ثریا قاسمی برای بچه‌ها قصه می‌گوید/ مجموعه‌ای موسیقایی در قالب آلبوم

به گزارش رکنا، کتاب صوتی «برای کودکان» با قصه گویی ثریا قاسمی و آهنگسازی حمیدرضا آفریده و نویسندگی الهام افراز در میانه مراحل ضبط نهایی قرار دارد.

آهنگساز این مجموعه گفت: اثر پیش رو مجموعه کتاب صوتی با موضوعیت و محوریت اشکال هندسی و سازهای موسیقی ایرانی، حدود یک‌سال و نیم است که مراحل تولید و ضبط آن در حال انجام است و اکنون به نیمه‌های پایانی این مجموعه نزدیک هستیم.

الهام افراز درباره موضوع و نگاه این کتاب گفت: کتاب «کی بود کی نبود» داستان کوتاهی است که از اشکال هندسی بعنوان نماد گروه‌های مختلف افراد در جامعه و یا جنبه‌های روانی مختلف شخصیت هر فرد، کمک گرفته شده است. در روند داستان به چالش‌هایی که هر فرد در طی مسیر رشد شخصیت با آن مواجه می‌شود اشاره شده است.

آفریده درباره آهنگسازی و مراحل تولید گفت: اولین‌باری که کتاب را خواندم و دوستی که با خانم افراز داشتم بسیار از شخصیت‌ها و موضوع این کتاب لذت بردم؛ چرا که قابلیت نقش‌پردازی و شخصیت‌سازی اشکال هندسی با سازهای موسیقی ایرانی برای این کتاب بسیار بالا بود. از آنجایی که سال‌هاست کتاب صوتی برای کودکان در این قالب، که موسیقی سنتی بتواند نقش مهم و کلیدی داشته باشد احساس کمبود می‌کردم تا اینکه این مجموعه را با محوریت سازهای موسیقی ایرانی شخصیت‌سازی کردم و سعی در این داشتم که بتوانم با سازهای موسیقی ایرانی پیوندی ایجاد کنم که هم موضوع اصلی این اثر حفظ بشود و هم جنبه‌های فرهنگی دیگری از جمله موسیقی در داستان نقش پررنگی داشته باشد.

در آهنگسازی این مجموعه سعی شده هم شناخت سازهای ملی نقش پر رنگی داشته باشد و هم از قابلیت بالای موسیقی ایرانی یعنی دستگاه‌ها و آوازها و نیز استفاده از فرمهای مختلفی مثل پیش درآمد، چهار مضراب و رِنگ در این مجموعه استفاده شود به عبارتی هر شکل نماد یک ساز در یک دستگاه موسیقی ایرانی و یک فرم از آهنگسازی موسیقی ایرانی باشد. این مجموعه توسط تیم استودیو سورن شخصیت‌سازی و صداگذاری شده است.

بخش شخصیت اصلی این مجموعه که ساز تنبک است، هنوز ضبط نشده و قرار است توسط یکی از نوازندگان این حوزه نواخته شود. بعد از مراحل ادیت، میکس و مستر هم به‌صورت فیزیکی و هم در پلتفورم‌های جهانی موسیقی و کتاب انتشار پیدا می‌کند.

دیگر عوامل این مجموعه عبارتند از: الهام افراز نویسنده، حمیدرضا آفریده آهنگساز ، نوازنده کمانچه، کمانچه پنج سیم، قیچک آلتو، کارگردانی و مدیریت پروژه، نوازندگان نیز عبارتند از پاشا هنجنی (نوازنده نی)، بهزاد رواقی (نوازنده تار و سه‌تار)، حنانه سعیدی (نوازنده قانون)، علی عابدین (نوازنده سنتور)، مریم خدابخش (نوازنده عود)، زکریا یوسفی (دف و دایره)، تیم دوبله استودیو سورن: مینا مومنی، عرفان هنربخش، لیلا سودبخش، آیدین الماسیان، کسری نیک آذر. استودیو سورن ضبط بازیگرها: مینا مومنی. استودیو پاییز ضبط سازها: حسن خدایی نیا. استودیو شهر صدای پارسیان ضبط قصه‌گو: فراز تعالی.

کدخبر: 907078 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟