماری جدید یا واکنش حساسیتی به داروها را برای والدین تداعی می‌کند اما باید بدانیم که این علائم ادامه بیماری روزئولا است و پزشکان در معاینه اولیه خود به علائم پیش‌رو اشاره می‌کنند تا از نگرانی ابتلا کودک به بیماری جدید بکاهند.

دکتر متین می‌گوید: «این راش‌های جلدی قرمزرنگ بدون هیچ خارش و تاولی هستند و نیاز به درمان ندارد و ظرف یک تا سه روز برطرف می‌شوند.»

چرا نوزادان به این بیماری مبتلا می‌شوند؟

در سال‌های اخیر این بیماری در بین کودکان و نوزادان شایع شده است و بنا بر ویروسی بودن آن امکان انتقال هم بالا می‌رود. نوع سرایت این بیماری مانند سرماخوردگی است و از طریق سرفه، عطسه و سطوح آلوده منتقل می‌شود. عامل بیماری روزئولا، ویروس هم‌خانواده تب‌خال، هرپس ویروس تایپ۶ و ۷ هستند. این بیماری در نوزادانی که سابقه بیماری نداشته باشند یک بیماری خوش‌خیم است و خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند اما در کسانی که دچار اختلال سیستم ایمنی بوده یا بیماری زمینه‌ای داشته باشند ممکن است مشکلات جدی ایجاد کند.

زمان مراجعه به پزشک

دکتر متین می‌گوید : این بیماری با تب ناگهانی و نسبتا شدیدی همراه است و ممکن است باعث تشنج در کودکان شود. این علائم در ابتدای هر بیماری عفونی حاد در کودکان انتظار می‌رود و باید پس از مشاهده تب بالا به‌سرعت به پزشک مراجعه کرد. در صورت تداوم تب به مدت بیش از هفت روز و برطرف نشدن راش‌ها بعد از گذشت سه روز مجددا باید به پزشک خود مراجعه کنید تا از روند بهبودی کودک خود باخبر شوید.

سنجاقک یک بیماری مسری

روزئولا یک بیماری کاملا واگیردار است و راه ابتلا از طریق تنفسی و ترشحات و بزاق است؛ این بیماری بیشتر از طریق تماس کودک با کودک مبتلا صورت می‌گیرد. دکتر متین می‌گوید که بزرگسالان آنتی بادی مربوطه را از قبل دارند و به همین دلیل به این بیماری مبتلا نمی شوند و این نشان می‌دهد آن‌ها زمانی در گذشته با ویروس تماس داشته‌اند. درحالی‌که روزئولا یک بیماری زودگذر برای کودکان در نظر گرفته می‌شود، بزرگسالان ممکن است به این بیماری ششم مبتلا شوند. بزرگسالان شاید هرگز در کنار کودک مبتلابه این بیماری قرار نگرفته باشند. یک‌بار که به روزئولا مبتلا شوید، بدن‌تان به‌طور خودکار آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کند تا شما را از عفونت‌های آینده محافظت کند.

روش‌های پیشگیری از روزئولا چیست؟

هیچ روش شناخته‌شده‌ای برای جلوگیری از روزئولا وجود ندارد. بیشتر کودکان قبل از ورود به مهدکودک، به این بیماری مبتلا می‌شوند و آن را پشت سر می‌گذارند. روزئولا معمولا به‌صورت تک‌گیر یا از آلوده شدن در اثر تماس با فرد مبتلا یا بزرگسالان ناقل ویروس اتفاق می‌افتد. این بیماری واکسن خاصی ندارد.

دکتر فاطمه متین می‌گوید: «برای بزرگسالان و کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری به خاطر بیماری‌ها یا درمان‌های مداوم دارند، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت ویروسی، دوری از کودکانی است که به روزئولا یا بیماری ششم مبتلا شده‌اند. همچنین روزئولا بیماری بسیار خوش‌خیم و خود محدود شونده است و نیاز به درمان دارویی ندارد.»

درمان خانگی

درمان بیماری روزئولا عمدتا مبتنی بر استراحت کافی در منزل است؛ به کودک خود فرصت دهید تا زمان رفع تب در بستر بماند. علاوه بر آن؛ کودک خود را برای نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات تشویق کنید، تا از بروز کم آبی جلوگیری شود. هم چنین اگر نوزادتان هنوز شیرخوار است؛ دفعات شیر دهی خود را افزایش دهید تا هرچه زودتر تب فروکش کند و خطر تشنج و کم‌آبی بدن به صفر برسد. پارچه‌ای مرطوب را روی سر کودک خود قرار دهید تا به این ترتیب تب فروکش کند. درمانی برای راش‌های مربوط به روزئولا وجود ندارد؛ این راش‌ها در طول زمان و به‌طور خودبه‌خود محو می‌شود.

نکات ضروری

درست است که بیماری روزئولا سبب می‌شود کودک‌تان چند روز در خانه بماند. اما این بهترین راه برای درمان تدریجی او است. بنابراین بهتر است در منزل کنار کودک خود بمانید و فعالیت‌هایی را ترتیب دهید که کودک‌تان از انجام آن لذت ببرد. او را با اسباب‌بازی‌های جدید سرگرم کنید تا کمتر بی‌تابی کند. نگه داشتن او در خانه نه‌تنها باعث بهبود او بلکه باعث می‌شود این بیماری به کودکان دیگر هم سرایت نکند.

عوارض روزئولا

دکتر فاطمه متین، متخصص کودکان و نوزادان می‌گوید: «روزئولا معمولا بسیار خوش‌خیم است و نیاز به درمان ضدویروس ندارد در این شرایط فقط کنترل تب کافی است. در مرحله بثورات جلدی هم هیچ درمان دارویی لازم نیست. از آن‌جا که احتمال عفونت حاد گوش میانی در این کودکان بالاست، در صورت بی‌قراری شدید باید از نظر بروز عفونت حاد و یا درگیری سیستم عصبی با ویروس حتما کنترل شوند.»

روش‌های درمان

به‌محض معاینه فیزیکی کودک که علائم معمولی مرتبط با روزئولا را دارد، تشخیص بسیار سریع انجام می‌شود. دکتر متین معتقد است که این بیماری نیاز به درمان ضدویروس مگر در موارد خیلی نادر ندارد. درمان این بیماری در جهت کاستن حرارت بدن و تب بالا انجام می‌شود و فقط در صورت بروز عفونت گوش میانی هم‌زمان با روزئولا، آنتی‌بیوتیک مناسب برای کودک مبتلا تجویز می‌شود تا به بهبودی کامل برسد.

مدت‌زمان بیماری

مدت‌زمان بیماری به‌صورت نهفته پنج تا 10 روز است و دوره تب ناشی از این ویروس سه تا چهارروز طول می‌کشد و بعد از فروکش کردن تب دوره بثورات به مدت یک تا سه روز ادامه پیدا می‌کند و با فروکش کردن این راش‌های پوستی پایان این بیماری از راه می‌رسد و شما می‌توانید نفس راحت بکشید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646139 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟