بهترین محله‌های تهران برای زندگی؛‌ راهنمایی برای تصمیم‌گیری آگاهانه

باید حواستان به همه‌چیز باشد، از اسباب کشی در محله های متفاوت تهران تا دقت به آب‌وهوا یا دسترسی‌شان به نقاط مختلف. با درنظرگرفتن این نکات می‌توانید بهترین محله های تهران برای زندگی را شناسایی کنید. 

معیارهای انتخاب محله مناسب برای زندگی در تهران و شهرهای دیگر 

اگر قصد نقل‌مکان به محله‌ای تازه دارید، خوب است که به موارد زیر نگاهی داشته باشید: 

  • امنیت محله؛ 
  • نور و روشنایی معابر؛ 
  • روابط همسایه‌ها و افراد محل؛ 
  • دسترسی به داروخانه و خواروبارفروشی؛ 
  • وجود مدرسه و مراکز آموزشی؛ 
  • وجود پارک و فضای سبز؛ 
  • آب‌وهوای مطلوب؛ 
  • دسترسی به مراکز خرید و تفریحی؛ 
  • دسترسی به وسایل نقلیه و تردد. 

۱. امنیت محله 

مهم‌ترین و نخستین ویژگی انتخاب محله امنیت آن است. زندگی‌کردن در محله‌ای با امنیت کم، جان و مالتان را تهدید می‌کند. آرامش از زندگی در چنین محله‌ای دور می‌شود. باید در انتخاب محل زندگی حتما به این موضوع دقت کنید.

۲. نور و روشنایی معابر 

علاوه بر بررسی امنیت کلی منطقه، روشنایی کوچه‌ها و خیابان‌ها در امنیت زندگی افراد محل نقش پررنگی دارد. ممکن است محله‌ای امن باشد ولی نور کم در خیابان‌ها و معابر عامل مخدوش‌کردن امنیت هر منطقه‌ای است.

۳. روابط همسایه‌ها و افراد محل 

زمانی که محله‌ای برای زندگی انتخاب می‌کنید به جو و فضای محل دقت داشته باشید. بعضی از نواحی شهرها و محله‌ها دارای اجتماعی دوستانه از همسایه‌ها و افراد محل هستند. آدم‌ها در این محله‌ها هم را می‌شناسند و با یکدیگر در ارتباط‌اند.

۴. دسترسی به داروخانه‌ها و خواروبارفروشی 

در محله موردنظرتان داروخانه و خواروبارفروشی‌های مناسب وجود دارد؟ وضعیت سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف چگونه است؟ اگر به این موارد دسترسی نداشته باشید.. 

۵. وجود مدرسه و مراکز آموزشی 

دسترسی محل به مراکز آموزشی و مدارس هم اهمیت زیادی دارد، به‌ویژه برای کسانی که فرزند محصل دارند. نزدیکی به مراکز آموزشی برای شرکت در کلاس‌های مختلف هم برای تمام افراد می‌تواند مهم باشد. 

۶. وجود پارک و فضای سبز 

اگر بتوانید در محله‌ای با فضای سبز مناسب و نزدیک به پارک ساکن شوید، کیفیت زندگی‌تان بسیار بیشتر می‌شود. قدم‌زدن در پارک، گشت‌وگذاری در آن و ورزش‌کردن در چنین فضایی بسیار مهم است.

۷. آب‌وهوای مطلوب 

در شهر آلوده‌ای مانند تهران یا کلان‌شهرهای دیگر، انتخاب محله‌ای که آب‌وهوای به‌نسبت خوبی دارد، بسیار مهم است. زندگی‌کردن در فضایی خوش آب وهوا در بالابردن کیفیت زندگی نقش پراهمیتی دارد. 

۸. دسترسی به مراکز خرید و تفریحی 

نزدیک‌بودن محله به مراکز خرید و تفریحی هم از امتیازهای بزرگ آن است. دسترسی مطلوب به این مراکز باعث می‌شود که برنامه‌ریزی‌تان برای خرید و تفریح بسیار ساده شود. چه‌چیزی از این بهتر؟ 

۹. دسترسی به وسایل نقلیه و تردد 

برای زندگی‌کردن در یک محله، به‌ویژه در تهران باید حواستان به دسترسی به نواحی مختلف شهر باشد. تردد در محله موردنظر آسان است؟ به بزرگراه‌های اصلی و مهم شهر نزدیک است؟

بهترین محله‌های تهران برای سکونت 

با در نظرگرفتن ویژگی‌هایی که برای پیداکردن محله مناسب گفتیم، نگاهی به بهترین محله‌های تهران خواهیم داشت. این‌ها فقط مواردی از میان گزینه‌های موجود هستند. بهترین محله‌ها در هر منطقه پایتخت کدام‌اند؟ 

بهترین محله‌های شمالی 

از بهترین محله‌های واقع در نواحی شمالی پایتخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • تجریش؛ 
  • نیاوران؛ 
  • ولنجک؛ 
  • فرمانیه؛ 
  • زعفرانیه؛ 
  • قیطریه. 

تجریش 

تجریش

این محله از بخش‌های خاطره‌انگیز، قدیمی و مطلوب شهر برای زندگی‌کردن است. تجریش دسترسی خوبی به نقاط مختلف شهر دارد و در حوالی آن مراکز خرید و رستوران‌های فراوانی موجود است. آب‌وهوای این منطقه هم نسبت به نقاط دیگر شهر بهتر است. 

نیاوران 

یکی از شاخص‌ترین ویژگی نیاوران، آب‌وهوای خوش آن است. این محله که از شمالی‌ترین نقاط تهران به‌شمار می‌رود، پر است از آپارتمان‌ها و ویلاهای مجلل و جاذبه‌های تفریحی.

ولنجک 

امکانات رفاهی مختلفی که در این محله موجود در منطقه یک دیده می‌شود از ویژگی‌های ارزشمندش است. در ولنجک خانه‌ها و آپارتمان‌های مجلل و مدرنی وجود دارند که دسترسی‌شان به مراکز تفریحی آسان است.

فرمانیه 

قدمت فرمانیه به بیشتر از دو قرن می‌رسد. این محله از بخش‌های لوکس و اعیان‌نشین شهر است. آرامش منطقه، آب‌وهوایش و دسترسی به مراکز تفریحی و خرید از مزایای سکونت در فرمانیه است. 

زعفرانیه 

این منطقه هم در ارتفاعات تهران قرار دارد و آب‌وهوایش مطلوب است. در زعفرانیه آپارتمان‌ها و ویلاهای مجللی وجود دارد. نزدیک‌بودن آن به مراکز خرید، تفریح و درمان هم از ویژگی‌های بسیار مثبتش به‌شمار می‌رود. امنیت و آرامش این محل هم مانند بیشتر نقاط شمالی پایتخت بالا است. 

قیطریه 

قیطریه هم آب‌وهوای خوبی دارد و هم از نظر دسترسی به مترو و اتوبوس مطلوب است. این محله قدیمی، بافت مدرن و آپارتمان‌های نوساز و خوش‌ساختی هم دارد.

بهترین محله‌های شرقی 

برای زندگی‌کردن در شرق پایتخت، انتخاب محله‌های زیر توصیه می‌شود: 

  • تهرانپارس؛ 
  • نارمک؛ 
  • حکیمیه. 

تهرانپارس 

تهرانپارس از محله‌های معروف شرق تهران است. جمعیت زیادی در این ناحیه از شهر زندگی می‌کنند و امکانات خوبی دارد.

نارمک 

به‌دنبال منطقه‌ای سرسبز در شرق تهران هستید؟ نارمک گزینه خوبی است. این محله قدیمی هم آپارتمان‌ها و خانه‌های قدیمی و نوسازی متنوعی دارد.

حکیمیه 

حکیمیه

دلیل قرارگرفتن حکیمیه در این فهرست، آب‌وهوای خوش آن است. این محله در جوار باغ‌های لواسان و لویزان قرار دارد و به‌ همین واسطه، از آلودگی‌های شدید پایتخت تاحد زیادی در امان است. 

بهترین محله‌های غربی و شمال غربی 

در غرب تهران، کجا را برای زندگی انتخاب می‌کنید؟ از بهترین محله‌های این بخش از شهر می‌توان به موارد زیر نگاهی داشت: 

  • سعادت‌آباد؛ 
  • شهرک غرب؛ 
  • پونک؛ 
  • شهران. 

سعادت‌آباد 

بوستان‌های مختلف و فضای سبز موجود در سعادت‌آباد از ویژگی‌های قابل‌توجه آن هستند. خرید و اجاره مسکن در این منطقه هم نیاز به بودجه بالایی دارد.

شهرک غرب 

یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های شهرک غرب امنیت آن است. در کوچه‌های این محله، آپارتمان‌ها و خانه‌های لوکس و نوساز بسیاری وجود دارد. جو حاکم بر محله آرام است و شلوغی و ازدحام زیادی در آن وجود ندارد.

پونک 

زندگی در محله پونک هم توأم با آرامش و امنیت است. در پونک ازدحام و شلوغی آنچنان زیادی وجود ندارد. نزدیکی‌اش به پارک نهج‌البلاغه هم از امتیازاتش به‌حساب می‌آید.

شهران 

اگر قصد زندگی‌کردن در محله‌ای با آب‌وهوای خوب دارید، باید نیم‌نگاهی هم به شهران داشته باشید. پارک جنگلی کوهسار هم در نزدیکی این محله قرار دارد. 

بهترین محله‌های مرکزی 

در مرکز شهر، زندگی‌کردن در محله‌های زیر می‌تواند انتخاب خوبی باشد: 

  • امیرآباد؛ 
  • یوسف‌آباد؛ 
  • بلوار کشاورز؛ 
  • کریم‌خان. 

امیرآباد 

امیرآباد هم از محله‌های قدیمی تهران است و از نقطه‌نظر دسترسی به مراکز آموزشی و درمانی موقعیت خوبی دارد. از این محله به‌راحتی می‌توانید به نقاط مختلف شهر تردد کنید.

با این حال، امتیازاتی مانند دسترسی خوب به نقاط مختلف شهر و نزدیکی به هتل‌ها، مراکز درمانی، تفریحی، خرید و آموزشی باعث می‌شود که از گزینه‌های مطرح برای انتخاب محله مناسب در تهران باشد. 

یوسف‌آباد 

این محله هم از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است و اصالت زیادی دارد. یوسف‌آباد خانه‌ها و آپارتمان‌های نوساز و قدیمی زیادی دارد. مراکز اداری و تجاری مختلفی هم در آن موجود هستند.

بلوار کشاورز 

بلوار کشاورز هم از نقاط مهم تهران است که دسترسی مناسبی به بخش‌های مختلف شهر دارد. این منطقه نزدیک به پارک لاله و مراکز درمانی مختلف است.

 

کدخبر: 858729 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟