معمای مرگ ۵ دیپلمات ارشد روسیه

پلیس سودان دیروز اعلام کرد بدن بی‌جان میرگایاس شیرینسکی سفیر روسیه در خارطوم را 2روز پیش در استخر منزلش پیدا کرده است. طبق تحقیقات اولیه پزشکی، شیرینسکی به مرگ طبیعی درگذشته است. با وجود انتشار بیانیه رسمی پلیس و تأیید گزارش منابع پزشکی، از آنجا که مرگ او، مرگ پنجمین دیپلمات ارشد روس طی 9‌ماه گذشته است بازار Store شایعات و احتمال وجود توطئه‌ای در این زمینه داغ شده است. ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، دیروز با رد شایعه‌ها اعلام کرد سفیر روسیه بر اثر حمله قلبی درگذشته است.

شیرینسکی 64ساله 40سال پیش کارش را به‌عنوان سفیر در مصر آغاز کرده بود، پیش از سودان در کشورهای یمن، عربستان و رواندا هم تجربه سفارت داشت. او که به زبان‌های عربی و انگلیسی مسلط بود، از 4سال پیش به‌عنوان سفیر روسیه در خارطوم مستقر شده بود.

ماجرای مرگ دیپلمات‌های ارشد روسیه از سال گذشته در روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آغاز شد. صبح روز هشتم نوامبر (18آبان 1395) سرگئی کریووف بی‌هوش در ساختمان سفارت روسیه در نیویورک با زخمی روی سرش پیدا شد. 2‌ماه بعد، کارمندان سفارت روسیه در آتن، جسد آندری مالانین مسئول امور کنسولی سفارت را درسرویس بهداشتی آپارتمانش پیدا کردند. 27ژانویه امسال (8بهمن 1395) کاداکین، سفیر روسیه در هند بر اثر بیماری درگذشت. یک‌ماه بعد اما خبر مرگ سفیر باسابقه روس‌ها در سازمان ملل یعنی ویتالی چورکین خبرساز شد. در کنار مرگ این افراد، ترور Assassination آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه و کشته شدن اولگ ارووینکین، رئیس سابق کا‌.گ‌.ب، سریال مرگ چهره‌های سیاسی روس طی ماه‌های اخیر را تکمیل‌تر کرد؛ به‌خصوص مرگ ارووینکین که گفته می‌شود در تهیه اسناد لازم برای افشاگری اخلاقی و سیاسی علیه دونالد ترامپ Trump در طول مبارزات انتخاباتی سال گذشته آمریکا نقش داشته است.

سرگئی کریووف، نیویورک

کریووف 63ساله، از دیپلمات‌‌های ارشد مستقر در کنسولگری روسیه در نیویورک بود. پلیس اعلام کرد جسد او را درحالی‌که زخم عمیقی روی سرش دیده می‌شد در ساختمان کنسولگری پیدا کرده‌اند. گزارش‌های اولیه حاکی از سقوط Fall کریووف از طبقه بالایی ساختمان به راهروی طبقه همکف بود و جراحات وارده به او چنین گزارشی را پذیرفتنی کرده بود. چند روز بعد اما مقام‌های وزارت خارجه روسیه گزارش‌های اولیه را رد و اعلام کردند سرگئی کریووف بر اثر حمله قلبی درگذشته است. حدود 4‌ماه بعد، گزارش پزشکی قانونی در نیویورک نشان می‌داد که او به‌دلیل خونریزی داخلی بر اثر وجود یک تومور در بدنش درگذشته است. این گزارش همچنین وجود جراحات درصورت کریووف را رد می‌کرد.

آندری مالانین، آتن

جسد بی‌جان مالانین 55 ساله، کنسول روسیه در آتن، در سرویس بهداشتی آپارتمانش پیدا شد. کارمندان سفارت پس از تماس‌های مکرر و عدم‌پاسخ مالانین، به خانه او رفتند و با جسد او مواجه شدند. پلیس آتن اعلام کرد هیچ شواهدی مبنی بر ورود به زور فرد یا افرادی به خانه کنسول روسیه دیده نمی‌شود و او به مرگ طبیعی درگذشته است. آندری مالانین در آپارتمانش به تنهایی زندگی می‌کرد و خیابان منتهی به ساختمانش تحت تدابیر امنیتی قرار داشت. با وجود اعلام گزارش پلیس یونانا در مورد مرگ کنسول روسیه، تحقیقات در مورد علت مرگ او همچنان ادامه دارد.

الکساندر کاداکین، دهلی‌نو

طبق گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های هند و کاداکین 67ساله پس از «یک بیماری ساده» درگذشت. گفته می‌شود او چند هفته مریض بود و سپس فوت کرد. خبرگزاری رویترز اما دلیل مرگ او را حمله قلبی اعلام کرد. جزئیات بیشتری از مرگ او نه از سوی مقام‌های هندی نه از سوی مقام‌های وزارت خارجه روسیه منتشر نشد. او به‌مدت 9سال سفیر روسیه در هند بود و یکی از باسابقه‌ترین سفرای مستقر در دهلی به شمار می‌رفت. کاداکین پیش از این هم در دوره شوروی سابق تصدی پست سفارت در هند را در کارنامه خود داشت و به‌همین دلیل مورد احترام احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف در هند بود. 46سال سابقه دیپلماتیک او با روابط میان هند و روسیه گره خورده بود.

ویتالی چورکین، سازمان ملل، نیویورک

ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به‌صورت ناگهانی و زمانی که مشغول کار در نیویورک بود درگذشت. ولادیمیر سافرونکوف معاون چورکین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که حال او زمانی که در دفترش بود بد شد و او را به بیمارستان انتقال دادند اما او در بیمارستان درگذشت. حمله قلبی دلیل مرگ چورکین اعلام شد. او از دیپلمات‌های باسابقه بود و یک روز پیش از تولد 65سالگی‌اش درگذشت. چورکین با اینکه چهره‌ای به‌شدت ضد‌غربی به شمار می‌رفت و طی 11سال گذشته بارها قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد خاورمیانه و اوکراین و دیگر مسائل مورد اختلاف میان روسیه و غرب را وتو کرده بود، به‌دلیل تجربه و مهارت‌ بالای دیپلماتیکش مورد احترام دیپلمات‌های غربی بود.

ترور رئیس سابق کا‌.‌گ‌.‌ب

خبر کشته شدن اولگ ارووینکین رئیس سابق کا‌.‌گ‌.‌ب اکنون در کنارخبرهای مربوط به مرگ سریالی دیپلمات‌های روس، بر پیچیدگی ماجرا افزوده است. گفته می‌شود ارووینکین 61ساله با مأمور سابق سازمان‌ اطلاعات ام‌آی-6انگلیس که از سوی رقبای سیاسی دونالد ترامپ در واشنگتن برای تهیه اسنادی به منظور افشاگری اخلاقی و سیاسی علیه ترامپ استخدام شده بود، همکاری داشته است. جسد او دسامبر سال گذشته (دی 1395) در صندلی عقب ماشین لکسوسش در مسکو پیدا شد. گزارش‌های اولیه از قتل Murder او حکایت داشت اما بعدا دولت روسیه در گزارشی اعلام کرد برووینکین بر‌اثر حمله قلبی درگذشته است.

ترور سفیر روسیه در آنکارا

19دسامبر سال گذشته میلادی برابر با 29آذر 1395، ترور آندری کارلوف سفیر 62ساله روسیه در آنکارا جهان را بهت‌زده کرد. عکس او و قاتلش در صفحه اول روزنامه‌های جهان نقش بست تا بار دیگر بدون مرز بودن تروریسم به رخ جهانیان کشیده شود. ضارب او، مولود آلتین‌تاش ۲۲ ساله، عضو پلیس ضدشورش آنکارا بود و با گروه تروریستی داعش ISIS ارتباط داشت. او مرگ کارلوف را که به مراسم افتتاحیه یک نمایشگاه عکس در آنکارا رفته بود انتقام اقدامات روسیه در سوریه خواند. آلتین‌تاش ساعتی بعد هدف گلوله نیروهای ویژه پلیس ترکیه قرار گرفت و کشته شد. خبر مرگ سفیر روسیه در سودان بار دیگر خاطره ترور کارلوف را زنده کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 298544 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟