مرور خاطرات فیلم «گاو» با عزت‌الله رمضانی‌فر / به بهانه درگذشت استاد مهرجویی

به گزارش رکنا، شنبه ۲۱ مهرماه داریوش مهرجویی کارگردان فیلم‌هایی مانند «گاو»، «هامون»، «اجاره‌نشین‌ها»، «سنتوری» و... همراه با همسر خود وحیده محمدی‌فر فیلمنامه‌نویس در خانه‌شان به قتل رسیدند؛ خبری که در عین ناباوری اهالی سینما را در غم و اندوه و شوک بزرگی فرو برد. در این راستا گفتگویی داشتیم با عزت‌ الله رمضانی‌ فر بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و او عنوان کرد: درگذشت آقای مهرجویی ما را در شوک بزرگی فرو برد و امیدواریم که هرچه زودتر ابعاد این فاجعه مشخص شود.

داریوش مهرجویی

او در ادامه یادی از خاطرات فیلم «گاو» کرد و گفت: من پیش از فیلم «گاو» در دو نمایش که یکی نمایشنامه بهزاد فراهانی و دیگری نمایش «آندورا» از استاد حمید سمندریان بود، بازی کرده بودم.

رمضانی‌فر تصریح کرد: «گاو» یکی از داستان‌های کتاب «عزادارن بیل» نوشته غلامحسین ساعدی است و وقتی ایشان همراه با استاد مهرجویی می‌خواستند بازیگران فیلم را انتخاب کنند، سراغ بچه‌های باتجربه و رده‌بالای تئاتر رفتند.

او ادامه داد: آن زمان بازیگر همه شخصیت‌ها را انتخاب کردند به‌جز پسر دیوانه. تا اینکه تمام بچه‌هایی که نمایش «آندورا» را دیده بودند من را برای ایفای آن نقش پیشنهاد کردند. آقای مهرجویی و غلامحسین ساعدی نیز آمدند، دیداری داشتیم و به من توضیح دادند که چطور باهم کار کنیم. درواقع آخرین انتخاب ایشان برای فیلم «گاو» من بودم.

عزت_الله رمضانی_فر در فیلم گاو

این بازیگر پیشکسوت توضیح داد: محل فیلمبرداری «گاو» روستایی در ۲۵ کیلومتری قزوین به نام بویینک بود. چهره‌های ما بسیار شهری بود و برای رفع این قضیه ما را به مدت حدود یک هفته به شمال بردند و در بندر انزلی صورت هایمان را رو به آفتاب می‌گرفتیم که آفتاب سوخته شویم.

او در ادامه با گرامیداشت یاد استاد جمشید مشایخی خاطره‌ای از او تعریف کرد: یک خاطره‌ای برایتان تعریف کنم از مرحوم جمشید مشایخی؛ یک روز همان‌طور که جلوی آفتاب دراز کشیده بودیم چون من در دبیرستان سابقه کشتی داشتم، مرحوم مشایخی گفتند که پاشو کشتی بگیریم. من ابتدا مخالفت کردم اما به دلیل اینکه ایشان استاد ما بودند قبول کردم و کشتی گرفتیم. دوستان هم دایره‌ای دور ما تشکیل دادند و شروع کردند به تشویق کردن. متاسفانه روز بعد کمر ایشان درد گرفت و مجبور شدند به بیمارستان بروند.

جمشید مشایخی در فیلم گاو

این بازیگر درباره اولین پلان فیلم «گاو» گفت: اولین پلان فیلم «گاو» از آنجایی شروع می‌شود که خدابیامرز خسرو شجاع‌زاده می‌خواست من را با چوب بسوزاند و بچه‌ها هم دنبالم می‌کنند تا کتکم بزنند. من وارد حوض آب شدم و چون کفش‌هایم گالش بود از پایم درآمد. آقای مهرجویی در آن صحنه ایستاده بودند و وقتی دیدند که از پای من خون می آید، گفتند چرا به من نگفتی کات بدهم؟

او درباره جریان‌سازی مهرجویی در سینمای ایران بیان کرد: آقای مهرجویی یکی از کارگردانان ارزشمند سینمای ایران بودند و قبل از «گاو» فیلم «الماس 33» را ساخته بودند اما پس از آن تغییر جهت دادند و به نوعی موج نوی سینمای ایران را ایجاد کردند. با مطالعه آثار آقای غلامحسین ساعدی به سراغ بچه‌های کاربلد تئاتر آمدند که همه از نظر بازیگری جا افتاده بودند و همین موضوع نیز به کیفیت کار ایشان کمک کرد.

رمضانی‌فر در پایان تصریح کرد: فیلم «گاو» به این دلیل که شروع یک جریان در سینمای ایران بود اهمیت بسیاری داشت وگرنه آقای مهرجویی پس از آن نیز فیلم‌های مهمی مانند «اجاره نشین ها» و... داشتند.

کدخبر: 937744 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟