فیلم سازی با رعایت نکات بهداشتی / ازسرگیری ایمن تولیدهای سینمایی در اروپا

به گزارش گروه فرهنگ و هنر رکنا، سند کمیسیون فیلم اروپا که از سوی گروهی از کمپانی‌های تولید فیلم بلغارستان منتشر شده، شامل فهرستی است با عنوان «ده فرمان فیلم‌سازی ایمن». نِوینا ساتا رییس کمیسیون فیلم ساردینیا در ایتالیا می‌گوید: «هدف از این «فرمان‌های» پیشنهادی به اشتراک گذاشتن بهترین راهکارها و تسهیل تولیدهای مشترک است.» او می‌گوید این سند ارزش قانونی خاصی ندارد چون همه کشورهای اروپایی آن را تأیید نکردند ولی در هر صورت می‌تواند در خدمت ازسرگیری تولیدهای اروپایی و به‌خصوص همکاری‌ها باشد.

این ده قاعده پیشنهادی برای ازسرگیری فیلم‌برداری‌ها در قاره اروپا هم‌زمان با کاهش تدریجی تعطیلی‌ها در ایتالیا و اسپانیا منتشر شده‌اند و فرانسه هم خودش را آماده می‌کند تا از یازدهم مه (۲۲ اردیبهشت) کم‌کم از میزان محدودیت‌ها بکاهد و بازگشایی تدریجی را عملی کند. در حال حاضر، شمال اروپا دقیق‌ترین پروتکل‌های امنیت تولید فیلم در روزگار کرونا را دارد و فیلم‌برداری پروژه‌های مختلفی در کشورهای سوئد، دانمارک و ایسلند در جریان است.

در این میان، صنعت فیلم‌سازی بریتانیا روی پروتکل‌های عمومی خودش برای ارائه به دولت کار می‌کند و فرانسه هم قواعدی را تنظیم می‌کند که تا آخر هفته به وزارت بهداشت این کشور عرضه خواهد شد. در هر صورت نسخه‌ای فشرده از «ده فرمان فیلم‌سازی ایمنِ» شبکه کمیسیون فیلم اروپا به شرح زیر است. متن کامل این سند در راهنمای فیلم بلغارستان / Bulgarian Film Guide قابل دسترسی است.

۱- از بازیگران و دیگر عوامل باید تست گرفته شود.

۲- استفاده از تجهیزات ایمنی شخصی الزامی است از جمله ماسک و دستکش‌های پلاستیکی/ لاتکس.

۳- به همراه داشتن محلول‌های ضدعفونی‌کننده شخصی.

۴- اختصاص فضای لازم با توجه به شرایط فعلی؛ یعنی ضروری است که به‌خصوص در ماه‌های اول راه‌اندازی فعالیت‌ها، فضای بیش‌تری برای بازیگران و عوامل در لوکیشن‌ها در نظر گرفته شود تا با حفظ فاصله از یکدیگر کارشان را انجام دهند. به‌علاوه، هنگام خوردن غذا باید فضا به گونه‌ای باشد که عوامل با حفظ فاصله لازم مستقر شوند، به‌ویژه در مورد هنروران که متأسفانه به صورت دسته جمعی با آن‌ها برخورد شده است و این موضوع باید خاتمه پیدا کند.

۵- بجز انجام تست، هر روز باید تب‌سنجی با دماسنج غیرتماسی و پیش از ورود به لوکیشن از تمام بازیگران و عوامل صورت بگیرد.

۶- غذاها باید با رعایت کامل نکات بهداشتی ضروری دوران کرونا تهیه و سرو شوند.

۷- ضدعفونی کردن و ایمن‌سازی کامل لوکیشن‌ها پس از قطعی شدن؛ وقتی مکان فیلم‌برداری صحنه‌ای مشخص شد، گروه نظافت و ضدعفونی باید قبل از ورود بازیگران و عوامل، محل مورد نظر را به‌خوبی گندزدایی کنند.

۸- تهیه اسناد لازم برای جلوگیری از هر گونه اتهام به کمپانی‌های تولید و پذیرش خطرهای ناشی از همکاری در روزگار کرونا؛ یعنی اگر بازیگران و عوامل یا مهمانی که سر صحنه حاضر می‌شود، به کرونا مبتلا شود، نتواند امکان شکایت قانونی از کمپانی تولیدی را داشته باشد!

۹- یک مسئول ایمنی و بهداشت یا فردی که آموزش‌های لازم را دیده باشد، باید سر صحنه حضور بیابد و مسئول بررسی و نظارت بر اقدامات لازم ضدشیوع کرونا باشد. البته که پیش از شیوع کووید-۱۹همیشه یک پزشک یا نماینده ایمنی و سلامت سر صحنه فیلم‌ها حاضر بوده ولی حالا باید این افراد در زمینه جلوگیری از شیوع کرونا هم تخصص پیدا کنند یا جای‌شان را به یک متخصص بدهند.

۱۰- مدیریت ضایعات هم نباید فراموش شود و با ماسک‌ها و دستکش‌های استفاده‌شده باید مثل پسمان‌های خطرناک برخورد شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 566163 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟