محله های تاریخی تهران که به حال خود رها شده اند + عکس

به گزارش رکنا، محله پامنار یکی از ریز محلات محله عودلاجان بوده است با قدمتی ۱۵۰ ساله که بخش عمده ای از مشاهیر و نوابغ تاریخ را در خود جای داده است.

خانه میرعماد ثانی

خانه میرعماد ثانی

خانه میرعماد ثانی2

خانه میرعماد ثانی3

شخصیت های بزرگ هنری ، ادبی ، سیاسی نقش بسزایی در فرهنگ و ادب سرزمین ایران داشته اند؛ شخصیت هایی از قبیل میرزا آقا خان نوری ، میر عماد ثانی ، موتمن الاطباء، خان مروی ، رکن الدوله (میرزا محمد تقی رکن الدوله) آقا علی حکیم (زنوزی) بهاءالدوله ، صدیق الدوله ، قائم مقام ، میرزا شفیع در این محل زیسته اند.

خانه امین لشکر

خانه امین لشکر

خانه امین لشکر1

خانه امین لشکر2

از دیگر شخصیت های مهم ادبی و هنری دیگری که در این محل روزگار گذرانده اند استاد جلاالدین همایی ، استاد عبدالجواد طالقانی ، استاد زین العابدین موتمن ، عباس یمینی شریف ، حسن نیرزاده ، جعفر شهری ، ابوالحسن صدیقی (میکل آنژ ایران) مرتضی نی داوود ، مهدی بامداد، نصرت رحمانی و منوچهر ستوده همگی در این محل زیسته و تاثیر شگرفی در ادبیات و هنر و فرهنگ این سرزمین داشته اند.

با استناد به نقشه های تاریخی و کتب و نوشته های محققین و پژوهشگران می‌توان به محل دقیق سکونت این اشخاص پی برد که خوشبختانه هنوز تعداد بسیاری از این خانه که جزو آثار ملی و میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شوند پا برجاست اما به دلیل بی توجهی و بی اعتنایی اداره میراث فرهنگی و شهرداری منطقه دوازده متاسفانه شاهد تخریب گسترده این خانه ها هستیم بزگترین آسیب رو آقای قالیباف در سال ۸۴ در زمان ریاست خود در نیروی انتظامی به این محل وارد کرد در زمان قالیباف بخش قابل توجهی از این خانه ها به قیمت ناچیزی خریداری شد و به حال خود رها شد.

خانه آقا علی حکیم (زنوزی )

خانه آقا علی حکیم (زنوزی )

خانه آقا علی حکیم (زنوزی )1

خانه آقا علی حکیم (زنوزی )2

متاسفانه این مسئله باعث ورود معتادان به این خانه ها و محلی برای مصرف مواد مخدر ، خرید و فروش آن ، و محل اختفای بزهکاران واقع شد

چند مدت بعد تعاونی ناجا تعدادی ازین خانه ها را با شهرداری تهاتر کرد و شهرداری به بهانه طرح امنیت اجتماعی و جمع آوری معتادان این خانه ها را تخریب کرد. خانه هایی که جزو میراث ملی این سرزمین بود و نابودی آنها آسیب جبران ناپذیری به تاریخی و فرهنگ این سرزمین وارد آورد. 

خانه فرج الله خان

خانه فرج الله خان

خانه فرج الله خان1

خانه فرج الله خان2

خانه فرج الله خان3

یکی از عمده مشکلات محله پامنار وجود معتادان و متجاهر های زیادی ست  که بعد از پاکسازی هرندی و شوش و خزانه به این محل سرازیر شده اند که خود معضل بزرگی برای خانه های به جا مانده از تخریب به حساب می آید؛ خانه هایی که متاسفانه با وجود داشتن مالک شخصی به حال خود رها شده اند این یکی دیگر از مشکلاتی ست که سکنه پامنار با آن روبه رو ست.

خانه رکن الدوله

خانه رکن الدوله

خانه رکن الدوله1

خانه رکن الدوله2

خانه رکن الدوله3

میراث فرهنگی نه خود اقدام به احیا و بازسازی خانه های تاریخی می‌کند نه به سکنه اجازه ساخت و ساز می‌دهد به دلیل داشتن حریم که جزو تعرفه میراث و شهرداری است.

بعضا این خانه ها مالک شخصی دارند که به حال خود رها شده تا کاملا تخریب شود تا میراث بهانه ای برای جلوگیری از ساخت و ساز نداشته باشد.

حمام پامنار

حمام پامنار

حمام پامنار1

حمام پامنار3

تعدادی دیگر توسط خود میراث خریداری شده و به بهانه نداشتن بودجه برای بازسازی و احیاء به حال خود رها شده به عنوان مثال می‌توان به خانه سرهنگ ایرج اشاره کرد.

یکی دیگر از خانه های تاریخی و هویت دار خانه امین لشکر است که توسط شهرداری سال ۹۳ خریداری شده و به حال خود رها شده است و محلی برای اختفای خلافکاران و بزهکاران شده است.

تعداد بسیار زیادی از این خانه ها هستند که متاسفانه با داشتن ارزش تاریخی و معماری به حال خود رها شده اند. به عنوان مثال می‌توان به خانه رکن الدوله ، خانه سرهنگ ایرج ، خانه آقا علی حکیم ،خانه میرعماد ثانی ،خانه امین لشکر ، خانه لشکر نویس ، خانه میرزا شفیع ، حمام پامنار ، حسینیه شیرازی ، خانه فرج الله خان ، خانه فتحعلی خان صبا ، خانه بدایع نگار ، خانه حاج رضا خان ، خانه حاج فرج الله آصف ، اشاره کرد.

خانه میرزا شفیع

خانه میرزا شفیع

خانه میرزا شفیع1

متاسفانه با این وجود و شرایط فعلی سرمایه گذاران و علاقه مندان به این گونه خانه ها برای خرید و حفظ و احیای این عمارت های تاریخی با مشکلات زیادی رو به رو می‌شوند و قاعدتا بعد از مدتی ازین کار منصرف می‌شوند.

امیدوارم که در آینده ای نزدیک شاهد تعامل میراث و شهرداری باشیم و راه برای سرمایه گذاران و علاقه مندان هموار و تسهیلات لازم در اختیار این افراد قرار بگیرد.

مهران تهرانی ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

کدخبر: 795023 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟