علت افسردگی و درمان آن پیدا شد

به گزارش رکنا، از مهم ترین علل افسردگی تغذیه ناسالم خصوصا نمک است. مصرف خرما و آناناس با دفع نمک از بدن به درمان افسردگی کمک می کند. مصرف دمنوش بادرنجبویه در درمان افسردگی بی نظیر است.

5 عادت بدترکننده افسردگی

1) بیشتر وقت تان تنها هستید.

2) اهل ورزش نیستید.

3) دائم در فضای مجازی هستید.

4) با آدم های منفی معاشرت می کنید.

5) زیاد می خوابید.

بهبود سرطان با تغذیه مناسب

همان‌طور که غذاها می‌توانند در طول پروسه درمان سرطان به کنترل عوارض و علائم ناشی از عارضه و روش‌های درمانی کمک کنند، در پیشگیری از بروز آن نیز موثر هستند. با رعایت چند نکته در رژیم غذایی‌تان می‌توانید تا حدود زیادی ریسک ابتلا به سرطان‌ها را کاهش دهید:

    مصرف میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود افزایش دهید

    با مصرف منابع غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان سیستم ایمنی را تقویت کنید

    مصرف گوشت‌های قرمز و فرآوری شده را محدود کنید

    غذاهایی بخورید که حاوی فیبر هستند

    مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و شکر را کاهش دهید

    چربی‌های سالم همچون ماهی‌های چرب و دانه‌های روغنی میل کنید

    به گفته‌ hopkinsmedicine مولتی‌ویتامین‌ها زمانی که بیمار در طول درمان درگیر بی‌اشتهایی و عوارضی همچون اسهال و استفراغ می‌شود، موثر واقع خواهند شد. مولتی‌ویتامین‌ها می‌توانند جبران‌کننده میزان مواد معدنی و ویتامینی باشند که به علت بروز عوارض از دست می‌روند.

    شایع‌ترین کمبود ویتامینی که در طول درمان سرطان و حتی گاهی در حالت عادی رخ می‌دهد، کمبود ویتامین D است. ویتامین D می‌تواند خستگی ناشی از درمان را کاهش دهد، سیستم ایمنی را تقویت کند و سلامت استخوان‌ها را ارتقا بخشد.

    ویتامین D به بیماران سرطانی که مصرف داروهای استروئیدی دارند توصیه می‌شود. چراکه مصرف استروئیدها بیماران را در معرض خطر کاهش تراکم استخوان‌ها قرار می‌دهند.

    دقت کنید که شما نمی‌توانید بدون توصیه و تجویز مستقیم متخصص تغذیه و همچنین متخصص آنکولوژیست اقدام به مصرف مکمل‌ها کنید. حتماً پیش از مصرف هر نوع مکمل و ویتامین با پزشک خود مشورت کنید.

علت اهمیت تغذیه در طول درمان سرطان

سرطان و درمان‌های آن می‌توانند به‌طور محسوس بر اشتها و وزن بیمار تأثیرگذار باشند. بنابراین خیلی مهم‌ است که بیمار در طول درمان عارضه به رژیم غذایی خود به عنوان بخشی از درمان نگاه کند و نظارت بر آن را یک امر معمول تلقی نکند. اگر مبتلا به نوعی از سرطان هستید و حال شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی می‌کنید، با حفظ وزن سالم و مصرف غذاهای مفید از مزایای یک رژیم درست بهره‌مند می‌شوید. این مزایا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    توان عضلانی بدن تان بهبود پیدا کرده و یا افزایش می‌یابد

    به مدیریت عوارض جانبی بدنتان کمک می‌کند

    به حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدنتان کمک می‌کند

    التهاب بدن را کاهش می‌دهد

    افزایش انرژی و کاهش احساس کسالت و خستگی

مدیریت عوارض جانبی سرطان با رژیم غذایی و تغذیه مناسب

کنترل بی‌اشتهایی

بی‌اشتهایی یکی از عوارض شایع شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است، اما قابل‌کنترل است. بیمار می‌تواند با تقسیم وعده‌های اصلی و کوچک کردن آن‌ها تأثیرات بی‌اشتهایی را خنثی کند. در این حالت به بیمار توصیه می‌شود در طول روز بجای سه وعده بزرگ، چند وعده کوچک غذا میل کند. همچنین برای میان وعده‌ها گزینه‌های مغذی را انتخاب کند.

بهبود حس چشایی

زمانی که نمی‌توانید مزه غذاها را حس کنید، حتما بی‌اشتها و بی‌میل می‌شوید و نمی‌دانید که چگونه این وضعیت ناخوشایند را درمان کنید. درصورتی‌که چشایی‌تان را از دست دادید، غذاهای جدید را امتحان کنید. همچنین از ادویه‌ها برای قوی‌تر کردن بوی غذاها استفاده کنید. آب‌لیمو و سرکه نیز می‌توانند در طعم دار کردن غذاها به شما کمک کنند.

کنترل یبوست

یبوست دیگر تأثیر و عوارضی است که درمان‌های سرطان برجای می‌گذارند. با نوشیدن حجم بیشتری آب و یک مکمل فیبر می‌توان این وضعیت را کنترل نمود. همچنین به بیمار توصیه می‌شود حتماً در وعده‌های اصلی حبوبات و سبزیجات مصرف کنند.

اسهال

مصرف غذا و نوشیدنی‌هایی که سدیم دارند، مثل آبگوشت و نوشیدنی‌های ورزشی می‌تواند به تسکین اسهال کمک کند. همچنین اگر بیمار بیشتر آب‌میوه طبیعی و موز میل کند در کنترل و مهار اسهال زودتر به نتیجه می‌رسد.

مدیریت حالت تهوع

اگر هر غذایی می‌خورید دچار حالت تهوع می‌شوید و یا اینکه آن را برمی‌گردانید، سراغ غذاهای ضد تهوع بروید. زنجبیل ، نعناع و روغن مرکبات ازجمله ترکیبات غذایی هستند که به کنترل تهوع کمک می‌کنند. جویدن یک تکه زنجبیل، نوشیدن چای زنجبیل یا مکیدن یک تکه لیمو می‌تواند به کنترل حالت تهوع و استفراغ کمک کند.

دریافت برنامه غذایی درمان سرطان

برای تنظیم و دریافت رژیم غذایی برای کنترل وضعیت بدن در طول درمان سرطان حتماً باید بیمار تحت نظر متخصص تغذیه باشد. متخصص تغذیه آموزش‌های لازم در خصوص نیازهای تغذیه‌ای افراد مبتلا به سرطان و سایر بیماری‌های مزمن را دیده است. پزشک تغذیه علاوه بر ارائه یک برنامه غذایی مفید در تعیین میزان کالری و مواد مغذی که باید مصرف شود نیز به بیمار کمک می‌کند.

از مراجعه به پزشک تغذیه نترسید و تصور نکنید که حتماً باید تابع یک رژیم سخت و گران‌قیمت باشید. تا جایی که امکان دارد خودتان در منزل غذا تهیه کنید و اگر فرصت کافی ندارید، غذاهایی را سفارش دهید که از منابع غذایی سلامت تهیه می‌شوند. اگر بودجه شما برای تهیه غذا همیشه کافی نیست گزینه‌های ارزان اما فوق‌العاده مفید همچون میوه‌ها، سبزیجات و لوبیا‌ها را در اولویت قرار دهید.

کدخبر: 931498 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟