عکس ناراحت کننده از شکنجه زنان در زمان قاجار
در دوران قاجار و پیش از آن فلک در مکتب خانه‌ها برای تنبیه کودکان و خدمتکاران به کار می‌رفت. برای فلک کردن پاهای فرد مورد شکنجه به چوبی بسته می‌شد.

دو نفر دو سر چوب را می‌گرفتند و نفر یا نفراتی دیگر با ترکه کف پای او را می‌زدند. همچنین در خیابان‌ها برای تنبیه بزهکاران، مخالفین سیاسی و در مواردی حتی برای تنبیه اعیان و نوکران دولت به کار گرفته می‌شد.

زنان در زمان قاجار شکنجه شدند.

زنان در دوره قاجار چه می‌پوشیدند؟

لست سکند: زنان در دوره قاجار، عموما مذهبی محسوب می‌شدند و پایبند شرعیات بودند. در سفرنامه‌های جهانگردانی که در این دوره به ایران آمدند هم اگر نگاه کنیم، می‌بینیم زنان عادی، عموما چادر سر می‌کنند. و به حفظ حجابشان پایبند هستند.

بنابراین از این عصر، لباس‌های گشاد و بلند انتظار می‌رود که حجاب زنان را حفظ کند.

امّا علاوه بر مذهب، وضعیت اقتصادی، فرهنگ و سیاست جامعه هم تعیین پوشاک موثر بوده که پرداختن به آن از حوصله متن خارج است.

آنچه مقالات به ما می‌گویند این است که پوشش زنان قاجاری از چند جزء تشکیل می‌شده که عبارتند از:

شلیته (تُنبان)

معمولا بلند و ضخیم بوده و پف زیادی هم داشته.

پیراهن

عمدتا با پارچه نازک دوخته می‌شد و ابتدای پادشاهی قاجاریان، تزیینات بیشتری داشت.

آرخالق

پوشش بالاتنه که آستین‌هایی چسبان و سردستش مثلثی‌شکل بود که به آن «سنبوسه» می‌گفتند. ارخالق علاوه بر پوشش، به خاطر تزییناتش، جنبه زیبایی هم داشت.

پوشش سر

از «سربند» گاهی برای جلوگیری از شپش استفاده می‌کردند. همچنین پوشش توری همراه با کلاهک و عرقچین‌هایی که تزیین داشتند هم استفاده می‌کردند.

چادر

پوشش چادر برای بیرون استفاده می‌شد. زنان ایرانی از سال‌ها قبل‌تر چادر را به شکل‌های مختلف استفاده می‌کردند. اما در دوره قاجار شکل ساده‌تری به خودش گرفت و فقط دور آن نواردوزی می‌شد.

روبنده

روبنده پوشش دیگری بود که هنگام بیرون رفتن از منزل استفاده می‌شد. و معمولا با یک پارچه کتانی برای جلوی صورت دوخته می‌شد.

چاقچور

اگر چه در حال حاضر از چاقچور استفاده نمی‌شود، امّا اصطلاح چادرچاقچور به گوش ما هم رسیده. چاقچور هم شلوار گشاد و چین‌داری بوده که هنگام بیرون آمدن از خانه می‌پوشیدند.

مواردی که نام برده شد، از متداول‌ترین اجزای لباس زنان در دوره قاجار بودند که با تزیینات خاص و طراحی آن زمان، دوخته می‌شدند.

در واقع، مد آن روزگار، این سبک لباس پوشیدن بوده است. علاوه بر عکس‌های عکسخانه، در کاخ ابیض هم نمونه‌هایی از این لباس‌ها را می‌توانید از نزدیک ببینید.

کدخبر: 925656 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟