اکیپ رسیدگی کننده که هدایت آن ها را ابوالفضل شعبانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست استان برعهده داشت در مرحله اول این عملیات با انجام یک سری اقدامات اطلاعاتی در فضای مجازی رد فروشنده میناها را در شهر مشهد زد.حافظان محیط زیست در اقدام بعدی، خود را به عنوان خریدار جوجه‌مرغ های مینا جا زده و از طریق فضای مجازی با متهم ارتباط گرفتند و در یکی از خیابان های مشهد با او قرار ملاقات گذاشتند.
متهم غافل از اینکه مشتریانش مجریان قانون هستند در محل قرار حاضر شد و پس از گپ و گفت کوتاهی جوجه مرغ های مینا را به رؤیت مشتریانش رساند که در این لحظه مأموران لباس شخصی محیط زیست پس از رؤیت شدن صیدها و آشکار شدن جرم، این مرد سی ساله را دستگیر کردند.مأموران یگان حفاظت محیط زیست استان در این عملیات غافل گیرانه تعداد ٣٠ جوجه مینای چند روزه را کشف و ضمیمه پرونده این مرد جوان کردند.
صیاد دلیجه در دام قانون
هنوز زمانی از اجرای عملیات موفقیت آمیز مأموران یگان حفاظت محیط زیست استان نگذشته بود که اطلاعات دیگری مبنی بر صید و فروش جوجه پرنده حفاظت شده دلیجه در فضای مجازی به دست تیم اجرایی محیط زیست افتاد.
محیط بانان اداره کل محیط زیست استان نیز بلافاصله پس از دست یابی به این اطلاعات فاز اجرایی اقدامات اطلاعاتی خود را اجرا کردند و طی جست وجوی کوتاهی در سایت واسطه گر مورد نظر این صیاد غیر مجاز را در مشهد شناسایی کردند.
در این پرونده نیز مأموران یگان حفاظت محیط زیست با همکاری نیروهای بسیج ناحیه مسلم طی یک قرار قبلی با این متهم سی وپنج ساله به بهانه خرید صیدهایش به رؤیت آثار جرم این سوداگر طبیعت اقدام کردند.
در این عملیات صیاد غیر مجاز این گونه از پرندگان شکاری دستگیر و تعداد ۵ قطعه جوجه چند روزه دلیجه که به تازگی زنده گیری شده بود کشف شد.
حبس در انتظار سوداگران طبیعت
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در تشریح جزئیات دو عملیات انجام شده به خبرنگار ما گفت: دو متهم دستگیر شده پس از انتقال به سازمان محیط زیست و تشکیل پرونده و تفهیم اتهام برای ادامه تحقیقات به محاکم قضایی معرفی
شدند.ابوالفضل شعبانی بیان کرد که طبق ماده ١٣ قانون صید و شکار، ضرر و زیان صید هر جوجه دلیجه ٢٠میلیون تومان بوده که به همین میزان نیز جریمه نقدی برای شکارچیان در پی خواهد داشت و قانون گذار برای متخلفانی که این گونه از پرندگان حفاظت شده را صید یا شکار کنند تا ٣ سال حبس در نظر گرفته است.در این فقره نیز از صیاد غیر مجاز ۵ قطعه جوجه دلیجه کشف شد که متهم به پرداخت ١٠٠میلیون تومان جزای نقدی محکوم خواهد شد.
به گفته شعبانی مأموران محیط زیست در این مأموریت با هماهنگی دستگاه قضائی به همراه متهم دستگیر شده به محلی که جوجه های دلیجه صید شده بودند اعزام و جوجه ها را به آشیانه بازگرداندند.این مقام مسئول با اشاره به اینکه خسارت صید هر جوجه مینا ٢٠٠هزار تومان است درباره پرونده کشف ٣٠جوجه مینا از جریمه شش میلیون تومانی و تا ۶ ماه حبس برای متهم به جرم صید و شکار جوجه مرغ مینا خبر داد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در پایان با تأکید بر اینکه محیط زیست امانتی در دست ما برای آیندگان است خطاب به سوداگران طبیعت که در تلاش برای بهره وری از طبیعت برای منافع خود هستند هشدار داد که خرید و فروش حیوانات و پرنده های تحت حفاظت محیط زیست در فضای مجازی و حقیقی جرم محسوب می شود و قانون بدون هیچ مماشاتی با متخلفان برخورد می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 479256 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟