گریم و نه آرایش/ بازیگرسالاری در شبکه نمایش خانگی گریم را به سمت آرایش برده است

به گزارش رکنا به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ، مهری شیرازی طراح چهره‌پردازی در نشست تخصصی گفت و‌گوی کارگردان با عوامل در پیش تولید با اشاره به نقش مهم کارگردان در هدایت گروه به کمال تبریزی گفت: متاسفانه کارگردانانی داریم که دانش گریم ندارند من همیشه از این که سنگین، عجیب و نامتعارف بازیگران را گریم کنم پرهیز می‌کنم؛ مگر اینکه لازم و ضروری و کار یه نوعی سورئال باشد. سعی می‌کنم خیلی چهره ها تغییر نکنند؛ به خصوص در فیلم‌های مستند. وقتی با کارگردان خوبی کار می‌کنم و او بازیگری را انتخاب کرده که بیشترین تناسب را با نقش دارد، پس نباید چهره بازیگر را تغییر داد.

او با اشاره به خاطره ای از همکاری با کیومرث پوراحمد ادامه داد: من با زنده‌یاد کیومرث پوراحمد خیلی کار کرده‌ام او در کارهایش اصلا گریم نداشت، همیشه سعی می‌کرد بازیگرانی را انتخاب کند که به نقش بخورند و چهره‌شان بعد از گریم تغییرات عجیب و غریبی نداشته باشد.

مهری شیرازی

شیرازی عنوان کرد: من به عنوان طراح نباید کاری کنم که فیلم ضربه بخورد و  مخاطب از مصنوعی بودن کار اذیت شود. گریم‌های سنگین و چیزهایی مثل پروتز یا چشم مصنوعی را رد نمی کنم اما این‌ها به شرطی که کمک کند و به بهتر شدن نقش منجر شود، در گریم باید استفاده شوند.

وی ادامه داد: شاید گاهی طراح نداند اما کارگردان باید با کمک به او و توضیح دربازه نقش برای طراح دید درستی نسبت به نقش‌ها ایجاد کند. نورپردازی هم به کار طراحی چهره بسیار می‌تواند کمک کند.

شیرازی عنوان کرد: در حال حاضر در یکسری کارها به خصوص در نمایش خانگی گریم به سمت آرایش رفته است، گویا بازیگر سالاری شده و بازیگران دوست دارند زیباتر به چشم بیایند؛ در صورتی که این برای مخاطب زننده است چون روال طبیعی زندگی این چنین نیست. با تعامل و آرامش و کارگروهی خوب می‌توانیم خروجی خوبی ارائه دهیم وقتی یک گروه آرامش داشته باشد کار به خوبی پیش می‌رود. وقتی میخواهیم طراحی برای نقشی را اتود بزنیم، باید پیشینه نقش را بدانیم. اینکه نقش برای کدام فرهنگ و جغرافیاست، برای چه دوره تاریخی است. گریم یک هنر و صنعت است و بر پایه زیبایی‌شناسی فرهنگی و جغرافیایی است. وقتی باریگر برای تست گریم می‌آید باید لباسی که برای آن نقش در نظر گرفته شده است را بپوشد و بعد از او تست بگیریم، خصوصا در کارهای تاریخی چون غیر از این گریم یک چیزی کم دارد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کارها قبل از انتخاب بازیگر با کارگردان برای آناتومی چهره صحبت می‌کنیم، به نظرم این‌ها از هوش کارگردان است.

این هنرمند درباره جزییات در حرفه گریم گفت: تا جایی که بتوانم با خطوط کار کنم؛ (پیر کردن، لاغر کردن، چاق کردن)، از قطعه گذاشتن پرهیز می‌کنم، بازیگر حرفه‌ای که گریم را می‌شناسد، خیلی به من به عنوان طراح کمک می‌کند. در گروهی که کار می‌کنم، اول شخصیت و کاراکتر برایم مهم است، بعد کار. آرامش و شخصیت برایم بسیار مهم است. باید مدیریت درست انجام شود تا کار به درستی پیش برود و درگیر حاشیه‌ها نشویم.

مهری شیرازی طراح چهره پردازی

شیرازی افزود: برای فیلم کوتاه به فیلم‌سازان جوان پیشنهاد می‌کنم از همان زمانی که فیلم کوتاه کار می‌کنند کار را جدی بگیرند و برای کار ارزش قائل شوند. اگر از ابتدا حرفه ای پیش بروند به دلیل اینکه بودجه‌شان برای فیلمسازی کم است می‌توانند از دستیاران گریم استفاده کنند.از نظر من کارگردان حداقل باید دو واحد گریم را گذارنده باشد، حتی بازیگران هم همینطور و درمقابل اعتقاد دارم که طراح چهره‌پردازی هم باید سینما، نورپردازی و رنگ‌ها را بشناسد.

اجرا و کارشناسی نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» را محمدرضا باقری برعهده دارد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا 2 آبان 1402 در حال برگزاری است.

کدخبر: 939564 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟