روحانی:  مسببین حادثه هواپیمای اوکراینی را محاکمه می کنیم

آقای حسن روحانی در جلسه صبح امروز هیات دولت گفت "مسببین این حادثه باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و دولت بر این موضوع اصرار دارد و قوه قضاییه هم حتما این کار را انجام می‌دهد."

به گزارش رکنا، دولت ایران چند روز پیش هم اعلام کرد "مبلغ ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن" را به عنوان غرامت به خانواده‌ها و بازماندگان هر یک از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی پرداخت می‌کند.

اما خانواده‌های قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراین گفته‌اند که قبل از هر چیز، به دنبال معرفی عاملان شلیک به هواپیما و مجازات آنها هستند.

اخیرا اعضای خانواده‌های برخی از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با حضور در دادسرای نظامی در تهران به روند رسیدگی به پرونده شکایت اعتراض کردند و حتی خواستار استعفای برخی مقامات شدند.

روز گذشته غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه گفته بود "تحقیقات پرونده جانباختگان هواپیمایی اوکراینی تکمیل شده و تا پایان دی ماه از دادسرای نظامی به دادگاه ارسال می شود".

گرچه هنوز گزارشی از مجازات عاملان این فاجعه هوایی منتشر نشده، اما چند نفر از معترضان و سوگواران سقوط هواپیما در ایران به زندان محکوم شده یا تحت فشارهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

اوکراین هم به عنوان کشور ذینفع در این پرونده اعلام کرده بود که پیش از مذاکره درباره دریافت غرامت، در پی اطلاع از حقیقت است و می‌خواهد از روندی که منجر به شلیک موشک به هواپیما شده و اجرای عدالت درباره عوامل آن شلیک مطمئن شود.

سقوط هواپیمای اوکراینی؛ 'چطور یک مشت جنایتکار در روند تحقیقات مشارکت دارند؟'

پرواز ۷۵۲؛ روایت یک فاجعه

هواپیمای ساقط شده اوکراینی؛ دولت ایران می‌گوید ۱۵۰ هزار دلار برای هر جان‌باخته غرامت می‌دهد

نزدیک به یک سال پیش، بامداد روز چهارشنبه هجدهم دی ماه ۱۳۹۸، هشتم ژانویه ۲۰۲۰ ساعاتی پس از موشک‌باران بخش‌هایی از یک پایگاه هوایی آمریکا در عراق به تلافی ترور قاسم سلیمانی، یک هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه در نزدیکی تهران در آسمان هدف موشک‌های پدافند سپاه پاسداران قرار گرفت و سقوط کرد.

مقامات ایران در سه روز نخست پس از این حادثه، علت سقوط هواپیما اوکراینی را سانحه هوایی عنوان کردند اما سرانجام با فشارهای بین‌ا‌لمللی، به ساقط کردن آن اذعان کردند. فرمانده هوافضای سپاه با پذیرش مسئولیت این سانحه گفت که هدف قرار دادن این هواپیما سهوی بوده و پدافند سپاه پاسداران آن را با یک موشک کروز اشتباه گرفته است.

به دنبال پذیرش مسئولیت شلیک به هواپیمای اوکراینی در ایران، تجمع‌های اعتراضی و مراسم سوگواری برای همدردی با خانواده‌ها برگزار شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 648587 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟