طی سال‌های گذشته همواره بانک مرکزی در این مسیر تلاش کرده و بالغ بر یکصد تعاونی غیر مجاز را ساماندهی کرده و صدها تعاونی و صندوق غیر مجاز را تعطیل نموده است. برخی محدودیت ها ازجمله محدودیت‌های قانونی موجب شد فرآیند ساماندهی به طول انجامد.

اواخر سال ۱۳۸۳ بود که قانون Law تنظیم بازار غیرمتشکل پولی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون بر ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی با محوریت بانک مرکزی تأکید کرد. در اواخر سال ٩٥ تصویب قوانینی از جمله "قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور" و "قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران" اختیارات قابل توجهی به بانک مرکزی داد و با این اختیارات، بانک مرکزی می تواند با اقتدار بیشتر، از فعالیت غیرمجازها و ایجاد مؤسسات غیرمجاز جدید جلوگیری کند.

با اتکا به این پشتوانه قانونی، بانک مرکزی با هدف سلامت مالی و پایداری هرچه بیشتر شبکه بانکی کشور، بهبود روش‌های بانکداری، نظارت دقیق‌تر بازار پول و در نهایت صیانت از سپرده‌های هموطنان، موضوع را با جدیت پیگیری کرده و خواهد کرد. در حال حاضر همکاری و همراهی مناسبی از سوی قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سایر نهادهای مسئول با بانک مرکزی در این خصوص وجود دارد که جا دارد از این همراهی تشکر کنم.

در این مسیر بانک مرکزی همواره خود را نماینده سپرده‌گذاران می‌داند و برای احقاق حقوق قانونی آنها، حداکثر تلاش خود را اعمال می کند. بنابراین هموطنان گرامی می توانند بدون نگرانی در مورد سپرده های خود با بانک های دولتی، غیر دولتی و خصوصی و همچنین مؤسسات اعتباری مجاز همکاری داشته باشند.

درمورد اتفاقات اخیر که به موضوع تعاونی های غیر مجاز از جمله تعاونی اعتبار غیرمجاز و منحله فرشتگان مربوط می شود، بانک مرکزی با هدف حفظ منافع سپرده‌گذاران، با همراهی قوه قضاییه تمهیداتی اندیشیده است که از آن جمله شناسایی و ارزیابی دارایی های این تعاونی و اختصاص خط اعتباری به موسسه اعتباری کاسپین به اندازه دارایی‌های شناسایی شده است تا امکان تعیین تکلیف و یا پرداخت سپرده‌های مردم فراهم شود و آنها منتظر وصول تسهیلات یا فروش دارایی‌ها نشوند. بر این اساس، حین و بعد از انتقال دارایی‌های تعاونی اعتبار منحله فرشتگان به مؤسسه اعتباری کاسپین، از سپرده‌گذاران برای مراجعه به شعب و تعیین تکلیف سپرده هایشان دعوت به عمل آمد.

بانک مرکزی مستمرا و با حداکثر سرعت فرآیند ساماندهی و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران را به پیش می‌برد و امیدوارم ظرف چند ماه آینده مسائل مربوط به این تعاونی با همراهی سپرده گذاران محترم به طور کامل، حل و فصل شود.

پس از اتمام شناسایی و ارزیابی دارایی‌های تعاونی اعتبار غیر مجاز و منحله فرشتگان، در صورت وجود کسری برای پرداخت سپرده سپرده‌گذاران، تامین هر میزان کسری برعهده مؤسسین و مدیران است و باید آن را از محل دارایی‌های شخصی تامین کنند و هرگونه دارایی و اموالی را که به نفع خود از تعاونی برداشت کرده باشند، عودت دهند تا سپرده‌گذاران به حقوق خود دست یابند.

ساماندهی مؤسسه های غیر مجاز، ارتباطی با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز که اسامی آنها در وب‌سایت بانک مرکزی وجود دارد، نخواهد داشت و فعالیت شبکه بانکی مجاز کشور با انضباط و سلامت ادامه دارد.

مجددا به هموطنان عزیز توصیه و تاکید می کنم فقط به بانک‌ها و مؤسسات مجاز مراجعه کنند و اطمینان داشته باشند که آنها تحت پوشش و نظارت بانک‌مرکزی، از سلامت و استحکام مناسبی بر خوردار بوده و علاوه بر آن بر اساس ضوابط، تحت پوشش صندوق ضمانت سپرده ها قرار دارند.

پایان از همه مردم عزیز و مسئولان محترم انتظار دارم با صبر و شکیبایی، ما را در مسیر ساماندهی مؤسسات غیرمجاز و احقاق حقوق قانونی سپرده‌گذاران یاری کنند تا ان شاالله در سال ۱۳۹۶ بتوانیم به فعالیت های مخرب اینگونه مؤسسات در بازار پولی کشور پایان دهیم. بمَنِّهِ و عونِه برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار زیر را از دست ندهید:

تصویری غم انگیز از مادری که حسرت در آغوش کشیدن پسرش را دارد

انتقام پلیس از اشرار / عامل شهادت مامور پلیس ایرانشهر کشته شد

سرنوشت عرشیا نوزاد 2 ماهه اشک همه را در آورد

ویدیو عجیب از تعقیب یک زن گدا / شب ها او به یک زن زیبا تبدیل می شود! + فیلم و عکس

نمی دانستم شوهردارد او هر شب مرا به خانه اش می برد تا اینکه با شوهرش تلفنی حرف زدم و ...

3 زن جوان، پسر 23 ساله را ربودن و 3 شبانه روز تحت شکنجه با او ارتباط شوم برقرار کردند!

این بازیگر زن مشهور در تلویزیون ممنوع الکار شد! + عکس

دستفروش پس از اینکه شهرداری وسایلش را برد زیر قطار پرید / در اهواز رخ داد + عکس

در موبایل همسرم عکس او و مرد همسایه را در وضعیت بدی دیدم و...

راز سیاه دختر گوشه گیر چه بود؟ مردی او را در مسیر مدرسه ربود و به خانه اش در کرج برد!

زائو 19 ساله با تب کنگو به بیمارستان نمازی شیراز رفت و جان باخت + جزئیات

جگرکی کرمانشاهی از تب کریمه کنگو مرد/دفن جسد در اعماق زمین+ عکس محل دفن با مراقبت های ویژه

زن شوهردار بی شرمانه به ارتباط پنهانی با نامحرم اعتراف کرد

حادثه سقوط بالن بعد از درخواست ازدواج در آسمان+فیلم و عکس

خانم منشی شوهر دار که با یک پسر قصد فرار به ترکیه را داشت، از پسر جوان رودست خورد و در آبادان دستگیر شد + عکس

آقای خاص! در خیابان شیخ بهایی زنان و دختران را فریب می داد و ...

زنم دختر 15 ساله ام را در اختیار مردی گذاشت که خودش با او ارتباط داشت

ساعت 10 شب پیام عاشقانه برایم آمد و شوهرم وقتی دید ...

دختر زیبا چرا خودکشی کرد؟!+ عکس

 

کدخبر: 269770 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟