کُشتن این سه نفر، بزرگترین اشتباه صداوسیما بود + عکس

امروز سالگرد آن روزی‌ست که برنامه فیتیله‌ برای همیشه پایان یافت، برنامه فوق‌العاده محبوبی که به دلیل یک حاشیه غیرقابل باور کارش تمام شد و حالا و حتی همین امروز در شبکه‌های اجتماعی همچنان یاد و خاطره‌اش زنده نگه داشته می‌شود، گواه این ادعا عکسی‌ست که چهار روز پیش یک کاربر توئیتر به اشتراک گذاشت او یکی از عمو فیتیله‌ای‌ها را در خیابان دیده بود و عکس یادگاری‌اش را در توئیتر گذاشت و کلی هم واکنش گرفت. به هر حال داریم از یک برنامه فوق محبوب صحبت می‌کنیم طبیعی است که حیات این برنامه در شبکه‌های اجتماعی جریان داشته باشد. امروز به بهانه سالگرد پایان این برنامه نگاهی داشته‌ایم به آن چه گذشت:

فتیله چه بود و از کجا آمد و چگونه آن قدر محبوب شد؟

گروه فتیله نام گروهی متشکل از محمد مسلمی و حمید گلی و علی فروتن که در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۴ پس حواشی جنجال برنامه فیتیله و با تعطیلی این برنامه رسماً به کار خود در صدا و سیما پایان دادند.

حالا به بهانه سالگرد خداحافظی این گروه محبوب برنامه‌های کودک نگاهی انداخته‌ایم به روند فراز نشیب این گروه پرطرفدار در بین مخاطبان صداوسیما.

طی روزهای اخیر یکی از کاربران توئیتر عکسی از خودش در کنار علی فروتن را منتشر کرد که بسیبار مورد توجه کاربران قرار گرفت.

اکانت کابری «بونگو» در این خصوص نوشت:

کنار دانشکده هنر یهو چشم تو چشم شدم باهاش یجوری گفتم عموو که اونم وایستاد گفت جاااانم؟ گفتم عمو من خیلی دوست دارم گفت منم دوست دارم.

انتشار این تصویر مقدمه ای شد بر اینکه اشاره کنیم، هر چند نردیک به یک دهه از عدم حضور عمو فیتیله‌ای‌ها در قاب تلویزیون می‌گذرد اما همچنان شوخی و تیکه‌کلام های این گروه هنری همچنان در بین کاربران فضای مجازی محبوب و پرکاربرد است.

در فروردین ماه ۱۳۸۱ گروه تئاتر «چهره‌نما» که «علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی» اعضای آن بودند، تصمیم گرفتند که از تجربیات خود استفاده و برنامه‌ای درست کنند که صبح‌ها از شبکه‌دو سیما پخش شده و مخصوص کودکان باشد. این برنامه از فروردین ۱۳۸۱ تا اسفند ۱۳۸۹ اجرا شد. چند ماه پس از جدایی مجید قناد مجری و تهیه‌کننده این برنامه از این گروه این برنامه در بهمن ۱۳۸۹ متوقف شد این برنامه همکاری ناموفق با مجید قناد بود.

سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ پرکارترین، محبوب‌ترین و پراهمیت‌ترین سال‌های فعالیت این گروه بود. پس از ۳ ماه تعطیلی این برنامه، دوباره فیتیله‌ای‌ها با برنامه ای به اسم فیتیله ۲ که جمعه شب‌ها ساعت ۲۱:۰۰ پخش می‌شد به تلویزیون ایران و شبکه ۲ بازگشتند.

این برنامه هم در سال ۱۳۹۱ به کار خود پایان داد؛ ولی برای نوروز ۱۳۹۲ دوباره فیتیله‌ای‌ها به تلویزیون آمدند و با برنامه «فیتیله، عیدا تعطیله» شروع به کار کردند و محمود شهریاری مجری این برنامه بود. در اواسط سال ۱۳۹۲ مهرداد نظام آبادی مجری‌گری این برنامه را برعهده گرفت و تا ۱۵ آبان ۱۳۹۴ برنامهٔ "فیتیله"، به‌طور رسمی ادامه داشت.

 

در روز جمعه، ۱۵ آبان ۱۳۹۴ نمایشی به نام هتل فیتیله‌ای اجرا شد، که این برنامه با اعتراض گروهی از ترک زبانان روبرو شده و تولید این برنامه متوقف شد.

 صدا و سیما در بیانه‌ای رسمی، دلیل توقف پخش این مجموعه را وجود «دیالوگ‌هایی به زبان ترکی آذربایجانی» در این مجموعه اعلام کرد که «باعث تمسخر و در نتیجه رنجش خاطر و ناراحتی» ترک‌زبان را به دنبال داشت برخی منابع توقف فوری پخش برنامه را تلاشی برای جلوگیری از دامنه‌دار شدن اعتراض ترک‌زبانان دانسته‌اند.

شورای امنیت کشور درباره این برنامه هشدار داد و از رئیس سازمان صدا و سیما خواست که از مردم عذرخواهی کند. با این حال، و علی‌رغم عذرخواهی رئیس صدا و سیما بابت این اتفاق، برخی خبرگزاری‌ها از تجمات در چند شهر در اعتراض به این رویداد خبر داده بودند.

یکی از نمایندگان ارومیه در مجلس نیز در واکنش به این اتفاق خودش را به تمام بچه‌های ایران مدیون دانست.

در بخشی از نامه خداحافظی این گروه آمده بود:  شاید باورتان نشود که طعم کودکی تنها طعم خوشمزه‌ای است که تا آخر نمی‌دانیم کی و کجا، همیشه در خاطرمان می‌ماند. شاید برای همه انسان‌ها دوران کودکی یک مرحله باشد و در چشم برهم زدنی با تمام زیبایی‌ها و شیرینی‌هایش تمام شود و جز خاطراتی رنگارنگ در دفتر خاطرات عمر چیز دیگری به جا نماند. ولی ما کودکی را دوباره آغاز کردیم و ثابت کردیم که می‌توان در هر مرحله از عمر که زیبایی آن بکر و صادقانه است، زندگی کرد و منزل گزید. کودک ماندیم تا کودکان بمانند.از اینکه بودیم و توانستیم که توانستن را صرف کنیم. از اینکه با دستهایی خالی اما قلبهایی آکنده از عشق میهمانتان شدیم خوشحالیم. از شما گفتیم و با شما رفتیم. با شما خندیدیم و گریه کردیم. در جشن ها و شادی ها در سوگ‌ها و غم‌ها.

کدخبر: 944059 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ترانه محمدی
آیا این خبر مفید بود؟