زن زیبا و تاریخ ساز والیبال ایران درگذشت!/ مینا فتحی که بود؟ + عکس

به گزارش رکنا، «مینا فتحی» بازیکن اسبق تیم ملی والیبال زنان ایران که سابقه حضور در سه دوره بازی‌های آسیایی به همراه تیم ملی کشورمان را داشت، درگذشت. دکتر مینا فتحی، ستاره و پاسور تیم ملی والیبال ایران در مراسم افتتاحیه بازی های آسیایی بانکوک 1970 با لباس سنتی ایرانی، پیشاپیش گروه ورزشکاران و هیات اعزامی، حضور یافت.

مینا فتحی

تصویر بانو مینا فتحی در اکثر نشریات تایلند به عنوان زیباترین چهره روز گشایش، منتشر شد و مورد توجه بسیار قرار گرفت.

در یکی از قسمت‌های ویژه برنامه «آسیا نوزده» برای بازی های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو به تاریخ‌سازی زنان والیبالیست ایران با حضور دکتر مینا فتحی پرداخته شد.

مینا فتحی متولد ۸ آبان ۱۳۲۵ در اصفهان بود که سال‌ها به عنوان بازیکن و مربی در تیم‌های ملی و باشگاهی کشور فعالیت داشت. وی با مدرک دکترای تربیت بدنی، استاد تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی بود. فتحی والیبال را در سطح آموزشگاهی سال ۱۳۴۰ در اصفهان شروع کرد و دو بار به قهرمانی آموزشگاه‌های اصفهان رسید. سپس در سال ۱۳۴۲ به همراه تیم منتخب اصفهان نایب قهرمان مسابقات والیبال آموزشگاه‌های ایران شد.

او از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۵ بازیکن تیم ملی والیبال ایران بود و به همراه این تیم در سه دوره بازی‌های آسیایی شرکت کرد که در ششمین دوره این بازی‌ها به همراه تیم ملی والیبال زنان ایران در سال 1966 مفتخر به کسب مقام سوم و مدال برنز شد. فتحی در سال‌های 1970 و 1974 نیز با تیم ملی زنان ایران در جایگاه‌های چهارم و پنجم آسیا قرار گرفت.

فتحی کار مربیگری را از سال 1350 آغاز کرد و سابقه 25 سال مربیگری در تیم‌های باشگاهی و ملی والیبال داشت. او در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۰۷ و همبستگی کشورهای اسلامی در سال‌های ۱۳۷۱ و بازی‌های همبستگی دانشجویان کشورهای اسلامی سال ۱۳۷۳ در تهران هدایت تیم ملی دانشجویان زنان ایران را برعهده داشت.

مقام سومی بازی‌های همبستگی دانشجویان زنان اسلامی در سال ۱۳۷۳ و قهرمانی لیگ دسته یک زنان در سال ۱۳۷۴ با تیم هما از جمله افتخارات این مربی در والیبال ایران بود.

منبع: طرفداری

کدخبر: 942791 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟