مجمع فدراسیون فوتبال و هزار سوال بی جواب

به گزارش رکنا، مهم‌ترین "اولین این مجمع" بررسی عزل رییس فدراسیون فوتبال توسط هیات رئیسه است که در تاریخ بی‌سابقه بود. پس از آن عدم اجازه حضور او در مجمع و دفاع از خود در برابر ذینفعان فوتبال، نکته دیگری است که تا به حال دیده نشده است.

حضور یک عضو هیات رئیسه در زندان و وابستگی تشکیل جلسات هیات رییسه به حضور حتی یک نفر از اعضا هم از نکات دیگری است که در این دسته جای می‌گیرد.

این میان اعضای مجمع موثرترین گزینه‌ها برای تعیین آینده فوتبال کشورند و اعضای هیات رئیسه که زیر تیغ عزل ایستاده‌اند گزینه‌های بعدی تعیین سرنوشت فوتبال هستند.

این میان طهمورث حیدری، مهرداد سراجی، احسان اصولی، احمدرضا براتی و میرشاد ماجدی اعضای هیات رئیسه‌اند که درخواست عزل آن ها توسط مجمع به ثبت رسیده و باید برای آن ها تصمیم‌گیری شود. 

این درشرایطی است که تاکنون فدراسیون‌نشین‌ها از اعلام رسمی اسامی خودداری کرده‌اند و حتی در تلاش بودند، نام سرپرست فعلی در بین اسامی 4 عضو دیگر مطرح نشود. ماجدی و کامرانی‌فر از هفته گذشته در تماس با اعضای مجمع در پی اقناع آنها برای عزل چهره‌های مخالف خود هستند و این رویه تا اکنون نیز ادامه دارد. اما نکته این جاست که سرپرست فعلی مسئول مستقیم بسیاری از نابسامانی‌های فعلی است و حتی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود خواستار حمایت اعضای مجمع از خود شد.

سال گذشته همین روزها از صعود تیم ملی فوتبال کشورمان از مرحله مقدماتی جام جهانی به مرحله نهایی با تردید حرف می‌زدیم و تیم ملی پارسال دقیقا در آستانه اعزام به بحرین بود تا 4 بازی سخت خود را برای صعود به دور نهایی مرحله مقدماتی جام جهانی برگزار کند و حالا یک سال بعد و در فاصله 5 ماهه تا جام جهانی قطر در بلاتکلیف ترین حالت ممکن قرار دارد.

حال پرسش این جاست که تکلیف فوتبال و فدراسیون در سال جام جهانی چه خواهد شد؟

حالت اول: رنگ جوهر عزیزی خادم عوض شد و او امروز با خودکار آبی نامه دیروزش را امضا کرد و فرستاد و اگر مشکل کامرانی فر فقط رنگ خودکار بوده باشد و فردا رئیس معزول در مجمع حاضر شود، اعضای عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیر فوتبال ایران درباره او رأی گیری می کنند و مشخص می‌شود که آیا عزیزی خادم می‌تواند به عنوان رئیس فدراسیون به کار خود ادامه دهد یا خیر؟

حالت دوم: اگر عزیزی خادم به هر دلیلی در مجمع حاضر نشود، طبیعی است که فدراسیون با سرپرست تا مجمع عمومی فوق‌العاده انتخاباتی به کار خود ادامه خواهد داد. اما شیوه ادامه دوران سرپرستی هم پیچیدگی های خود را دارد و باز هم بسته به تصمیم اعضای مجمع می‌تواند دگرگون شود.

غیر از 5 نفری که نام شان در لیست عزل آمده، شهره موسوی نیز از تاریخ 28 فروردین همچنان در بازداشت است و به نظر می‌رسد او نیز فردا توسط مجمع تعیین تکلیف شود.

طبق بند 8 ماده 33 اساسنامه فدراسیون فوتبال با بلاتصدی شدن تا %50 پست های هیات رئیسه، مابقی اعضا می توانند برای پست های خالی تا مجمع عمومی بعدی فدراسیون، شخص یا اشخاصی را به عنوان سرپرست تعیین کنند. 

مطابق بند 9 اگر بیش از %50 پست‌های هیات رئیسه بلاتصدی شوند، آن گاه باید دبیرکل ظرف مدت مشخص اقدام به برگزاری انتخابات زودهنگام برای پست های بلاتصدی کند.

این مدت زمان مشخص مطابق بند 5 ماده 33 اساسنامه 50 روز برای ثبت نام از افراد واجد صلاحیت درنظر گرفته شده و اگر بنا به تغییر و افزایش این مدت زمانی باشد، باید مجمع درباره موضوع تصمیم بگیرد.

نصاب 50 درصد در اساسنامه فعلی فدراسیون برای اعضای هیات رئیسه نیز 6 نفر است و در حال حاضر 8 نفر در هیات رئیسه عضوند. یعنی اگر مجمع به حداقل 3 نفر از افرادی که درخواست عزلشان به ثبت رسیده، رای منفی دهد، آن گاه هیات رئیسه از رسمیت می افتد و باید ظرف مدت زمان یاد شده انتخابات به فوری ترین شکل ممکن برگزار شود. برای این کار هیچ نیازی به درخواست اعضای مجمع برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده نیست و دبیرکل باید این کار را انجام دهد و در صورت عدم انجام، مرتکب استنکاف از وظیفه شده و متخلف خواهد بود. 

نکته جالب این جاست که مطابق بند یک ماده 37 اساسنامه، فرد معزول در انتخابات بعدی نیز به شرط دارا بودن شرایط، می تواند دوباره کاندیدای انتخابات شود.

آن چه در این روزها هم رقم می خورد عجیب است. در حالی که سرپرست و دبیرکل فدراسیون در حال تلاش برای ابقای برخی همفکران خود در هیأت رئیسه هستند، از گوشه و کنار خبر می رسد که یکی از مشاوران آقای سرپرست در تلاش است تا خود به عنوان عضو موقت به هیات رئیسه برسد. یکی از مسببان فاجعه قرارداد ویلموتس هم در پی آن است تا هر طور شده، یک نفر از دو نماینده هیات های استانی در هیات رئیسه عزل شود و جای او را بگیرد. 

اوضاع وقتی عجیب می شود که بدانیم مدیرعامل یکی از تیم های متول هم که همسو و همفکر این افراد است، تلاش می کند تا نماینده باشگاه ها در هیات رئیسه را عزل کند و به صندلی او در هیات رئیسه تکیه بزند. درواقع همه در ساختمان سئول در پی منافع شخصی خود هستند و کسی به فکر فوتبال نیست!

واقعیت آن است که طبق اساسنامه امکان تشکیل کمیته عادی سازی در فوتبال نیست. اما یادمان نرود نمایندگانی از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به تهران رسیده اند تا در مجمع فردا حاضر باشند و اگر واقعا این افراد دست از زیاده خواهی برندارند، ممکن است جمع بندی نهایی و گزارش پایانی فرستادگان فوتبال آسیا و جهان، این باشد که بهتر است تمام این افراد بروند، تا فوتبال ایرانی بیش از این با بی قانونی و منفعت طلبی آسیب نبیند و دوباره سایه تعلیق بر سر فدراسیون کشورمان بیفتد.

ای کاش وقتی به بهانه رنگ خودکار نامه عزیزی خادم را برگشت می زنند، درباره دیگر موضوعات و اجرای اساسنامه به عنوان قانون اساسی فوتبال ایران، همین قدر سخت گیر باشند.

آن چه مسلم است آن است که فدراسیون روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و باید دید مجمع فردا چگونه رفتار خواهد کرد؟

انتهای پیام/

 

کدخبر: 786403 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟