کتاب «شهردار اردوگاه» را بخوانید

به گزارش رکنا، فریدون بیاتی که در دوران اسارت ۱۰ ساله‌اش در اردوگاه‌های موصل در میان اسرا به عمو فریدون (شهردار اردوگاه) معروف بود، قبل از انقلاب اسلامی در شهربانی رژیم شاهنشاهی فعالیت می‌کرد.

فریدون بیاتی معروف به «عمو فریدون» در سال ۱۳۲۱ در روستای سوسونقین ۱۷ کیلومتری ساوه متولد شد. وی دو روز پس از آغاز جنگ به اسارت دشمن بعثی در آمد. وی را در ابتدا به شهر تنومه و سپس موصل فرستادند و در اردوگاه موصل ۴ ماندگار شد.

فریدون بیاتی

بیاتی سوم آبان ۱۳۵۹ در دارخوین به اسارت درآمد و پس از ۱۰ سال اسارت سرانجام در ۲۹ مردادماه ۱۳۶۹ به وطن بازگشت. او در این مدت در تلاش بود تا آلام هم‌بندان را مرهم باشد و غبار غم سال‌های دور از خانه و خانواده بودن را التیام بخشد . بیاتی که این نوع خدمت رسانی را نوعی لطف خداوند می‌دانست، هنوز هم در بین دوستانش به عمو فریدون شهرت دارد.

این آزاده دوران هشت سال دفاع مقدس چند روزی است که به همرزمان شهید خود پیوسته است.

کتاب «شهردار اردوگاه» خاطرات اسارت مرحوم فریدون بیاتی در اردوگاه‌های ارتش متجاوز صدام است که به کوشش عبدالرضا سالمی‌نژاد گردآوری شده است.

مقدمه کتاب «شهردار اردوگاه»

در مقدمه کتاب آمده است: «در میان آزادگان کسانی بودند که در خدمت‌رسانی به دیگران سر از پا نمی‌شناختند و از آغاز دستگیری و استقرار در اردوگاه‌ها تا آخرین روزهای اسارت در تلاش و تکاپو بودند تا آلام هم‌بندان را مرهم باشند و غبار غم از چهره‌های دوستان برگیرند. فریدون بیاتی «معروف به عمو فریدون» در زمره‌ خادمانی است که در دوران مقاومت‌، خدمات ارزنده‌ای به دیگر آزادگان ارائه کرد و از جایگاه ویژه‌ای در میان آنان برخوردار است. »

«شهردار اردوگاه»  شامل ۱۶۸ خاطره از فریدون بیاتی است که در قطع رقعی و ۲۰۰ صفحه و با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه توسط موسسه فرهنگی پیام آزادگان چاپ شده است.

کدخبر: 812694 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟