از پاهایت بفهم چه مشکلی داری!

به گزارش رکنا، پا از اعضای مهم بدن است که مشکلات مربوط به خود را مانند هر عضو بدن دارد. در ادامه به شما می گوییم که چه تغییری در پا نشانه چه بیماری است. با این بخش سلامت تا انتهای این مطلب همراه باشید.

خواب رفتن پاها

کمبود آهن، فشار خون بالا یا پایین

شکننده بودن ناخن پا

کمبود ویتامین های  Aو D، کم کاری تیروئید

انگشت خمیده پا

بیماری ریوی، بیماری معده، ناراحتی قلبی

کرختی و بی حسی پا

بیماری عصبی و دیابت

گرفتگی عضلات

کمبود آب بدن، کمبود پتاسیم

سردی پا

کم خونی، دیابت، تیروئید

چرا پاهایم درد می کند؟

پاهای شما بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره شما هستند و به همین دلیل سایش و پارگی زیادی را تجربه می کنند. در واقع ، تخمین زده می شود که شما احتمالاً تا سن 50 سالگی 120700 کیلومتر راه رفته اید.

به دلیل همه این استفاده ها به احتمال زیاد در طول زندگی چندین مشکل پا ایجاد خواهید کرد. برای اطلاع از نحوه تشخیص و درمان مشکلات شایع پا به خواندن ادامه دهید.

مشکلات رایج پا

    پای ورزشکار(قارچ پا)

خارش ، سوزش و سوزش پا و انگشتان پا ممکن است از علائم پای ورزشکاران باشد. این وضعیت مسری پس از تماس با قارچ ظاهر می شود، معمولاً در محیط های مرطوب مانند رختکن ها، دوش های عمومی و استخرها پدید می آیند و از مشکلات رایج پا محسوب می شوند.

همچنین ممکن است تاول های پا ، ناخن های شکننده پا و ترک خوردگی ، خشکی و خام روی پای خود را تجربه کنید.

درمان این بیماری گاهی اوقات دشوار است. با یک محصول بدون نسخه (OTC) شروع کنید. برای پاکسازی پای شدید ورزشکار ممکن است به نسخه پزشک نیاز داشته باشید.

    تاول ها یکی از مشکلات بسیار رایج پا

جیب های برآمده از مایع روی پای شما به نام تاول شناخته می شود. این وضعیت دردناک می تواند ناشی از راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت، پوشیدن کفش های نامناسب یا عرق کردن پا باشد.

به طور کلی، تاول ها یک بیماری جدی نیستند و می توانند در خانه درمان شوند، اما از مشکلات رایج پا محسوب می شوند.

سعی کنید اجازه دهید تاول به طور طبیعی بهبود یابد و با استفاده از یک باند روی آن برای راحتی خود را تسکین دهید. فقط در صورت لزوم خودتان تاول را تخلیه کنید و این کار را با تجهیزات مناسب استریل انجام دهید. اگر می خواهید تاول را تخلیه کنید ، مطمئن شوید که آن را با بانداژ و پماد آنتی بیوتیک پوشانده اید تا بهبود یابد.

تاول های مداوم یا تاول های همراه با علائم شبیه آنفلوآنزا را با پزشک خود در میان بگذارید.

    هالوکس والگوس

یک برآمدگی در کنار انگشت شست پا ممکن است شکم باشد. این وضعیت ، که در آن انگشت بزرگ پا به سمت دیگر انگشتان پا خم می شود ، می تواند راه رفتن را دردناک کند. ممکن است باعث ایجاد التهاب و سوزش در انگشت شست پا و انگشت دوم پا شود.

بونیون ها ممکن است در نتیجه ساختار پا که شما به ارث برده اید باشد ، و کفش های تنگ یا نامناسب یا ایستادن طولانی مدت آنها را تشدید کند. کفش مناسب و مسکن OTC ممکن است یک راه حل ساده برای کمک به ناحیه شکم باشد ، یا ممکن است به مشاوره و درمان پزشک خود نیاز داشته باشید.

    میخچه یک مشکل رایج برای پا

حلقه های گرد پوست ضخیم شده در انگشتان پا یا کف پای شما می تواند میخچه باشد. بدن شما برای جلوگیری از ایجاد تاول در پاهای شما میخچه تشکیل می دهد و معمولاً فوراً دردناک نیستند.

انگشت چکش ، ناف یا کفش های نامناسب ممکن است علت ایجاد میخچه باشند. با گذشت زمان ، میخچه ممکن است تحریک شود و باید درمان شود.

درمان های بدون نسخه مانند گچ میخچه ممکن است به کاهش فشار بر روی میخچه و بهبود آن کمک کند یا ممکن است پزشک جراحی را برای برداشتن آن توصیه کند.

    التهاب کف پا

التهاب کف پا می تواند باعث ایجاد درد در قسمت پایین پاشنه پا یا قسمت پایینی پای وسط شما شود. این امر زمانی اتفاق می افتد که رباط کف پا به دلیل کفش های نرم با پشت قوس ضعیف ، ایستادن مکرر ، دویدن از راه دور ، افزایش وزن یا سایر شرایط پا دچار کشیدگی می شود.

ممکن است با گذشت زمان ایجاد شود و درد می تواند از کسل کننده تا شدید متغیر باشد. هنگامی که پاهای شما به مدت طولانی استراحت می کنند ، ممکن است درد بیشتری را تجربه کنید. درمان های خانگی برای این بیماری شامل استفاده از یخ ، مصرف داروهای ضدالتهاب و کشش روزانه پا است. ممکن است پزشک با تزریق کورتیکواستروئید ، فیزیوتراپی ، ارتز(بریس) یا جراحی بتواند درد را تسکین دهد.

    یک مشکل دیگر پا خار پاشنه است

درد ، التهاب یا حتی بیرون زدگی استخوانی در قسمت جلوی پاشنه ممکن است از علائم خار پاشنه باشد. خار پاشنه به دلیل رسوب کلسیم ایجاد می شود که بین پاشنه و قوس شما رشد می کند.

خار پاشنه ممکن است از طریق دردی که در پاشنه پا احساس می کنید یا در نتیجه یک بیماری دیگر پا به طور کلی ، مانند التهاب کف پا ، تشخیص داده شود. ممکن است تشخیص این وضعیت توسط خودتان دشوار باشد.

شما باید پای خود را استراحت دهید ، کفش خود را ارزیابی کنید و در صورت احساس درد در پاشنه پا به پزشک مراجعه کنید. خار پاشنه پا را می توان با کمپرس سرد ، داروها ، فیزیوتراپی و احتمالاً جراحی درمان کرد.

    پنجه پا

انگشت پنجه به عنوان پنجه پا نیز شناخته می شود. این زمانی رخ می دهد که اولین مفصل انگشتان پا به سمت بالا و دومین مفصل به سمت پایین باشد.

پنجه پا می تواند ناگهان ایجاد شود یا در بدو تولد آشکار شود. این بیماری ممکن است باعث درد و ناراحتی شود یا نشود و می تواند نشانه بیماری جدی تری مانند آرتریت روماتوئید ، دیابت یا فلج مغزی باشد.

ممکن است هرگز ندانید که چه چیزی باعث ایجاد پنجه پنجه می شود ، اما تشخیص و درمان این بیماری برای پزشک مهم است. درمان شامل کفش مناسب ، آتل ، تمرین انگشتان پا ، داروها و جراحی است.

    انگشت چکشی

انگشت چکشی منجر به خم شدن انگشت پا می شود که به سمت پایین و نه به سمت بیرون اشاره می کند. مانند بسیاری از بیماری های پا ، انگشت چکشی نیز می تواند ناشی از ژنتیک ، کفش مناسب و یا مشکلات دیگر پا مانند قوس یا ساق بلند باشد. آرتروز یا آسیب به انگشت شست پا نیز ممکن است علت ایجاد انگشت پا باشد.

این حالت ممکن است هنگام راه رفتن یا کشیدن پا دردناک باشد و شما نتوانید انگشت خود را تکان دهید. پوشیدن کفش مناسب و استفاده از بالشتک و پد های OTC ممکن است به علائم شما کمک کند.

    نقرس، یکی از مشکلات پا

نقرس شرایطی است که اغلب به دلیل وجود اسید اوریک در بدن شما ، پای شما ، به ویژه در انگشت شست پا را تحت تاثیر قرار می دهد. ناحیه آسیب دیده ممکن است بسیار دردناک باشد. برخی از آنها این احساس را توصیف می کنند که انگار پای شما در آتش است.

این حالت به اشکال مختلف و در چهار مرحله رخ می دهد. ممکن است نقرس پیش آمده را تجربه کرده و یا به مرور نقرس مزمن ایجاد کنید که به مفاصل شما آسیب برساند.

نقرس به دلایل زیادی مانند خوردن غذاهای خاص تشدید می شود و بیشتر در مردان بین 40 تا 50 سال و در زنان یائسه رخ می دهد.

پزشک شما باید نقرس را درمان کند و ممکن است عادات زندگی سالم را برای مدیریت علائم توصیه کند.

    ناخن روییده پا(ناخن فرو رونده)

ناخن های پا که در پوست اطراف رشد می کنند به ناخن های درون پا معروف هستند. یکی از مشکلات رایج پا همین ناخن فرو رونده است، این می تواند در صورت داشتن ناخن های منحنی ، ناخن های کوتاه شده ، انگشتان فشرده یا آسیب به انگشتان پا رخ دهد. ژنتیک نیز ممکن است نقش داشته باشد.

موارد خفیف رشد ناخن های پا می تواند باعث ناراحتی و حساسیت پوست اطراف ناخن شود. این موارد را می توان ابتدا در خانه با خیس گرم ، مسکن و آنتی بیوتیک های موضعی درمان کرد.

ناخن های داخلی شدیدتر ممکن است به خودی خود بهبود نیابند یا عفونی نشوند و منجر به قرمزی ، خونریزی ، چرک و درد شود. اینها باید توسط پزشک معالجه شوند که ممکن است حتی جراحی را برای برداشتن ناخن داخل پا توصیه کند.

    عفونت قارچی ناخن

پوسته پوسته شدن ، خرد شدن ، پوسته پوسته شدن و ایجاد لکه های زرد روی ناخن های پا می تواند نشانه عفونت قارچی باشد. این می تواند در اثر ورود قارچ ها به ناخن پا به دلیل محیط مرطوب ایجاد شود.

علائم ممکن است به آرامی ایجاد شوند. ممکن است به دلیل شرایط پزشکی مانند دیابت ، قرار گرفتن در معرض آلودگی آلات ناخن ، استفاده از مکان عمومی مانند استخر یا رختکن یا آسیب پوستی در نزدیکی ناخن پا دچار این قارچ شوید.

عفونت ناخن می تواند بسیار مداوم باشد و ممکن است نیاز به داروهای ضد قارچ با نسخه داشته باشد.

    از مشکلات رایج پا: زگیل کف پا

زگیل در کف پای شما یک بیماری رایج است که به آن زگیل کف پا گفته می شود. این توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود و در محیط های مرطوب مانند رختکن و استخر شنا منتقل می شود.

زگیل های کف پا ممکن است دردناک باشند ، به ویژه هنگام راه رفتن. با این حال ، آنها بسیار قابل درمان هستند.

گاهی اوقات زگیل ها خود به خود از بین می روند و در مواقعی دیگر باید آنها را در خانه با محصولات حاوی اسید سالیسیلیک یا با کمک پزشک درمان کنید. در بیشتر موارد ، درمان ها در طول چند هفته به چندین برنامه نیاز دارند.

    عفونت قارچی ناخن

پوسته پوسته شدن ، خرد شدن ، پوسته پوسته شدن و ایجاد لکه های زرد روی ناخن های پا می تواند نشانه عفونت قارچی باشد. این می تواند در اثر ورود قارچ ها به ناخن پا به دلیل محیط مرطوب ایجاد شود.

علائم ممکن است به آرامی ایجاد شوند. ممکن است به دلیل شرایط پزشکی مانند دیابت ، قرار گرفتن در معرض آلودگی آلات ناخن ، استفاده از مکان عمومی مانند استخر یا رختکن یا آسیب پوستی در نزدیکی ناخن پا دچار این قارچ شوید.

عفونت ناخن می تواند بسیار مداوم باشد و ممکن است نیاز به داروهای ضد قارچ با نسخه داشته باشد.

    زگیل کف پا یکی از مشکلات شایع در پا

زگیل در کف پای شما یک بیماری رایج پا است که به آن زگیل کف پا گفته می شود. این توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود و در محیط های مرطوب مانند رختکن و استخر شنا منتقل می شود.

زگیل های کف پا ممکن است دردناک باشند ، به ویژه هنگام راه رفتن. با این حال ، آنها بسیار قابل درمان هستند. گاهی اوقات زگیل ها خود به خود از بین می روند و در مواقعی دیگر باید آنها را در خانه با محصولات حاوی اسید سالیسیلیک یا با کمک پزشک درمان کنید. در بیشتر موارد ، درمان ها در طول چند هفته به چندین برنامه نیاز دارند.

    نورومای مورتون

ممکن است متوجه شوید که مبتلا به نورومای مورتون هستید یا نه ، زیرا همیشه دردناک نیست. این وضعیتی است که بافت اطراف یک عصب در گوی پای شما ، بین قوس و انگشتان پا را ضخیم می کند.

نورومای مورتون بیشتر در زنان میانسال رخ می دهد و می تواند ناشی از کفش های پاشنه بلند ، کفش های تنگ ، ورزش هایی باشد که نیاز به حرکات مکرر دارند یا اختلال در راه رفتن یا پا.

تعویض کفش یا استراحت پاها ممکن است درمان خط اول این بیماری باشد. اگر وضعیت بهبود نیابد ، پزشک پا را معاینه می کند و یک برنامه درمانی ایجاد می کند که ممکن است شامل پدهای پا ، فیزیوتراپی و سایر مداخلات باشد.

    سزاموئیدیت(Sesamoiditis)

سزاموئیدیت نوعی التهاب استخوانی پا است که باعث درد می شود. سزاموئیدها استخوان هایی در پای شما هستند که تاندون ها به هم متصل می شوند و به خم شدن انگشت شست پا کمک می کند.

سزاموئیدیت زمانی رخ می دهد که سسموئیدها آسیب دیده یا ملتهب می شوند ، اغلب پس از فعالیت های خاصی مانند شرکت در باله(رقص) یا بازی گرفتن در بیس بال.

استراحت پاها ، استفاده از گرما یا یخ ، استفاده از مسکن ها یا استفاده از بانداژ فشاری ممکن است درمان های اولیه این بیماری باشد. همچنین ممکن است به دستور پزشک به درمان های دیگری احتیاج داشته باشید.

    یکی از مشکلات پا در افراد دیابتی، نوروپاتی دیابتی

نظارت بر پاها برای تغییرات بخش مهمی از مدیریت دیابت است. این به این دلیل است که شما ممکن است نوروپاتی دیابتی را تجربه کنید ، که به دلیل کنترل نشده قند خون به اعصاب آسیب می رساند.

ممکن است سوزن سوزن(گز گز) شدن پاها مانند سوزن سوزن شدن یا علائم دیگر مانند از دست دادن احساس یا حساسیت در پاها یا مشکلات راه رفتن را تجربه کنید. در صورت ابتلا به دیابت ، در صورت بروز این علائم باید فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است منجر به عوارضی مانند عفونت و آسیب شود که ممکن است منجر به قطع عضو شود.

حفظ سطح کافی قند خون به کاهش خطر نوروپاتی دیابتی کمک می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

شرایط پا می تواند از نظر نوع ، علائم و شدت متفاوت باشد. اگر بیماری پا مانع زندگی روزمره شما می شود یا اگر به نظر نمی رسد درمان های خانگی کمکی به شما می کند باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان مشکلات رایج پا با انواع ارتز

ارتز ها انواع گوناگونی دارند که معمولا در مراکز توان بخشی ساخته می شوند.

همان طور که در این مقاله نیز به آن اشاره شده، استفاده از کفش مناسب منجر به بهبود علائم بیماری می شود، در بیشتر موارد می شود با کفش طبی و کفی طبی انواع مشکلات رایج پا را درمان کرد و یا از وقوع آنها پیشگیری کرد.

کدخبر: 927387 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟