چند دمنوش برای درمان سرفه خشک

به گزارش رکنا، سرفه رفلکسی است که بدن شما برای پاکسازی مجاری تنفسی از آن استفاده می‌کند. معمولا در فصول سرد، درصد ابتلا به بیماری آنفولانزا و در نتیجه سرفه خشک و گرفتگی گلو بالا می‌رود. البته سرفه می‌تواند به‌دلایل مختلف دیگری مثل آلرژی، آسم و رفلاکس اسید معده نیز باشد. هرچه هست داشتن سرفه، به‌خصوص زمانی که بیمار هستید، می‌تواند آزاردهنده باشد. سرفه‌های مداوم همچنین می‌تواند انرژی شما را کاهش دهد و خواب‌تان را مختل کند.

در نتیجه اگر سرفه را درمان کنید نمی‌توانید زندگی راحتی داشته باشید. راه‌های بسیاری برای درمان این بیماری‌ها وجود دارد، اما بد نیست به درمان‌های گیاهی و طبیعی هم توجه کنید. به‌طور کلی نوشیدنی‌های گرم مثل چای‌های گیاهی و دمنوش‌ها می‌توانند به کاهش التهاب مجاری تنفسی و آرام کردن سرفه کمک کند. اصولا یکی از بهترین و ساده‌ترین درمان‌های خانگی برای کاهش سرفه، نوشیدن چای داغ و سایر نوشیدنی‌های گرم است اما کدام نوع چای و دمنوش بهتر می‌توانند به آرام کردن و تسکین سرفه کمک کنند؟

ما در این مقاله درباره‌ انواع دمنوش‌های مناسب برای سرفه خشک صحبت می‌کنیم. همراه ما باشید. البته به‌‌دلیل شیوع سرماخوردگی و کرونا، ما از شما می‌خواهیم با ایجاد علائمی چون سرفه خشک قبل از هر کاری به پزشک مراجعه کنید و از خوددرمانی بپرهیزید اما چنانچه با پزشک خود مشورت کردید و وی نوشیدن دمنوش را برای شما مجاز دانست می‌توانید از این مقاله کمک بگیرید.

علائم سرفه خشک

سرفه خشک ، بدون خلط و شدید است. معمولا این سرفه‌ها در شب و در زمان خواب بیشتر ظاهر می‌شوند. یکی از علائم مهم سرفه‌ی خشک، تنگی نفس در زمان سرفه است.

البته این سرفه به علت آنکه خلط ندارد، خس خس ایجاد نمی‌کند و باعث بروز صدا نمی‎شود. برای بهبود و رفع این مشکل، شما بهتر است علاوه بر مراجعه به دکتر سراغ درمان خانگی سرفه خشک بروید.

درمان‌های خانگی بسیاری وجود دارند که به بهبود علائم سرفه‌ خشک کمک می‌کنند. از مهم‌ترین درمان‌های خانگی برای سرفه خشک می‌توان به مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های پرخاصیت اشاره کرد. البته حتما این نکته را در نظر بگیرید که پیش از استفاده از روش‌های طبیعی برای رفع سرفه خشک بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علت بروز سرفه خشک

همان‌طور که اشاره شد دلیل سرفه خشک ممکن است صرفا سرماخوردگی و انفولانزا نباشد. عوامل بسیاری وجود دارند که باعث بروز سرفه‌ی خشک می‎شوند. محیط بیرون و داخل خانه در بروز این عوامل نقش بسیاری دارند. در ادامه به بعضی از این عوامل می‌پردازیم:

    آلودگی شدید هوا

    آلرژی و حساسیت فصلی

    سرماخوردگی

    بیماری‌های عفونی

    خشکی گلو

    مصرف سیگار

    بیماری‌های تنفسی

    آسم

    سرطان ریه

    حساسیت به حیوانات خانگی

    آلودگی هوا و گرد و غبار

درمان گیاهی سرفه خشک با انواع دمنوش

یکی از راه‌حل‌های آسان برای بهبود سرفه‌های خشک و بدون خلط، استفاده از گیاهان طبیعی است. بسیاری از این گیاهان خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارند و عصاره آنها در انواع شربت ضد سرفه استفاده می‌شود.

شما به‌راحتی می‌توانید به روشی ارزان‌قیمت گیاهانی مثل آویشن، بابونه، اسطوخودوس و … را به صورت دمنوش یا جوشانده مصرف کنید. البته باید بدانید که مصرف بیش از اندازه این گیاهان هم ممکن است عوارضی برای شما داشته باشد و معمولا در دوران بارداری توصیه نمی‌شوند.

سایر فواید نوشیدن چای و دمنوش برای سرفه

نوشیدن چای و دمنوش هنگام سرفه ممکن است فواید متعددی داشته باشد. این نوشیدنی‌های گرم می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری در مجاری تنفسی خود داشته باشید. مهم‌ترین فواید انواع چای و دمنوش برای سرفه عبارتند از:

    گلودرد را تسکین می‌دهد. گرمای یک فنجان چای یا دمنوش می‌تواند گلویی را که در اثر سرفه خراشیده و ملتهب‌شده یا درد می‌کند، آرام کند.

    خلط‌ را شل می‌کند. مایعات گرم مانند دمنوش‌های مختلف می‌تواند به شل شدن یا شکستن مخاط کمک کند. با این کار سرفه کردن و خارج کردن مخاط که خودشان دلیلی برای سرفه‌های بیشتر هستند آسان‌تر می‌شود.

    انواع دمنوش خواص هرکدام خواص مختلفی برای سلامتی دارند. مثلا خواص ضد التهابی یا ضد میکروبی، ممکن است به بهبود سریع‌تر شما کمک کند.

در ادامه، انواع دمنوش‌های مفید برای رفع سرفه خشک را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع دمنوش‌های گیاهی برای سرفه خشک

بسیاری از افراد، برای آن‌که سریع‌تر بهبود پیدا کنند، به سراغ داروهای شیمیایی می‎روند. در حالی که داروهای شیمیایی از جمله شربت برای سرفه خشک بدون تجویز پزشک، علاوه بر این‌‎که به بهبودی سریع شما کمک نمی‌‎کنند بلکه خوردن آن مضراتی هم به دنبال دارد. بنابراین اگر شربت سرفه در خانه دارید، بدون مشورت و تجویز پزشک آن را نخورید و به جای آن دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید. به‌طور کلی اگر سرماخوردگی شما شدید است، حتما به پزشک مراجعه کنید و طبق دستورات او عمل کنید.

با این حال نوشیدن نوشیدنی‌های گرم مانند چای و انواع دمنوش می‌تواند به آرام کردن و تسکین سرفه کمک کند. مخصوصا انواع خاصی از دمنوش‌ها و چای‌های گیاهی ازجمله دمنوش‌ عسل، زنجبیل و نعناع ممکن است فواید خاص‌تری داشته باشند.

درمان سرفه خشک با دمنوش زنجبیل

زنجبیل نه‌تنها یک چاشنی محبوب در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌هاست، بلکه فواید سلامتی مختلفی هم دارد. این گیاه یکی از گیاهان خوشمزه و مفید برای کاهش عفونت بدن است. عفونت زیاد بدن، سرفه‌های سختی ایجاد می‌کند و راه‌های تنفسی را می‌بندد و به قفسه‌ی سینه فشار می‌آورد. به‌ همین دلیل مصرف دمنوش زنجبیل از اهمیت بسیاری برخوردار است.

دمنوش زنجبیل خوش طعم است و فواید بسیاری دارد، به همین دلیل مصرف آن رایج است. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است که ممکن است به تسکین گلو و مجاری تنفسی تحریک شده ناشی از سرفه کمک کند. این نوشیدنی حتی برای افرادی که حالت تهوع دارند، مناسب است. همچنین برخی افراد از زنجبیل برای چندین بیماری از جمله آسم، حالت تهوع و آرتریت استفاده می‌کنند.

با این حال، مصرف بیش از حد زنجبیل ممکن است عوارض جانبی مانند ناراحتی گوارشی، سوزش سر دل و اسهال داشته باشد. در ضمن این گیاه ممکن است با برخی از انواع داروهای رقیق‌کننده خون تداخل داشته باشد.

معجزه سرفه خشک؛ دمنوش گل ختمی

ریشه گل ختمی قرن‌هاست که در طب گیاهی برای کاهش سرفه، سرماخوردگی و درمان مشکلات پوستی استفاده می‌شود. دمنوش گل ختمی، یکی از گیاهان دارویی است که برای بهبود سرماخوردگی مفید است. این دمنوش خلط‌‌ آور است و مشکلات تنفسی را رفع می‌کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داده که ریشه ختمی به‌عنوان آنزیمی برای کمک به شل شدن مخاط و مهار باکتری‌ها در مجاری تنفسی عمل می‌کند. در ضمن اثرات ضد التهابی ریشه گل ختمی می‌تواند به کاهش تورم در غشاهای مخاطی و تسکین سرفه کمک کند.

در واقع مصرف دمنوش گل ختمی سینه را نرم و به بهبودی سرفه‌های خشک کمک بسیاری می‌کند. البته ریشه گل ختمی ممکن است بر جذب داروهای خوراکی تأثیر بگذارد یا با بسیاری از داروها مثل داروهای قند خون تداخل داشته باشد. اگر دارو مصرف می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا ریشه گل ختمی برای شما مناسب است یا خیر. اگر هم باردار هستید از چای یا دمنوش ریشه گل ختمی استفاده نکنید.

به‌طور کلی بهتر است دمنوش ریشه گل ختمی را چند ساعت قبل یا بعد از مصرف داروهای خوراکی مصرف کنید.

دمنوش عسل

احتمالا در مورد استفاده از عسل به‌عنوان یک روش طبیعی برای تسکین علائم سرماخوردگی شنیده باشید. عسل در کنار کمک به تسکین گلودرد، می‌تواند به اندازه داروهای سرفه بدون نسخه (OTC) در تسکین علائم سرفه هم موثر باشد.

دمنوش عسل از ترکیب عسل و آب گرم تهیه می‌شود و ضد سرفه است. این دمنوش خاصیت آرام‌بخشی دارد و گلو درد و التهاب بدن را کاهش می‌دهد.

البته به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم (یک نوع شدید مسمومیت غذایی) در نوزادان، از دادن عسل به کودکان زیر یک سال پرهیز کنید.

درمان سرفه با دمنوش آویشن

مردم اغلب از گیاه آویشن به عنوان ادویه استفاده می‌کنند. اما بر اساس یک بررسی بالینی در سال ۲۰۱۹، این گیاه همچنین دارای خواص ضد میکروبی است و می‌تواند برای درمان سرفه مفید باشد.

دمنوش آویشن برای درمان آسم و مشکلات تنفسی مفید است و می‌تواند به کاهش حملات و شدت سرفه کمک کند. افرادی‌که به سرماخوردگی مبتلا می‎شوند و سرفه‌های شدید دارند، با مشکلات تنفسی مواجه می‎شوند. مصرف این دمنوش بر رفع این مشکلات تاثیر می‌گذارد. البته اگر به آویشن یا ادویه‌های مرتبط با آن حساسیت دارید از مصرف چای آویشن خودداری کنید.

دمنوش چای ترش

دمنوش چای ترش، طعم ترش و شیرینی دارد و منبع ویتامین سی است. در هر فنجان از این دمنوش 46/3 میلی‌گرم ویتامین سی وجود دارد. رنگ این گیاه قرمز و دمنوش آن غلیظ است.

دمنوش چوب نارون کوهی

دمنوش چوب نارون کوهی از پوست داخلی نارون تهیه می‎شود. این دمنوش مخاط گلو را نرم می‌کند و علائم سرفه را کاهش می‌دهد. همچنین التهاب گلو را رفع می‌کند و باعث تسکین سرفه می‎شود.

دمنوش چهار تخمه

دمنوش چهار تخمه، یکی از دمنوش‌های پرخاصیت برای رفع سرفه خشک و گرفتگی صدا است. این دمنوش از ترکیب به دانه، قدومه، بارهنگ و ریحان تهیه می‎شود. البته ترکیبات این دمنوش، به سلیقه و ذائقه‌ شما هم بستگی دارد.

دمنوش بابونه

گل‌های خشک‌شده بابونه حاوی فلاونوئیدهای خاصی است که خاصیت تسکین‌دهنده دارند. دمنوش به‌دانه یکی از درمان‌های مفید برای بهبود سرفه‌های خشک است. به‌همین دلیل مصرف دمنوش بابونه به بهبود افرادی که سرماخوردگی سختی می‌‎گیرند و دیر بهبود پیدا می‌کنند، بسیار کمک می‌کند.

هنگامی که سرفه، سرماخوردگی و گلودرد دارید، دمنوش بابونه به کاهش التهاب مجاری تنفسی و در نتیجه کاهش گلودرد کمک می‌کند. همچنین دمنوش به‌دانه، سینه را نرم می‌کند و باعث بهبودی شما می‌شود.اگر سرماخوردگی دارید و سرفه‌های شدید اجازه نمی‌دهند که درست نفس بکشید، خوردن دمنوش بابونه را جدی بگیرید.

دمنوش گیاه گل پنیرک؛ ضد سرفه و پرخاصیت

دمنوش گیاه گل پنیرک برای درمان بیماری‌های تنفسی بسیار مفید است و مشکلات مخاط دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد. افرادی که بیماری‌های تنفسی و مشکلاتی از جمله خشن شدن صدا، سرفه‌های خشک و شدید، تنگی نفس و … دارند، مصرف دمنوش گیاه گل پنیرک به آنها کمک می‌کند و مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد.

چای سبز؛ دمنوشی برای رفع سرفه

چای سبز یکی از محبوب‌ترین دمنو‌ش‌هایی است که خواص بسیاری برای بدن دارد. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است که التهاب بدن را کم می‌‌کند. این نوشیدنی گرم، سرفه‌های شدیدی را که در اثر التهاب به‌وجود می‌آیند، تسکین می‌دهد. مصرف چای گیاهی هم یکی از راه‌هایی است که سرفه خشک را بهبود می‌بخشد

دمنوش نعناع؛ دشمن سرفه خشک

دمنوش نعناع یکی‌‌ دیگر از دمنوش‌های مفید برای بهبود سرفه‌های خشک است. این دمنوش، عفونت‌های تنفسی را به حداقل می‌رساند و به کاهش مشکلات ریوی و تنفسی کمک می‌کند. به علاوه مصرف این دمنوش، راه‌های تنفسی و مجاری هوایی ریه را باز می‌کند.

دمنوش ریشه مارشمالو

دمنوش ریشه مارشمالو حاوی موسیلاژ است که مصرف آن برای محافظت از دیواره‌های گلو مفید است و سرفه‌های خشک را تسکین می‌دهد. همچنین مصرف این دمنوش، بدن درد و التهاب را کاهش می‌دهد و در بهبود رفلاکس اسیدی معده نقش دارد.

دمنوش اکیناسه؛ درمانی برای سرفه

دمنوش اکیناسه یکی از درمان‌های طبیعی برای رفع سرفه است و عفونت‌ بدن را کاهش می‎دهد. نوشیدن یک لیوان از این دمنوش، سینه را نرم و سختی بیماری سرماخوردگی را کم می‌کند.

یکی از دلایلی که باعث ایجاد سرفه‌های شدید می‌شود، مشکلات تنفسی است. باز شدن راه‌های تنفسی در کاهش علائم سرفه خشک، تاثیر بسیاری دارد.

دمنوش ریشه شیرین بیان برای درمان سرفه

دمنوش شیرین بیان، خاصیت ضدالتهابی دارد و به رفع ویروس‌های موجود در بدن کمک می‌کند. معمولا در طب سنتی از ریشه شیرین بیان برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله سرفه، عفونت و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.

دمنوش شیرین بیان  هم سموم بدن را دفع می‌کند و با مصرف آن، سرفه‌های شما سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند. بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۵، شیرین‌ بیان ممکن است در توقف رشد چندین گونه باکتری، قارچ و حتی برخی از ویروس‌ها موثر باشد. دمنوش شیرین بیان می‌تواند دفعات سرفه را ۳۰ تا ۷۸ درصد کاهش دهد. این دمنوش همچنین به‌عنوان خلط‌آور عمل می‌کند که باعث بهبود سریع‌تر سرفه می‌شود.

البته افراد باردار باید از مصرف ریشه شیرین بیان خودداری کنند. در ضمن مصرف مقادیر زیاد ریشه شیرین بیان ممکن است باعث فشار خون بالا یا افت سطح پتاسیم شود.

چای‌های مبتنی بر لیمو

چای‌های مبتنی بر لیمو مانند چای بادرنجبویه یا چای علف لیمو همگی دارای غلظت بالایی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و از شما در برابر علائم آنفلوآنزا ازجمله سرفه محافظت می‌کند.

چای سنجد

توت‌های تیره گیاه سنجد به‌دلیل وجود پلی فنول سرشار از آنتی اکسیدان هستند. شربت‌ها و عصاره‌های سنجد می‌تواند به کوتاه کردن مدت زمان ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا کمک کند.

درمان سرفه خشک با سیب

یکی از راه‌های ساده و در دسترس برای تسکین سرفه‌های خشک، مصرف میوه‌های تازه و آب‌دار است. شما می‌توانید آب سیب تازه بنوشید تا خشکی مخاط گلو کمتر شود و سرفه‌های خشک بهبود پیدا کنند.

مصرف دمنوش گرم سیب به همراه کمی دارچین برای سرفه‌های خشک بسیار موثر است. مقداری سیب خشک و دارچین را داخل یک قوری آب‌جوش ریخته و اجازه دهید حدود 10 دقیقه دم بکشد. یک فنجان دمنوش سیب بنوشید تا جلوی سرفه را بگیرد.

شما همچنین می‌توانید نصف یک سیب تازه را رنده کنید و با نصف فنجان آب‌ بجوشانید. مقدار کمی گلاب به آن اضافه کنید و بعد از 15 دقیقه یک فالوده طبیعی و گرم برای رفع خشکی گلو خواهید داشت.

آب آناناس برای سرفه خشک

آناناس جزو میوه‌های محبوب و پرخاصیتی است که برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود. در میوه آناناس آنزیم بروملین وجود دارد که به اندازه 5 برابر شربت سرفه، در بهبود سرفه‌ی خشک تاثیر می‌گذارد.

بروملین موجود در آناناس، خلط‌آور است و سرفه، بیماری‌های ریوی، آلرژی تنفسی و سرماخوردگی را بهبود می‎بخشد.

آب آناناس منبع ویتامین سی است و خوردن نصف لیوان از آن در طول روز، نیاز بدن را به ویتامین سی رفع می‌‌کند. ترکیب آب آناناس به همراه عسل، آبلیمو و سیر در بهبود سرفه نقش بسیاری دارد.

سیر برای بهبود سرفه خشک

سیر خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و تسکین‌دهنده‌ی سرفه‌ی خشک است. همچنین سیر در بهبود زخم معده، تقویت سیستم ایمنی بدن ، کاهش فشارخون، لطافت پوست و بهبود سرطان موثر است. افرادی که آسم دارند یا از عفونت‌های ریوی رنج می‎برند، مصرف سیر برای آنها فواید بسیاری دارد.

درمان خانگی سرفه خشک

روش‌های خانگی، معمولا در دسترس‌ترین و راحت‌ترین روش برای رفع سرفه‌ی خشک هستند. اگر سرماخوردگی و سرفه‌ شما شدید نیست، می‌توانید با استفاده از این روش‌ها، سریع‌ بهبود پیدا کنید.

بخور اکالیپتوس یا نعنا

یکی از روش‌های درمانی در خانه، بخور است. بخور بینی، گلو و سیستم تنفسی را مرطوب می‌کند. همچنین بخور با ایجاد مخاط، خشک بودن سرفه را رفع می‌کند. در کنار این‌ها، بخور پوست را نرم و لطیف می‌کند.

گرفتن دوش آب گرم، تنفس بخار چای و انواع دمنوش‌ها برای بهبود سرفه‌ی خشک توصیه می‌‎شود. همچنین بخور اکالیپتوس هوای خانه را ضدعفونی می‌کند و برای ضدعفونی کردن اتاق کودکان و نوزادان هم از آن استفاده می‎شود.

بخور نعنا باعث پاکسازی دستگاه تنفسی می‎شود و سرفه‌های شدید را رفع می‎کند. به علاوه، این بخور آرامش‌بخش است و سبب شادابی پوست می‎شود.

گیاه پرفایده نعنا را می‌توانید در تهیه انواع شربت و نوشیدنی خنک استفاده کنید.

غرغره آب نمک

تقریبا همه‌ ما با غرغره آب نمک آشنا هستیم و می‌دانیم که چه اندازه در بهبود سوزش گلو، سرماخوردگی، تورم و رفع سرفه موثر است. در واقع قرقره کردن با آب نمک ممکن است به کاهش التهاب گلویی که در اثر سرفه درد یا تحریک شده است کمک کند.

برای انجام این روش، شما تنها باید، نصف قاشق چای‌خوری نمک را در استکان آب گرم بریزید و به مدت 20 ثانیه قرقره کنید. چند بار این کار را تکرار کنید تا سرفه‌ شما رفع شود. معمولا کودکان نمی‌توانند آب نمک قرقره کنند و دچار مشکل می‌شوند. از این روش برای کودکان استفاده نکنید.

بخار آب

تنفس بیشتر رطوبت ممکن است به تسکین راه‌های هواییِ تحریک‌شده و شل شدن مخاط کمک کند. مخصوصا اگر سرفه‌ خلط داشته باشد، با بخار آب سریع بهبود پیدا می‌کند. زمانی‌که در حال دوش گرفتن هستید و بخار آب گرم، حمام را فرا گرفته است، مدتی را در این شرایط بمانید. بخار آب گرم به کاهش علائم سرفه‌ی شما کمک می‌کند.

روش دیگری برای انجام این کار وجود دارد. برای انجام آن، ابتدا باید یک ظرف بزرگ آب جوش بردارید. در داخل آن، داروهای گیاهی همانند رزماری و اکالیپتوس بریزید.

حالا باید صورت خود را بالای ظرف بگیرید و برای آن‌که بخار آب، کامل وارد ریه‌های شما شود، روی خود حوله‌ای بیندازید و به مدت 5 دقیقه بخار آب استنشاق کنید.

دستگاه بخور

هوای خشک، علائم سرفه را افزایش می‌دهد. سیستم‌های تهویه مطبوع، سرمایشی و گرمایشی در خشک شدن هوای خانه نقش بسیاری دارند. دستگاه بخور، خانه را مرطوب می‌کند و به بهبودی گلو درد و رفع سرفه کمک می‌کند.

البته اگر رطوبت هوای خانه زیاد باشد، باعث بروز آلرژی می‎شود. بهترین رطوبت برای خانه، 50 درصد است که با استفاده از دستگاه رطوبت‌سنج می‎توان آن را اندازه‌گیری کرد.

شست‌وشوی بینی با آب‌ نمک

یکی از شایع ترین دلایل سرفه، التهاب راه هوایی فوقانی است. شستشو و شستن مجاری بینی با آب نمک، می‌تواند با از بین بردن محرک‌ها و پاکسازی مخاط، التهاب را کاهش دهد. برای نتیجه‌گیری بهتر می‌توانید از ظرفی به نام نتی پات استفاده کنید.

سایر درمان‌های خانگی برای بهبود سرفه

علاوه بر موارد گفته‌شده چندین راه‌حل دیگر برای کاهش سرفه وجود دارد. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید:

    در کنار دمنوش، مایعات گرم دیگری هم مصرف کنید. این مایعات می‌تواند شامل آب گوشت و سوپ باشد.

    قطره سرفه مانند منتول استفاده کنید. منتول ترکیبی است که به طور طبیعی در نعناع یافت می‌شود و می‌تواند راه‌های هوایی شما را باز کند تا راحت‌تر نفس بکشید.

    آبنبات سفت را بمکید.

    برای سرفه‌های حاد از داروهای سرفه بدون نسخه (OTC) استفاده کنید.

به‌طور کلی برای درمان و کنترل سرفه باید نکات زیر را رعایت کنید:

1-هنگام سرفه یا عطسه حتما مقابل بینی و دهان خود دستمال قرار دهید.

2-به‌طور مرتب دستانتان را بشویید.

3-مایعات مصرف کنید.

4-سیگار نکشید.

5-غذای سرخ شده نخورید.

6-از افرادی که سرماخوردگی دارند، دوری کنید.

7-در وعده‌ی شام پرخوری نکنید.

قوی ترین داروی گیاهی ضد سرفه

درمان‌ گیاهی بی‌خطرترین نوع درمان است که در تسریع فرآیند بهبود بیماری تاثیر بسیاری می‌گذارد. در این متن مهم‌ترین درمان‌های گیاهی برای سرفه خشک را به شما معرفی کردیم.

درمان سرفه خشک حساسیتی

همه‌ی ما می‌دانیم که عسل سرشار از خاصیت است. عسل عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و به رفع گلو درد کمک می‌کند. این ماده‌ غذایی مقوی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و سموم را از بدن دفع می‌کند.

عسل خاصیت ضد التهابی، آنتی باکتریال و ضد ویروسی دارد که در بهبود سرماخوردگی موثر است. برای آنکه هرچه سریع‌تر از شر ویروس‌ها و سرماخوردگی نجات پیدا کنید، عسل بخورید. به همراه عسل می‌توانید دارچین و لیمو هم اضافه کنید.

لیمو منبع ویتامین سی است که عفونت‌ها و باکتری‌ها را رفع می‌کند. دارچین نیز خاصیت ضد التهابی دارد و برای درمان سرفه خشک حساسیتی، مفید است. یک لیوان آب گرم به همراه چند قطره آبلیمو تازه و عسل یک نوشیدنی عالی برای رفع سرفه است.

کلام آخر

همانطور که خواندید سرفه‌های شدید در اثر ملتهب شدن بدن، سرماخوردگی، آسم، مشکلات تنفسی و … به‌وجود می‌آیند و ممکن است آسیب‌های بسیاری به بدن وارد ‌کنند.

اگر سرفه‌های شدید دارید و می‌خواهید هرچه سریع‌تر بهبود پیدا کنید، به شما توصیه می‎کنیم که از دمنوش‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم، تهیه کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

اگر علاقه‌ای به خوردن دمنوش ندارید سراغ خوردن آبمیوه طبیعی و مقوی بروید. در کنار اینها می‌توانید از روش‌های خانگی برای رفع سرفه کمک بگیرید.

سوالات متداول:

سرفه‌های شدید چه مشکلاتی ایجاد می‌‌کنند؟

تنگی نفس و گرفتگی صدا.

چه دمنوشی برای دفع سموم بدن مفید است؟

دمنوش شیرین بیان، خاصیت ضدالتهابی دارد و به دفع سموم بدن کمک می‌کند.

سرفه‌های خشک در اثر چه عواملی به‌وجود می‌آیند؟

التهابات بدن، سرماخوردگی و مشکلات تنفسی.

کدخبر: 950579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟