درویش: خشک شدن رود چالوس در ۴۰۰ سال گذشته بی سابقه است

رود چالوس در آستانه خشک شدن قرار دارد. خشک شدن رود چالوس در 400 سال گذشته بی سابقه بوده است. رود چالوس یکی از مهمترین رودهای شمالی ایران است. رود چالوس در استان مازندران واقع شده است. رود چالوس در حاشیه جاده چالوس قرار گرفته است.

به گزارش رکنا، محمد درویش، فعال محیط زیست در خصوص خشک شدن رودخانه چالوس گفت: این خشک‌سالی در طول ۴۰۰ سال گذشته بی‌سابقه و ناشی از سدسازی، جاده‌کشی و تخریب جنگل‌هایی است که در بالادست حوزه آب‌خیز رودخانه چالوس به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی به افزایش چرای دام و کاهش نفوذپذیری آب در خاک اشاره کرد و افزود: برآیند تغییرات اقلیمی و افزایش گرما در منطقه البرز نیز موجب از دست دادن یخچال بزرگ الم‌کوه و آبشار یخی در دماوند نیز شده است.

این فعال محیط زیست با تاکید بر این‌که در چنین بحرانی ملاحظات انسانی باید مدیریت شود تا تغییرات اقلیمی تاثیر کمتری داشته باشد، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر نه‌تنها مدیریتی کنترل برنامه‌های انسانی صورت نگرفته است بلکه بارگذاری‌هایی چون معادن شن‌وماسه نیز افزایش یافته است.

درویش با بیان اینکه خشک شدن رودخانه چالوس منجر به مرگ آبزیانی می‌شود که در محل ورودی رودخانه چالوس تخم‌ریزی می‌کنند، افزود: آسیب‌های تنوع زیست محیطی و خشک‌شدن مناطق آب‌خیز حوزه رودخانه چالوس، تغییرات اقلیمی فاحش، کاهش جمعیت پرندگان زنگ خطری برای مردم منطقه مازندران است.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟