زندگینامه لیلی گلستان

به گزارش رکنا، لیلی گلستان ، مترجم و نگارخانه دار ایرانی در سال 1323 در تهران به دنیا آمد. او فرزند ابراهیم گلستان، کارگردان و نویسنده مشهور ایرانی است.

خردسالی و کودکی لیلی گلستان

لیلی گلستان در تیر ماه سال 1323 در تهران به دنیا آمد. او فرزند ابراهیم و فخری گلستان است. پدرش در آن زمان کارمند شرکت نفت و مادرش معلم بود. ابراهیم گلستان از همان سال ها به محافل روشنفکری رفت و آمد داشت و گاهی اوقات لیلی را نیز با خود همراه می کرد. او در آن زمان 4 سال سن داشت که صادق هدایت را ملاقات کرد. در یکی از این رفت و آمدها هدایت پرتره ای از او کشید.

لیلی گلستان به همراه خانواده به آبادان رفت و دوران خردسالی خود را در این شهر گذراند. اما پیش از آغاز تحصیلات ابتدایی مجددا به تهران بازگشت. او تا کلاس نهم در تهران تحصیل کرد و سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. او در سال های اقامت در پاریس به همراه پدر با ژان لوک گودار و فرانسوا تروفو نیز ملاقات کرد.

بازگشت به ایران و ازدواج

لیلی گلستان پس از بازگشت به ایران به عنوان طراح پارچه در کارخانجات پارچه بافی مقدم استخدام شد و چند سالی در آنجا کار کرد. سپس در سال 1345 در سازمان تازه تاسیس تلویزیون استخدام شد. سپس با نعمت حقیقی که فیلمبردار تلویزیونی بود آشنا شد و در سال 1347 با یکدیگر ازدواج کردند اما این ازدواج تنها 6 سال به طول انجامید. حاصل این ازدواج یک پسر به نام مانی و یک دوقلو به نام های محمود و صنم است. اکنون مانی حقیقی از بازیگران و کارگردان های مطرح سینما می باشد.

لیلی گلستان تلویزیون را بعد از هفت سال فعالیت ترک کرد و به نوشتن در روزنامه ها و مجلات و ترجمه روی آورد. او با ترجمه کتاب زندگی، جنگ و دیگر هیچ اثر اوریانا فالاچی به عنوان مترجم مطرح شد. او اکنون عضو کانون نویسندگان ایران است.

کتابفروشی و نگارخانه گلستان

لیلی گلستان در سال 1360 کتابفروشی گلستان را دایر کرد. افراد سرشناسی همچون احمد شاملو، احمد محمود و بسیاری دیگر به این کتابفروشی رفت و آمد داشتند. سپس در سال 1368 کتابفروشی خود را به نگارخانه هنرهای تجسمی تبدیل کرد کرد که این نگارخانه هنوز دایر می باشد. پس از مرگ برادرش کاوه گلستان که عکاس مشهوری بود بنیاد کاوه گلستان را تاسیس کرد تا هر سال به عکس های خبری برگزیده جایزه کاوه گلستان را اهدا کند.

لیلی گلستان امروزه اغلب با ترجمه های خود شناخته می شود اما آثار تالیفی و مقالات زیادی نیز از خود به جای گذاشته است. کتاب های چطور بچه به دنیا میاد اثر آندرو آندری، قصه شماره سه اثر اوژن یونسکو، مردی با کبوتر اثر رومن گاری، اگر شبی از شب های زمستان مسافری اثر ایتالو کالوینو، بوی درخت گویاو اثر گابریل گارسیا مارکز، زندگی در پیش رو اثر رومن گاری و بسیاری آثار دیگر از ترمه های مطرح او می باشند. از آثار تالیفی او نیز می توان به قصه عجیب اسپرماتو و دو نمایشنامه از چین قدیم اشاره کرد.

کدخبر: 922823 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟