ایران به چیزی بیش از یک قرارداد با توتال نیاز دارد

رکنا سیاسی: توتال در سال ۲۰۰۶ به‌واسطه تحریم‌های بین المللی که برای تنبیه ایران وضع شده بود ایران را ترک کرد. حالا پس از ۱۰ سال درصدد است تا ببیند دربی برای بازگشت باز می‌شود یا نه. و یا همه درب‌ها توسط دونالد ترامپ Trump که به شدت با ایران مخالف است نگهبانی می‌شود و مسدود شده است.

لغو برخی از تحریم‌ها ایرانی‌ها را به‌شدت خوشحال کرد بود و برای آنها یک فرصت مجدد برای ورود به بازارهای جهان فراهم شده بود. ایران پس از برجام، برای سرمایه‌گذاران جهانی به یک بازار Store بالقوه بزرگ در مقیاس بزرگ نظیر زمانی که اتحاد جماهیر شوروی سقوط Fall کرد تبدیل شده بود و سرمایه‌گذاران جهان همگی به این کشور سرازیر می‌شدند. آتش این خوشحالی به نظر می‌رسد در حال خاموش شدن است. اما کور سوئی هنوز شعله می‌کشد. رأی دهندگان ایران، همگی مصمم، با آرای بالا حسن روحانی، کاندید میانه‌رو را انتخاب کردند تا روابط دوستانه‌ای با دنیای بیرون برقرار کنند و نه جنگ بلکه در آرامش باشد.

فاینشنال تایمز در ادامه می‌نویسد: اما به‌نظر می‌رسد این روابط دوستانه با جهان بیرون و این آرامش توسط جناح اصول‌گرا تندرو و سپاه پاسداران دائما تهدید می‌شود. قرارداد توتال دلیل محکمی برای روحانی است که به اصولگرایان ثابت کند که توافق‌نامه هسته‌ای برجام آن‌طور که آن‌ها معتقدند، بی‌فایده نیست، زیرا آنها معتقدند ایران توسط غرب مغبون شده و با این قرارداد به بازی گرفته شده است. و برجام عملا هیچ مزیتی را برای ایران، از جمله لغو تحریم‌ها را به ارمغان نیاورده است.

این همه در حالی‌ست که روحانی به قراردادهای بیشتری مانند قرارداد توتال نیاز دارد که به واقع بتواند اقتصاد ایران را تکان دهد و نه تنها ارز به کشور سرازیر کند بلکه اشتغال‌زایی کند و در اقتصاد ایران یک تغییر بنیادی ایجاد کند. این قرارداد در ضمن ثابت می‌کند که برخلاف انقلاب نفت شیل آمریکا، هنوز خاورمیانه و به‌ویژه ایران مرکز تولید نفت و گاز جهان باقی مانده است. با اینکه خیلی از چاه‌های نفتی ایران و خاورمیانه برای استخراج کم هزینه‌اند اما با این حال صنعت نفت ایران نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد.

قرارداد توتال اما تقریبا ۴.۸ میلیارد تخمین زده شده است. این مقدار درصد اندکی از نیاز ایران را برآورده می‌کند. اما از هم اکنون نشانه‌هایی از کارشکنی‌هایی از طرف آمریکا دیده می‌شود. با این‌که برخی از تحریم‌های برعلیه ایران لغو شده است اما ایران به‌خاطر آزمایش‌های موشکی اخیرش مورد حمله قرار گرفته است، و در مجلس سنای آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده‌اند. نام بسیاری از افراد سپاه پاسداران ایران در لیست سیا، حمایت از تروریسم قرار گرفته و این اقدامات دوباره کار ایران را بسیار دشوار کرده است.

ترامپ ممکن است تصمیم بگیرد یک‌طرفه توافق نامه برجام را پاره کند و این باعث خواهد شد ایران برنامه هسته‌ای خود را که در حال حاضر زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و شش قدرت جهان است، بدون دخالت این ارگان‌ها و کشورها ادامه دهد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 281775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟