بازیگری که از خاله اش صحبت کند ممنوع التصویر می شود

خمسه در یادداشت خود نوشته است: سینمای کمدی ما جز مواردی استثنایی چندان جدی گرفته نمی شود، ضمن این که با وجود بازیگران، نویسندگان و کارگردانان خلاق و توانا در این زمینه، بیشتر مواقع فیلم های کمدی کیفیت خیلی خوبی ندارند و انتظارات را چندان برآورده نمی کنند. علت آن این است که به مهم ترین ویژگی سینمای کمدی یعنی انتقاد بها داده نمی شود. در هیچ جای جهان، کمدی بدون انتقاد معنا ندارد. شما حتی اگر بیننده کمدی های ایستاده یا استندآپ کمدی، چه خارجی و چه ایرانی باشید، می بینید کمدین ها از موضوعی انتقاد می کنند و همین است که آن را خنده دار می کند.

حالا اگر شما در جامعه ای زندگی کنید که نتوانید در فیلم و سریال ها و سینمای کمدی آن راجع به هیچ چیز انتقاد کنید، یعنی این عنصر حیاتی را از کمدی بگیرید، آن وقت تماشاگر می گوید چه بی مزه و چه لوس. خب، معلوم است که چه لوس! چون موقعی یک کمدی بامزه است که من بتوانم از رفتار شما ایراد بگیرم و در یک اجرای کمیک از آن انتقاد کنم. حالا شما ممکن است چه کسی باشید؟ یک پزشک؟ نمی توانم. یک وکیل؟ نمی توانم. یک هنرمند؟ نمی توانم. یک کاسب؟ نمی توانم. شیر بی یال و دم و اشکم که دید؟ این چنین شیری خدا کی آفرید؟ مثلا به بخشی از فیلمنامه ایراد می گیرند و می گویند نه دیگر، می خواهید از نیروی انتظامی ایراد بگیرید؟ از برادران فلان جا و خواهران فلان جا می خواهید ایراد بگیرید؟ نمی شود. همین می شود که من در کمدی هایم فقط از خانواده خودم حرف می زنم که چقدر ما زشتیم و فلان! چون اگر یک قدم آن ورتر بروم و راجع به خاله ام حرف بزنم، ممنوع الکار می شوم!

امیدوارم جنبه انتقاد در همه صنوف و اقشار و افراد جامعه بالاتر برود تا کمدین ها بتوانند در فیلم ها و اجراهایشان، انتقادات بامزه و جذابی از ایرادات مختلف داشته باشند. این شرایط، هم مسیر سینمای کمدی را برای ساخت فیلم هایی جذاب، باکیفیت و تاثیرگذار هموارتر می کند و هم باعث جدی تر گرفته شدن این سینما Cinema از طرف تماشاگران و کارشناسان می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.


منبع: جام جم

کدخبر: 268379 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟