گزینه‌های پیش روی بارزانی درباره همه‌پرسی استقلال کردستان عراق

رکنا سیاسی: روزنامه الحیاه عربستان نوشت: مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با آغاز شمارش معکوس همه پرسی استقلال Esteghlal در ۲۵ سپتامبر جاری(سوم مهر) با سه گزینه مواجه است که عبارتند از: ورود به درگیری و تحمل خطرات، عقب‌نشینی و قبول راهکار بین المللی برای مذاکره با بغداد و در نهایت اکتفا کردن به همه پرسی در داخل مرزهای این اقلیم که شامل اقدامات مربوط به جدایی جدی نباشد.
این روزنامه در ادامه نوشت: پیش‌بینی‌ها درباره احتمال قبول گزینه سازمان ملل درباره به تأخیر انداختن همه پرسی و آغاز مذاکره فراگیر با دولت عراق با نظارت شورای امنیت افزایش یافته است.
این روزنامه گزارش داد: محاسبات سیاسی داخلی احتمالا مانع این می‌شود که بارزانی گزینه عقب نشینی را انتخاب کند چراکه احتمالا گروه‌های محافظه کار از عقب نشینی بارزانی به عنوان اهرم فشاری علیه او و خدشه‌دار کردن چهره وی در مقابل کردها استفاده می‌کنند و همچنین وی به چگونگی برخورد دولت عراق با این نوع از مذاکرات اعتماد ندارد.
الحیاه نوشت: براساس اطلاعات ضد و نقیض راهکاری وجود دارد که شامل برگزاری همه پرسی تنها در داخل این اقلیم و برخی مناطقی که در مرزهای این اقلیم واقع هستند و توقف برگزاری همه پرسی در کرکوک و دشت نینوا و مناطق دیگر است و همین مساله به بارزانی این اجازه را می‌دهد تا از این دستاورد به عنوان برگ برنده‌ای طی انتخابات آتی در ماه اکتبر استفاده کند و بتواند از موضع قوی‌تری و بعد از کاهش میزان مخالفان داخلی باب مذاکره با بغداد را بگشاید.
دادگاه فدرال عراق روز دوشنبه دستوری را صادر کرده و همه پرسی را غیرقانونی دانست. قرار است همه پرسی ۲۵ سپتامبر برگزار شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 307865 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟