اعتراف طراح پوستر یک رویداد ملی به استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش رکنا ؛ کاوه مرحمتی درباره طراحی پوستر «قند پارسی» با بهره‌گیری از هوش مصنوعی اظهار کرد: در توضیح «چرایی» طراحی این پوستر، می‌توانم بگویم شاکله و اندیشه اصلی در رجوع به جهان‌بینی و نگاهی است که نقطه مشترک هنرهای ایرانی است؛ «یکپارچگی و وحدت». این یکپارچگی و وحدت نه تنها در هنرهای تجسمی و تصویری ما ملموس است، بلکه در ادبیات و زبان نیز با ساختارهایی قدرتمند پشتیبانی می‌شود.

او در ادامه گفت: بی‌تردید بازتاب پیچیدگی، ظرافت و زیبایی زبان و ادبیات فارسی، چه از نوع سنتی چه مدرن،  در یک تصویر به عنوان پوستر، کاری بس دشوار است، اما ما تمام تلاش خود را کردیم تا با تمرکز بر یک مفهوم از عهده این وظیفه برآییم؛ زبان فارسی با پیچ و تاب‌هایی جذاب و دلبرانه، دنیای یگانه‌ای را در ذهن شما می‌سازد که جمع تمام خوشی‌ها و ناخوشی‌هایش، امید و روشنی را در شما ایجاد می‌کند.

مرحمتی در همین رابطه اظهار کرد: جا دارد همین‌جا اعترافی کنم؛ ما این پوستر را با کمک هوش مصنوعی طراحی و اجرا کردیم. استفاده از هوش مصنوعی برای ما یک انتخاب بود، نه اجبار؛ چرا که امکان‌های مختلفی برای به ثمر رساندن این طرح وجود داشت، اما هیجان و وسوسه ترکیب هویت بومی با فناوری‌های جهانی بیشتر از آن بود که سراغ راه‌کارهای دیگر برویم.

به‌گفته او، اگرچه، تربیت و آموزش یک هوش مصنوعی و فهماندن سبک‌های تصویرگری، مفهوم یکپارچگی، طنازی و پیچش در زبان و معرفی نمادهای بصری فلات ایران در نوع خود زمان و تمرکز بالایی از ما گرفت، اما در نهایت خروجی مطلوب و دوست داشتنی از کار درآمد. امیدواریم در نگاه شما نیز دوست‌داشتنی و مقبول بیافتد.

بر اساس اعلام معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رویداد ملی «قند پارسی» با هدف حفظ و پاسداشت زبان ملی و ادبیات فارسی و ارتقای نقش و کارکرد آن در عرصه تبلیغات با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهیختگان و اندیشمندان و فعالان این عرصه، ۲ بهمن ماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.

پوستر قند پارسی

کدخبر: 964416 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟