نقاشی « یورش به باستیل» + جزئیات

در 14 جولای 1789 مردمی که از فقر و اختلاف طبقاتی به ستوه آمده بودند به زندان باستیل در پاریس که نماد استبداد و «سلطنت مطلقه» بود یورش بردند و پس از آزاد کردن چند زندانی و در اختیار گرفتن مقدار زیادی اسلحه و مهمات که در آنجا نگهداری می شد کنترل شهر را به دست گرفتند.

به گزارش رکنا ، طولی نکشید که شورش به تمام کشور سرایت کرد و پادشاه با قرار دادن نماد انقلابیون یعنی روبان سه رنگ قرمز ٬ سفید و آبی روی لباس خود توانست اوضاع را آرام کند.

«مجمع ملی » متشکل از نمایندگان عامه مردم اختیارات پادشاه ٬ اشرافیت و کلیسا را محدود و« اعلامیه حقوق بشر و شهروند» را که توسط« لافایِت » نوشته شده بود منتشر ساخت.

اما مردم همچنان از وضع موجود ناراضی بودند و هفت هزار زن به کاخ ورسای حمله ور و خانواده سلطنتی ناچار به نقل مکان به کاخ دیگری شدند.

در جشن سالگرد باستیل مردم و پادشاه به «ملت٬ قانون ٬ پادشاه» سوگند وفاداری یاد کردند.با این حال پادشاه که خود را در خطر می دید واز تغییرات راضی نبود برای فرار از کشور به همراه خانواده اش با لباس پیشخدمت ها از پاریس خارج اما کمی بعد دستگیر و زندانی شدند.

پس از کشمکش ها و کشته شدن تعدادی از مردم سرانجام پادشاه توسط هوادارانش به تاج وتخت برگردانده شد و به قانون اساسی جدید که بر اساس« سلطنت مشروطه» بود سوگند یاد کرد.

مجمع ملی به احزاب گوناگون تقسیم شده بود و «مجمع قانون گزاران » که بسیاری از اعضای آن اساسا با نظام پادشاهی مخالف بودند اوضاع را در دست داشت.

نقاشی « یورش به باستیل» که در سال ۱۷۸۹ خلق شده اثر «ژان- پی یر - اواِل» Jean-Pierre Houel می باشد.

پانویس:

روز ملی فرانسه ۱۴جولای است که به نام روز باستیل هم معروف است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 652964 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟