نقد فیلم آسمان غرب با بازی میلاد کیمرام / برشی از زندگی شهید شیرودی

به گزارش رکنا به نقل از نما۳۰، فیلم آسمان غرب عنوان رویدادهای مربوط به یک ماه ابتدایی جنگ تحمیلی در منطقه غرب کشور را بررسی می‌کند و با فشرده‌سازی در فیلمنامه، مجموعه حوادث را در بازه زمانی سه روزه به تصویر می‌کشد.

خلاصه داستان فیلم آسمان غرب

در آسمان غرب گوشه‌ای از مبارزات و ایستادگی سرسختانه شهیدحسین همدانی و حسین ادبیان در کنار خلبانان هوانیروز ارتش و نیروهای مردمی را برای جلوگیری از سقوط شهر سرپل ذهاب شاهد هستیم. این فیلم دلاورمردی‌های شهید علی‌اکبر شیرودی را در التهابات یک ماه نخست جنگ در منطقه غرب کشور به تصویر می‌کشد.

بازیگران و عوامل فیلم

«آسمان غرب» دومین تجربه کارگردانی محمد عسگری پس از ساخت فیلم سینمایی «اتاقک گلی» است و در لوکیشن‌های متعدد استان کرمانشاه فیلمبرداری شده است. این فیلم سینمایی محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره است که با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.

امیرحسین آرمان در این فیلم با چهره‌ای متفاوت در کارنامه کاری خود، در قامت سرلشکر شهید حسین ادبیان از فرماندهان غیور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، جلوی دوربین رفته است. همچنین میلاد کی مرام ایفاگر نقش شهید شیرودی در این فیلم است.

آرمین رحیمیان بازیگر سینماست که در سال‌های اخیر در نقش‌های مختلفی ظاهر شده و حالا در این فیلم سینمایی با گریمی متفاوت، در قامت سردار شهید حسین همدانی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران نقش‌آفرینی می‌کند.

میلاد کی‌مرام، امیرحسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، محمدرضا صولتی، پیام اینالوئی، احسان عباسی، صفر محمدی، راحیل لطفی، احسان صاحب الزمانی، یوسف فروتن، کیوان آزاد، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور، وحید عبدالمجیدی، رامین قربانی، مهران میرزایی، مجتبی واشیان، توران یاقوتی، امیر حسین شام بیاتی، محمد طلایی و باحضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی در این اثر نقش‌آفرینی می‌کنند.

«آسمان غرب» محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی‌ست که با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران تولید شده‌ است.

‌‌‌عوامل فیلم: فیلمنامه‌نویس و کارگردان: محمد عسگری، مدیر فیلم‌برداری: علیرضا برازنده، تدوین: میثم مولایی، موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست، مدیر صدابرداری: بهمن اردلان، طراح صحنه: بهزاد جعفری، طراح لباس: بهزاد آقابیگی، طراح گریم: شهرام خلج، عکاس: علی نیک‌رفتار، تهیه‌کننده: حبیب‌الله والی‌نژاد، محصول: بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره

یادداشت فیلمنامه‌نویس فیلم آسمان غرب

محمد عسگری | از دیرباز، آرزوی پرواز احساس غیرقابل توصیفی بوده که بشر آن را با خود به همراه داشته است و انسان‌های نابغه با اختراع انواع وسایل پرنده توانستند به این آرزو جامه عمل بپوشانند. یکی از آن وسیله‌های پرنده بالگرد جنگنده‌ای است به نام کبرا. حدود ۴۳ سال قبل، در آسمان غرب ایران رویدادی رخ داد که همه چیزش از این قاعده مستثنا بود، آن‌جا خلبانانی پرواز می‌کردند که پیش‌ترها اراده و اخلاصشان به بالاترین جای آسمان پریده بود و آهن‌ربای ایمانشان از آن بالا آهن‌پاره‌ای چون کبرا را از روی زمین بلند می‌کرد و به آسمان می‌آورد. خلبان‌ها به همه چیز بالگرد کبرا جان می‌دادند و مسیر حرکتش را هدفمند می‌کردند. خلبان شهید علی‌اکبر قربان شیرودی یکی از آن اسطوره‌هایی ا‌ست که خود را در وصیت‌نامه‌اش سرباز کوچکی می‌دانست که برای احیای اسلام می‌جنگد، وگرنه هرگز اسلحه به دست نمی‌گرفت. شهید آوینی در مجموعه‌ روایت فتح خطاب به یک بولدوزرچی می‌گوید: «دشمن برده‌ ماشین است و تو ماشین را در خدمت ایمان کشیده‌ای.» در حقیقت شیرودی و هم‌رزمانش از زمره‌ی چنین قهرمانانی بودند. فیلم سینمایی آسمان غرب ادای دینی ا‌ست به آن‌ها که عین مفهوم مطلق غیرت و مقاومت بودند.

کدخبر: 970207 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟