«آبجی» داستان زندگی همه‌ ماست

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی ایوان ربط؛ دومین رویداد اکرانِ ایوان، با فیلم سینمایی «آبجی» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده، تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی، نویسندگی مشترک مرجان اشرفی‌زاده، ناهید طباطبایی و علی اصغری و با حضور مرجان اشرفی‌زاده (کارگردان)، گلاب آدینه (بازیگر) و سحر عصرآزاد (منتقد و نویسنده سینما) یکشنبه ۸ بهمن ماه در سالن کیف‌کوک ایوان ربط برگزار شد.

مرجان اشرفی‌زاده در نخستین فیلم بلند خود، ضمن اشاره به چالش‌هایی که خانواده‌های‌ افراد کم توان ذهنی با آن روبه‌رو هستند به موضوعات مهاجرت، بیکاری و ازدواج اشاره داشته و رویکردی جامعه‌شناسانه، اجتماعی و روان‌شناسانه را دنبال کرده است.

«آبجی» به روایت یک زندگی متوسط پرداخته که با فراز و فرودهایی همراه است. گلاب آدینه در نقش مامان طلا و معصومه قاسمی‌پور در نقش آبجی دو کاراکتر اصلی فیلم‌ هستند که بعدتر اعضای دیگر خانواده از جمله حمیدرضا آذرنگ در نقش پسرخانواده، پانته‌آ پناهی‌ها در نقش دختر خانواده و شیرین یزدان‌بخش در نقش یکی از آشنایان به جمع آن‌ها اضافه می‌شوند تا «آبجی» بیش از هرچیز نمایان‌گر یک فضای صمیمی و خانوادگی باشد؛ مادرانگی از اولین سکانس نمایش داده‌می‌شود و نورپردازی معصومانه آن نیز به کمک تقدس بیش‌تر این مقام می‌آید و پس از آن، توجه به جزئیات طراحی لباس، صحنه، میزانسن و دیالوگ‌ها، موجب می‌شود فضاسازی واقعی شدت گیرد و تاثیرگذاری فیلم، دو چندان شود.

مرجان اشرفی‌زاده، کارگردان فیلم سینمایی آبجی، با استقبال از اکران‌های عمومی گفت: فیلم‌ها بعد از ساخت از عوامل فیلم جدا و حیات مستقلی پیدا می‌کنند و سازندگان هر اثری دوست دارند، انرژی و حس‌وحال مخاطب را دریافت کنند، با وجودی که به دلایل گوناگون، سال‌ها از این حس دور ماندیم، اما هم‌چنان اکران‌های عمومی، واکنش‌ها و نقدهای تماشگران برای من لذت‌بخش و دل‌نشین است.

اشرفی‌زاده خاطرنشان کرد: سینما برای من یک ساحت و جایگاه ویژه دارد و با وجودی که 20 فیلم مستند و داستانی و پنج فیلم سینمایی ساخته بودم که در جشنواره‌های خارجی نیز شرکت کرده بودند، در ورود به سینما سخت‌گیرانه عمل کردم و دوست داشتم فیلمی بسازم که در سینما ارزش دیدن داشته باشد.

گلاب آدینه ، بازیگر فیلم سینمایی «آبجی» با اشاره به اختلاف هفت ساله ساخت و اکران این اثر به تحسین مرجان اشرفی‌زاده پرداخت و افزود: ساخت فیلمی که دغدغه اصلی کارگردان است، اقدامی جسورانه است که اشرفی‌زاده به خوبی از انجام آن برآمده است.

وی در ادامه با داستان فیلم هم‌ذات‌پنداری کرد و گفت: پس از خواندن فیلم‌نامه، متوجه شباهت زیاد مامان طلا و آبجی با خودم و خواهرم شدم و این موضوع موجب شد با استقبال زیادی بازی در این نقش را بپذیرم. «آبجی» شرح زندگی من و خواهرم، من و مادرم و حاصل رنج‌هایمان نسبت به این موضوع است و سوته‌دلانی که توانستند با این فیلم ارتباط برقرار کنند، به جمع ما اضافه خواهند شد.

آدینه در ادامه خاطرنشان کرد: داستان «آبجی» همیشگی ا‌ست، تاریخ مصرف ندارد و حتی پنجاه سال بعد نیز تماشایی است.

سحر عصرآزاد در ادامه صحبت‌های گلاب آدینه افزود: محور و مساله داستان فیلم داستان همه‌ی خانواده‌هاست و همه‌ی ما با نسبت دور یا نزدیک این موقعیت را تجربه کرده‌ایم و مرجان اشرفی‌زاده، به‌عنوان یک فیلم‌ساز تجربه شخصی خود را از فیلتر خود دراماتیزه و تبدیل به یک اثر هنری مستقل کرده است که هم از وجه سینمایی قابل دفاع است و هم می‌توانیم به وجه مستندگون آن بپردازیم.

اشرفی‌زاده در تکمیل توضیحات مربوط به داستان فیلم گفت: برای ساخت این فیلم بیش از هر چیز به درونم مراجعه کردم و این مهم‌ترین مساله‌ای بود که می‌خواستم درباره آن صحبت کنم.

در انتها، تماشاگران و عوامل فیلم، به پرسش و پاسخ نشستند و به پایان خوش فیلم نقدهایی وارد شد چرا که برخلاف سلسله رویدادهای فیلم که انتظار می‌رود بحران درنهایت به وسیله مرگ طلا به اوج خود برسد، پایانی خوش را بر اثر تحمیل می‌شود؛ پایانی که بیشتر می‌توان آن را اتوپیایی از زندگی خانواده طلا دانست تا سرانجام واقعی این خانواده.

مرجان اشرفی‌زاده در پاسخ به این انتقاد گفت: نمی‌خواستم پایان فیلم را به گیشه فروش ببازم.

اکران آنلاین این اثر از چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه آغاز و در تاریخ یکشنبه ۸ بهمن‌ماه در ایوان ربط به نمایش درآمد.

کدخبر: 968512 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟