فیلم هوش مصنوعی
حجم ویدیو: 19.48M | مدت زمان ویدیو: 00:01:37

به گزارش رکنا، فیلم سینمایی ای. آی. هوش مصنوعی (A.I. Artificial Intelligence) در ژانر علمی تخیلی به نویسندگی و کارگردانی استیون اسپیلبرگ محصول کشور آمریکاست که در سال 2001 میلادی اکران شد. این فیلم آخرین پروژه استنلی کوبریک، کارگردان مطرح سینما قبل از فوتش بود. او چون معتقد بود موضوع فیلم هوش مصنوعی به افکار و فلسفه کارگردانی اسپیلبرگ نزدیک‌تر است درنتیجه کارگردانی این کار را به او پیشنهاد کرده بود و به علت مرگ کوبریک پیش از شروع فیلمبرداری، اسپیلبرگ خودش را وقف اتمام این پروژه کرد.

سوژه و بازیگران هوش مصنوعی

فیلم هوش مصنوعی یک اثر بسیار فلسفی است که در نوع خود کم‌نظیر با موضوعی بکر بوده که جشنواره‌های سینمایی از دید تجاری به آن نگریستند. از بازیگران فیلم هوش مصنوعی هالی جوئل آزمنت، جود لا، فرانسیس اوکانر، برندن گلیسون و ویلیام هرت را می توان نام برد. این فیلم اقتباس از داستان کوتاهی اثر برایان آلدیس است و اشارات بسیاری به داستان مشهور پینوکیو دارد.

جوایز هوش مصنوعی

هوش مصنوعی برنده 5 جایزه ساترن شامل بهترین فیلم علمی-تخیلی و در هفتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار نامزد 2 جایزه شامل جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین موسیقی متن فیلم شد.

داستان فیلم هوش مصنوعی

فیلم هوش مصنوعی با توضیحاتی از زمان آینده شروع می‌شود. در روزگاری که یخ های قطبی در اثر گازهای گلخانه‌ای ذوب شده‌اند و جهان شاهد بی‌نظمی‌های آب و هوایی است شهرهای ساحلی مانند آمستردام، ونیز و نیویورک برای همیشه زیر آب رفته و در کشورهای فقیر صدها میلیون انسان از گرسنگی مردند. به دنبال آن در فرزندآوری، طبق قانون محدودیت وجود دارد و درنتیجه انسان‌ها به ساخت ربات‌ها روی آوردند.

سکانس‌های ابتدایی حامل ارتباط معنایی مشخصی است؛ مثلا در شروع فیلم دانشمندی را می‌بینیم که از ساخت یک ربات بچه حرف می‌زند که بتواند عشق بورزد – به شکل عشق فرزند به پدر و مادرش – و جای خالی یک فرزند را پر کند. حال، کات به زن و شوهری که پسرشان در بستر بیماری و در بیمارستان به‌سر می‌برد.

مشخص است رباتی که آن دانشمند صحبتش را می‌کرد وارد زندگی این زوج می‌شود؛ رباتی به شکل یک پسربچه زیبا به نام دیوید که مرد آن را به خانه می‌آورد. حالا در میزانسن‌های اسپیلبرگ رابطه دیوید و مادر (مونیکا) به خوبی شکل می‌گیرد و درست از همان ابتدا بذر رابطه این دو کاشته می‌شود؛ رابطه‌ای که اساسا در پیرنگ نقش کلیدی دارد و تمام اتفاقات تحت‌الشعاع آن است و مسیر فیلم هم با همین رابطه مادر و فرزندی خاتمه می‌یابد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟