فیلم / کلید گفتگوی شفاف وزیر فرهنگ در شبکه دو سیما زده شد/ فقط 2 مورد لغو مجوز اجرای صحنه‌ای داشتیم

به گزارش رکنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در برنامه بسته پیشنهادی در پاسخ به دلیل پذیرفتن مسئولیت در وزارت فرهنگ گفت: من شروع کارم از سازمان صدا و سیما بود. قریب به ۱۴ سال در صداوسیما فعالیت داشتم  و اساسا در حوزه فرهنگ فعالیت داشتم. بعد از آن به دانشگاه تهران منتقل شدم و عضو هیئت علمی این دانشگاه شدم.

وی افزود: من مقطع دکترا را از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اخذ کرده‌ام و در همه این ایام  مدیرمسئول نشریه بوده‌ام. همچنان هم  مدیر مسئول یک فصل‌نامه هستم، سردبیر بوده‌ام، فعال رسانه‌ای بودم و تمام سوابق شغلی بنده مرتبط با حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است. همچنین سال‌ها عضو شورای پژوهشی مرکز موسیقی صداوسیما نیز بوده‌ام.

اسماعیلی ادامه داد: سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی خیلی به هم نزدیک هستند. صداوسیما مرکزیت تولید و پخش دارد و وزارت فرهنگ مرکزیت تنظیم‌گری و تولید محتوا دارد.

مژده لواسانی مجری برنامه بسته پیشنهادی در شروع برنامه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هفته گذشته برنامه ‌و گفت‌وگویی چالشی با دبیر جشنواره فیلم فجر داشتیم و انتقاداتی به جشنواره فیلم فجر داشتیم، گفت‌وگو با شما هم چنین فضایی خواهد داشت؟

وزیر فرهنگ تاکید کرد: از دوره فعالیت رئیس جمهور در  آستان قدس به‌عنوان رئیس دفتر فرهنگ اجتماعی آستان قدس بودم و در قوه قضاییه باز در همین جایگاه فرهنگی خدمت کرده‌ام.

وی گفت: بنده یک‌دوره هم که در استانداری فعالیت می‌کردم معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی بودم و آنجا قرارگاه فرهنگی را در استان اصفهان راه‌اندازی کردیم که منشا خیر و برکاتی شد و تا امروز نیز استمرار دارد.

اسماعیلی افزود: من به جز وزارت فرهنگ‌ برای جایگاه دیگری در حوزه‌های وزارتی تمایل نداشتم و تشخیص رئیس‌جمهور بود که در این وزارتخانه فعالیت کنم.

وی در ادامه تصریح: در وزارت فرهنگ خیلی حرکت‌های روبه‌جلو را آغاز کردیم. برای مثال در بنیاد سینمایی فارابی المپیاد شناسایی استعدادهای جوان را راه‌اندازی کردیم و در حوزه فیلم‌نامه نویسی، مدرسه فیلم‌نامه نویسی راه‌اندازی شده است.

وزیر فرهنگ: سوابق کاری مرتبط با فرهنگ دارم و جز وزارت فرهنگ جهت قبول مسئولیت وزارتخانه‌ای مدنظر شخص بنده نبود

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوابق فرهنگی خود می‌گوید.

وزیر فرهنگ: المپیاد شناسایی استعدادهای جوان را در بنیاد فارابی راه اندازی کردیم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه بسته پیشنهادی گفت: مدرسه فیلمنامه نویسی راه اندازی شده است.

وزیر فرهنگ: فیلم‌های طنز همواره پرفروش بوده‌اند/ در جشنواره امسال فیلم‌های اجتماعی مهمی بودند

اسماعیلی در ادامه سخنانش گفت: فیلم بی‌بدن در اکران های نوروزی قرار گرفته است‌. در جشنواره امسال در گونه های مختلف اثر داشتیم. به سبد سلایق اهمیت داده می‌شود.

شفاف‌سازی وزیر فرهنگ درباره شبهات تعداد شرکت‌کنندگان در کنسرت‌های کشور

وزیر فرهنگ توضیح شبهات به وجود آمده در مورد تعداد شرکت کنندگان در کنسرت‌های داخل کشور گفت: اجراهای بالای هزار و ۲۰۰ نفر را معاونت هنری وزارت فرهنگ آمار می‌دهد که بالای هزار و ششصد مجوز اجرا صادر شده است.

وی تاکید کرد: اجراهای کمتر از هزار و ۲۰۰ نفر را ادارات کل استانی مجوز صادر می‌کنند و آمار آن را ارائه می‌دهد.

اسماعیلی تصریح‌ کرد: این آمار را بنده از اردیبهشت ماه در چندین مصاحبه گفته‌ام تا اینکه در یک‌جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی این آمار را ارائه دادم‌  و یک‌ خبرنگار این مطلب را با عبارات مبهم نوشته بود که بلافاصله بعد از مطرح شدن شایعات صدای بنده در آن جلسه را منتشر کردیم.

وزیر فرهنگ: در حوزه اجراهای موسیقی با اعداد و مستند صحبت می‌کنیم

محمدمهدی اسماعیلی در ادامه اظهار کرد: مجموعه‌های اجراهای صحنه‌ای بعد از پایان جشنواره موسیقی سال گذشته یک میلیون نفر بود که منظور ما آمار شرکت کنندگان داخلی بود. در پرسش و پاسخ دانشجویی این خبر مبهم منتشر شد و این محل ابهام شد.

افراد در چارچوب قانون فارغ از هر سلیقه‌ای هیچ محدودیتی ندارند

وزیر فرهنگ گفت: نقد موهبت است، یک نقد یا صحیح است که باید اصلاحات لازم براساس آن صورت گیرد یا صحیح نیست که باید در مورد آن توضیح داده شود؛ البته اگر نقد وارد حوزه تخریب شود و نوعی اشاعه کذب به وجود بیاید بحث دیگری است که به ندرت رخ می دهد.

به جامعه رسانه‌ای کاملا اعتماد دارم

وی افزود: به جامعه رسانه ای کاملا اعتماد دارم. زمانی که نمایشگاه رسانه ها قرار بود برگزار شود عده‌ای از دوستان می گفتند که در این بستر از دولت انتقاد می شود و من هم گفتم اصولا می خواهم این کار را انجام دهم تا انتقاد صورت گیرد.

عضو‌شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور محکم از این مسأله حمایت و خیلی ما را تشویق کردند، ادامه داد: اخبار مختلف و نقدها را بررسی می‌کنم تا جایی که گاهی اوقات شخصا تماس میگیرم و تشکر می کنم، غالبا تلاش می کنم اگر این نقد ها صحیح باشد به آنها عمل کنم.

وزیر فرهنگ گفت: کارگردان برجسته تئاتر به من نامه ای نوشت و از موضوعی انتقاد کرد و بلافاصله ممنوعیت چند موضوع را با نامه ایشان برطرف کردم، این موارد را رسانه‌ای نمی کنم تا کسی احساس نکند استفاده تبلیغاتی صورت می‌گیرد.

اسماعیلی در مورد امکان بازگشت خواننده خارج از کشور در صورتی که برخی از هنرمندان داخل کشور با محدودیت مواجه هستند، گفت: برای هنرمندان داخل کشور مشکلی برای عدم کار ایجاد نشده است مگر کسانی که خودشان این مسأله را انتخاب کرده‌اند. به عنوان مثال فردی گفته بود که قانون جمهوری اسلامی را رعایت نمی کنیم؛ رعایت پوشش قانون است، اگر کسی قانون را رعایت کند، هر سلیقه ای داشته باشد هم برایش مشکلی پیش نمی آید.

وی با بیان اینکه در جشنواره امسال برخی از دوستان که شاید در سال گذشته هم دچار مشکلاتی بودند آمدند و از آنها استقبال کردیم، افزود: باید قانونی که مورد احترام همه است را قبول کنیم و گرنه از نظر ما افراد در چارچوب قانون هیچ محدودیتی ندارند.

وزیر فرهنگ: دوره ما دوره قانون‌مداری است

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه بسته پیشنهادی گفت: در حال ابلاغ آیین‌نامه های جدید هستیم بعد از  ابلاغ خیلی موارد رفع ابهام می‌شود.

فقط 2 مورد لغو مجوز اجرای صحنه‌ای داشتیم

وزیر فرهنگ در پاسخ به سوالی در مورد چرایی لغو برخی از اجراهای هنری، گفت: سالی 10 هزار مجوز تئاتر می دهیم و در اجراهای صحنه ای در مجموع بیش از دو مورد شاهد چنین مسأله ای نبودیم.

توضیحات وزیر فرهنگ پیرامون برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، هنری فجر و نمایشگاه رسانه‌های ایران

محمدمهدی اسماعیلی گفت: این افتتاح‌ها کار ما را سنگین می‌کند مثلا دیروز اختتامیه مسابقات قرآن کریم را داشتیم پس از آن در اختتامیه نمایشگاه رسانه حضور داشتم امشب هم در اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی شرکت کردم.

جشنواره های اصلی مثل موسیقی، تئاتر پشت سر هم هستند ولی کمتر هم‌پوشانی‌ دارند، در خصوص نمایشگاه رسانه‌های ایران مدت شش سال نمایشگاه رسانه برگزار نشده بود که ما امسال قول برقراری این نمایشگاه را به رسانه‌ها داده بودیم اما از آنجایی که در ماه‌های آبان و آذر درگیر جشنواره های متعدد بودیم برآورد این سد که اگر این نمایشگاه در نزدیکی ایام انتخابات برگزار شود پرشورتر می‌شود.

در سه روز حدود ۲۰۰ هزار نفر از مخاطبان حرفه‌ای که موتورهای گرم کننده فضای رسانه ای هستند از این نمایشگاه بازدید کردند تا جایی که خیلی از سرلیست های انتخاباتی در این نمایشگاه مناظراتی را برگزار کردند .

در سند موسیقی تصریح شده هر مجوزی که وزارت فرهنگ صادر می‌کند باید عملی شود

اسماعیلی تصریح کرد: همان یک موردی هم که دچار مشکل می شود من به عنوان وزیر فرهنگ  در دولتی که ریاست آن برعهده فردی قانون‌مدار است، در اجرای قانون با هیچ کس مسامحه ندارم و به همین دلیل در سند موسیقی تصریح شده هر مجوزی که وزارت فرهنگ صادر می‌کند باید عملی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به خاطر ایستادگی در اجرای قانون شاید منتقدانی از افراد دارای گرایش های سیاسی متفاوت از خودمان داشته باشیم اما منتقدان با گرایش سیاسی نزدیک به تفکرات خودمان از سایرین بیشتر هستند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه به عنوان مسئول حوزه فرهنگ و هنر برای حمایت از هنرمندان و قانون محکم ایستاده ام، تصریح کرد: هنرمند محترمی بوده که دچار مشکلی حاد شده و خودم به دنبال حل مشکلش بودم و با وجود اینکه خارج از دستگاه ما بوده است آن را برطرف کردم، در وزارت فرهنگ بنا داریم به هنرمندان کمک کنیم و از اهالی فرهنگ و هنر می‌خواهم که در چارچوب قانون عمل کنند.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه مشاهده چه فیلم‌هایی را به مردم توصیه می کنید، گفت: تماشای همه فیلم هایی که مجوز گرفته اند را توصیه می کنم. در جشنواره فیلم فجر فیلم‌های مجنون و پروین را دیدم که برای خانواده ها خوب است.

پیشنهاد وزیر فرهنگ در حوزه فیلم

محمدمهدی اسماعیلی افزود: «مجنون» و «پروین» را در جشنواره فیلم تماشا کردم که مناسب است مردم با خانواده به تماشای آن بنشینند.

تعداد سینماها در سراسر کشور دوبرابر شده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در فروش سینما در حال رسیدن به عدد هزار و دویست میلیارد تومان هستیم، از طرفی تعداد بینندگان سینما در حال رسیدن به عدد سی میلیون نفر است و تعداد سینما ها در سراسر کشور دوبرابر شده است.

کدخبر: 974633 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟