یادی از دوبله نوستالژی مرحوم شهروز ملک آرایی + فیلم
حجم ویدیو: 10.29M | مدت زمان ویدیو: 00:01:05

به گزارش رکنا، شهروز ملک آرایی از اساتید پیشکسوت هنر دوبلاژ درگذشت. حالا دیگر کاپیتان لیچ، آقای ووپی، پدر اوشین، جان کوچولو و دهها نقش دیگر، بی صدا مانده اند و غرق در اندوه به کنج یادها خزیدند.

یادت جاودان جناب ملک آرایی

استاد شهروز مُلک آرایی، دوبلور باسابقه کشورمان، که به دلیل عارضه ریوی مدتی در بیمارستان بستری بود، پنج‌شنبه‌شب - ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ - در بیمارستان بهمن چشم از جهان فروبست.

بیوگرافی استاد شهروز ملک آرایی

شهروز مُلک‌آرایی، دوبلور پیشکسوت کشورمان، متولد ۱۳۲۰ در ملایر بود و در دوبله کارتون‌های نوستالژیک بسیاری همکاری داشته است. از نقش‌گویی‌های برجسته و محبوب وی می‌توان از شخصیت کاپیتان لینچ در کارتون «ماجراهای گالیور» با مدیریت اکبر منانی نام برد. همچنین او صداپیشه شخصیت آقای ووپی در «ماجراهای تنسی تاکسیدو و چاملی» با مدیریت زنده‌یاد صادق ماهرو بود. در دوبله دوم کارتون «رابین هود» با مدیریت زنده‌یاد احمد رسول‌زاده، به‌جای شخصیت جان کوچولو (خرس) حرف زد. شخصیت ببر آهنگر در کارتون «دهکده حیوانات» با مدیریت دوبلاژ بانو ژاله علو هم با صدای ملک‌آرایی برای کودکان ایرانی جان گرفت. در کارتون «سیندرلا» صداپیشگی شخصیت وزیر از دیگر کارهای اوست. این دوبلور فقید در کارتون «ماجراهای سندباد» با مدیریت دوبلاژ ناصر ممدوح هم صداپیشگی شخصیت شیطان بزرگ را عهده‌دار بود.

فیلم های دوبله شهروز ملک آرایی

وی در فیلم‌های بسیاری از جمله دوبله دوم فیلم‌های «کازابلانکا» به‌جای کنراد ویت در نقش اشتراسر، «ربه‌کا» به‌جای جرج ساندرز در نقش جک (پسر عموی ربه‌کا) و «سینوهه» به‌جای مایکل ویلدینگ در نقش فرعون آخناتون گویندگی کرده بود.

ملک‌آرایی در سریال «ناوارو» با مدیریت دوبلاژ زنده‌یاد بهرام زند، نقش رئیس ناوارو را صداپیشگی کرد. همچنین دوبلور شخصیت پدر اوشین در سریال «سال‌های دور از خانه» با مدیریت دوبلاژ بانو ژاله علو بود. همکاری با سریال «قصه‌های جزیره» در نقش آقای پتیبون با مدیریت دوبلاژ زنده‌یاد رفعت هاشم‌پور از دیگر کارهای ماندگار این دوبلور برجسته کشورمان است.

و اما شهروز ملک‌آرایی در سریال ایرانی «دلیران تنگستان» با مدیریت دوبلاژ هوشنگ‌ لطیف‌پور (سه‌شنبه ـ ۲۷ دی ماه ـ این استاد بزرگ را هم از دست دادیم) به‌جای شخصیت خالو حسین دشتی با بازی شهروز رامتین حرف زده بود.

بازی در سریال‌های تلویزیونی «امام علی (ع)» در نقش قیس بن سعد، «داستان راستان»، «سردار جنگل» و «بگذار آفتاب برآید» از دیگر کارهای شهروز ملک‌آرایی است.

روحش شاد و یاد و خاطراتش همچون صدای ماندگارش، جاودان باد

لحظاتی از کارتون دهکده حیوانات

با گویندگی اساتید:

زنده یاد شهروز ملک آرایی .....ببر آهنگر

بدری نورالهی....خانم ببر

تورج نصر....روباه

زنده یاد محمد عبادی

با رفتن شهروز ملک آرایی، جامعه دوبله تنهاتر شد. هرتکه این جعبه جواهرات زیبایی خود را دارند و جداشدن هریک افسوسی است که بر دل می نشیند.

مرحوم ملک آرایی علاوه بر فیلم های سینمایی، یک تیپ گوی کارتونی متبحر بود.

هرچند صدای طبیعی خودش هم ویژگی‌های خاصی داشت، اما با توانائیهایی که حاصل سالها تجربه بود با تغییراتی در لحن و بیان، خالق تیپهای دلپذیر می شد.

 طی 9سال اخیر چند گوینده شاخص انیمیشن و البته فیلم های سینمایی را از دست دادیم که هرگز جایگزینی نخواهند یافت.

زنده یادان اصغر افضلی، محمد عبادی، مهدی آرین نژاد و اکنون هم شهروز ملک آرایی

و با یادی از شادروانان مرتضی احمدی، ولی الله مومنی، کنعان کیانی، عزت الله گودرزی، احمدمنددوب هاشمی، عباس سلطانی، عباس سعیدی، مهدی آژیر، پرویزنارنجیها،حسین معمارزاده، آذر دانشی،ناصر احمدی، حسن عباسی، صادق ماهرو که خالق نوستالژی کارتون های کودکی های مان بودند و با آرزوی سلامتی و تندرستی برای گوهر دوبلاژ کارتون استاد ناهید امیریان و اساتید: سیمین سرکوب، ناصر نطامی، تورج نصر، اکبر منانی، جواد پزشکیان، مهوش افشاری، نوشابه امیری، فریبا شاهین مقدم، مریم شیرزاد و...

عکس از: شهراد بانک

کدخبر: 862936 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟