به جای خرید مهاجم، وکیل استخدام کنید!

پرونده هفته بیستم لیگ برتر فوتبال با 3 دیداری که امروز برگزار می شود بسته خواهد شد. بدین ترتیب دوسوم لیگ برتر بیست و دوم را پشت سرخواهیم گذاشت و  فصل ‎1401-1402 وارد هفته های حساس و سرنوشت ساز خواهد شد. آن هم در لیگی که سه ضلع مثلث مدعیان اصلی قهرمانی، رقابتی شانه به شانه دارند. عصر امروز و پس از اتمام 3 دیدار باقی مانده از هفته بیستم، مجموعا شاهد برگزاری 160 دیدار از لیگ جاری بوده ایم و اگر اوضاع نرمال بود، می شد ارزیابی دقیقی از کیفیت فنی لیگ و تیم ها داشت اما آنچه بیش از مسائل فنی و تاکتیکی مورد بحث و کارشناسی است به حواشی پرتکرار و آزاردهنده مربوط می شود.

حواشی ای که همچون یک بوکسور حرفه ای، هوک های چپ و راست خود را روانه «چهره فوتبال» کرده و اگر کمی دقیق شویم می بینیم که قیافه فوتبال مان کاملا دِفرمه شده است! در لیگی که بهترین گلزنان آن تنها 6 گل تا هفته بیستم به ثمر رسانده اند، لزوم کارِ کارشناسی وجود دارد اما اوضاع عجیب تر از آن است که حتی کارشناسان هم رغبتی به صحبت و اظهارنظر درباره مسائل فنی داشته باشند. در واقع بررسی مجموعه ای از فاکتورها که ارتقای کیفی فوتبال مان را به همراه خواهد داشت، مستلزم حرکت و فعالیت در مستطیل سبز است و حالا که یک 90 دقیقه فوتبال، چند 90 دقیقه حواشی و جنجال دارد، بدیهی است که بیشتر درباره شکایت، دادگاه، کمیته انضباطی و... صحبت شود. در این شرایط عجیب نیست که اولویت ها تغییر کند و مثلا باشگاهی به جای اینکه مترصد جذب مهاجمی ششدانگ و گلزن باشد، درصدد استخدام وکیلی مجرب باشد تا در این بخش بتواند خواسته های باشگاه را برآورده کند!

در این بین سوالی وجود دارد که پاسخ به آن چندان ساده نیست. اگر از طرفداران دو آتشه و حرفه ای بپرسیم از ابتدای لیگ تاکنون چند دیدار در ذهن دارند که از تماشای خودِ «فوتبال» لذت برده اند، احتمالا با اعدادی مایوس کننده مواجه خواهیم شد؛ شاید از تعداد انگشتان دو دست هم فراتر نرود.

فوتبالی که اعتراض، دعوا، فریاد، بی احترامی، اظهارنظرهای جنجالی، بیانیه و ... به بخش اصلی و جدایی ناپذیر آن تبدیل شده، نباید هم از حیث کیفی نمره قبولی بگیرد. کار تا جایی پیش رفته که احتمالا اکثر باشگاه ها بخشی به نام معاونت بیانیه نویسی تشکیل داده اند تا مبادا از رقبا عقب بمانند. بعضا شاهدیم که باشگاهی قبل و بعد از یک مسابقه بیانیه منتشر می کند و طبیعتا از سمت مقابل هم بی پاسخ نمی ماند. این دومینوی مخرب و آزاردهنده، عاملی در فروکاستن از زیبایی ها و جذابیت های ورزشی است که هوادارانی میلیونی در ایران دارد. فراموش نکنید رویه فعلی باشگاه ها که بدون استثنا عنوان «فرهنگی- ورزشی» را یدک می کشند، باعث شده عناصر مهم و لذتبخش فوتبال جای خود را در ذهن و زبان میلیون ها هوادار به اهانت، دشمنی و کینه جویی بدهد.

کدخبر: 869635 ویرایش خبر
لینک کپی شد
دبیر گروه ورزشی: مهدی ملکی
آیا این خبر مفید بود؟