واگذاری پرونده های قابل گذشت دادسراها به میانجیگران

به گزارش رکنا، حجت الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی در مراسم اعطای پروانه و لوح تقدیر به نفرات برتر نخستین دوره میانجیگری اظهار داشت:«میانجی گری یک تاسیس مهم قضایی است.حدود هزار نفر متقاضی دریافت پروانه میانجیگری بوند که از میان آنها به 500 نفر که دوه های آموزشی را گذرانده و در آزمون کسب امتیاز کردند؛پروانه میانجیگری اعطا شد.موسسه های میانجیگری هم شرایطی دارند که افراد بعد از کسب شرایط می توانند پروانه فعالیت کسب کنند.به این ترتیب از امروز در دادسراها می توان پرونده های قابل گذشت را به موسسه های میانجیگری سپرد.»

صادقی در مورد شرایط کسب پروانه موسسه میانجیگری گفت:«با مشارکت هفت تن از افرادی که در آزمون میانجیگری و دوره های آن کسب امتیاز کرده اند می توان موسسه میانجیگری تاسیس کرد.»

صادقی گفت: به زودی تعرفه های عرصه میانجیگری و داوری به تصویب رییس قوه قضاییه می‌رسد و علت تاخیر در فعالیت این حوزه به دلیل مصوب نبودن تعرفه ها بود که به زودی اعلام خواهد شد. اطاله دادرسی و هزینه دادرسی به میانجی گری تا حد زیادی بر طرف خواهد شد. در هزینه رسیدگی قضایی فقط یک مرحله وجود ندارد و با وجود مراحل تحدید نظر و ‌‌‌‌... هزینه زیادی ایجاد می شود اما مردم با دادن تعرفه ای اندک به میانجی گران مثلا  ۲۰۰ هزار تومان می توانند مشکل را حل کنند. ۳ مسیر برای ورود به میانجی گری وجود دارد. یک مسیر از دادگاه ها، مسیر دیگر از شورای حل احتلاف و مسیر دیگر مراجعه خود مردم به میانجی گران خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد حوزه میانجیگری پررونق و اثر بخش باشد و شرط این اثربخشی را ارجاع پرونده‌های دارای قابلیت حل و فصل و گذشت از سوی دادگستری ها به ویژه دادسرا ها به میانجیگران اعلام کرد.

رتبه‌بندی شوراهای حل اختلاف با ٢٣٩ شاخص

صادقی با اشاره به اینکه همه کشور باید در عرصه داوری در امور حقوقی و میانجیگری در امور کیفری فعال باشند، گفت: در سال جاری شوراهای حل اختلاف با ٢٣٩ شاخص رتبه‌بندی شدند که بخشی از شاخص‌ها مربوط به حوزه میانجیگری و داوری است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از سال ٩٨ شوراها با سه شاخص رتبه‌بندی می‌شد و در سال ٩٩ شوراهای حل اختلاف با ٢٣ شاخص و رتبه بندی شدند.

در این مراسم، از کسانی است که رتبه‌های برتر را در آزمون میانجیگری بدست آوردند، تقدیر شد که دو نفر از میانجیگران از استان زنجان، یک نفر از استان اصفهان و یک نفر از استان مازندران بودند.

کدخبر: 730338 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟