کارگردان نمایش شب سوئیت از حال خوبش با کارگردانی گفت

به گزارش رکنا، نمایش «شب سوئیت» در چهارم بهمن 1402 در 2 نوبت در تئاترشهر و در جشنواره تئاتر فجر اجرا شد. به همین بهانه با کارگردان این نمایش اجرایی در چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر همکلام شدیم که به استحضارتان می رسانیم.

لطفا کمی از فعالیت های هنری تان بفرمایید.

سلام وقت‌ بخیر؛ کیانوش احمدی هستم. نویسنده و کارگردان و تهیه‌کننده نمایش شب‌ سوئیت. حدودا 16 سال پیش وارد دنیای نمایش شدم. ابتدا مشغول بازیگری بودم و بعد از چندین سال فعالیت به کارگردانی رو آوردم. اولین کارگردانی من با نمایش هفت‌کوپه از یک قطار بود، بعد از آن مسافر تنها و سپس عاشقستان. پس از آن یوسف یوزف جوزپه و بعد نمایش پیکار کنار پل را داشته ام. بعد از اجرای پیکار کنار پل به نوشتن رو آوردم و با نگارش نمایشنامه وقتی‌ ماهیچه‌ها سنگ می‌شوند اولین اجرا از متن خودم را در جشنواره استانی تهران رفتم. پس از آن نمایش روایت‌هایی از زارا را به اجرا بردم که همین‌جا هم یادی می‌کنم از رفیق درگذشته هنرمندم حسن همتی که در این اثر درخشید. این نمایش در چندین جشنواره جوایزی را برد تا رسیدیم به نمایش شب سوئیت که حاصل 9 ماه زحمت تحقیق و نگارش بود.

کیانوش احمدی

کاری که در جشنواره فجر 42 داشتید اسمش ترکیبی از فارسی انگلیسی بود؛ دلیل این نامگذاری چه بود؟

اصطلاح شب سوئیت در بین خود زندانیان رایج است و قطعا واژه انگلیسی اش جنبه شیک بودن تلفظ را داشتد.

چقدر برای روی صحنه جشنواره بردن این کار برنامه ریزی کرده بودید؟

برای این نمایش ما حدودا سرجمع 8 ماه تمرین داشتیم. نمایش را ما از سال 1398 تمرین داشتیم؛ چراکه در بازخوانی تئاتر شهر متن تایید شد برای بازبینی... ما حدودا 4 ماه تمرین داشتیم که با شروع بیماری کرونا تمرینات ما متوقف شد؛ تا اتمام کرونا که با تغییر مدیریت تئاتر شهر مواجه شدیم و متاسفانه هر تحولی باعث فراموشی یکسری تعهدات می شود که گروه ما هم از این تغییرات ضربه خورد. امیدوارم که آقای طاهری، ریاست محترم تئاتر شهر امکان اجرای ما را در تئاتر شهر با عنایت خود میسر بسازد.

آیا موفق شدید در جشنواره فجر امسال جایزه ای را هم ببرید؟

در جشنواره فجر ما در بخش بازیگری زن کاندید شدیم.

از برگزاری این دوره جشنواره تئاتر فجر راضی بودید؟

قطعا؛ تنها ایراد جشنواره این بود که بخش تازه‌های تئاتر باید با بخش مرور و جشنواره‌ها رقابت می‌کرد که این به لحاظ منطقی درست نبود چراکه کارهایی که در اجرای عموم سر و شکل درستی پیدا کرده بود با نمایش ما که هیچ اجرایی نداشت رقابت داشت؛ با این وجود شکر خدا بازخورد تماشاگران از نمایش خوب بود.

دوست دارید کار بعدی تان در چه ژانری باشد؟

علاقه‌ام به یک درام معمایی است که در حال نگارش آن هستم.

کمی درباره داستان شب سوئیت توضیح بدهید.

اگر بخواهم خلاصه‌ای از قصه را بگویم ابتدا عرض می‌کنم که قصه ما به 2 شکل روایت می‌شد؛ یک روایت خطی که به زندگی زندانیانی که مرتکب جرمی شده بودند می‌پردازد و دوم روایت غیرخطی که داستان زندگی خانواده‌ای را می‌گوید که سال ها قبل به قتل رسیده است. در این ساختار  غیر خطی به وساطت یک روحانی برای بخشش قاتل نیز نگاه داریم.

بازیگران تئاتر شب سوئیت را معرفی مختصر می کنید و اینکه آیا تجربه همکاری با آنها را قبلا داشتید؟

بازیگران نمایش شب سوئیت متشکل از مسیحا احمدزاده، سیامک زین‌الدینی، ایمان عبادیان، اصغر شیرزاد، سعیده جمشیدی، صادق خداپناه، مهران ایرانی و حجت کشاورز است. با این کست قبلا نیز کار داشته‌ام.

این واژه هایی که می گویم را در یک لغت یا عبارت معنا کنید؛ تئاتر/ جشنواره/ کارگردان/ بازیگر/ سن نمایش

تئاتر: تنها امید برای ادامه زندگی

جشنواره: شور و حال و پیدا کردن دوستان هنری خوب و کشف استعداد

کارگردان: حال خوب من

بازیگر: سخت‌ترین کار دنیا

سن نمایش: زندگی برای چند دقیقه یا ساعت

آیا خودتان هم تجربه بازیگری را دارید؟

من نزدیک به 15 اثر بازیگری داشتم.

آقای احمدی! بازیگر تئاتر بودن سخت تر است یا کارگردان؟

حقیقتا بازیگری تئاتر و کارگردانی آن هرکدام سختی های خاص خود را دارند.

حرف پایانی؟

تئاتر با تماشاگر زنده است. ما را تنها نگذارید.

کدخبر: 974596 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟